Hej,
Vi flyttade nyligen in i en lägenhet med öppen spis och har senaste veckan upplevt en viss röklukt i lägenheten. Vi har inte eldat i öppna spisen än, och jag har svårt att tro att grannarna eldar när det är 30 grader varmt utomhus. Jag upplever att lukten framförallt är lokaliserad till ventilationen, och inte direkt till spisen. Någon som har erfarenhet av liknande och som har en teori hur det kommer sig?

Tack!
 
Kolla så att ventilationen fungerar. En bit hushållspapper ska enkelt sugas fast över frånluftsdonen om det fungerar. Ofta kommer röklukt annars från grannarna under som kanske sitter på sina balkonger och röker. Då går röken in genom ventilen i lägenheten ovanför eller via öppen balkongdörr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Två rimliga tankar,

1, Nu vet jag inte vad ni har för system i er bostadsrätt. Men har ni en gemensam frånluftsfläkt så är de förmodligen så att en av dina grannar har kopplat på sin köksfläkt på systemet vilket leder till att högre tryck i hens kanal än dina vilket leder till att hens lukt dras in i din lägenhet.

2, Obalans i lägenheterna, dvs att det suger ut mer luft ur lägenheten i badrum, kök och eventuell klädkammare än vad som blåses in rummen. Detta gör att luften kan sugas in i er lägenhet i sprickor och dylikt i golv och väggar från någon annan lägenhet. SKAPA ett övertryck i lägenheten tillfälligt och se om problemet minskar!
 
Claes Sörmland
Om det är självdrag är det vanligt att rökgångarnas luftflöde vänder under denna varma del av året. Då luktar det rök/brand när den skämda luften kommer in i lägenheten. Eftersom rökgångar och ventilationsgångar går ut i samma skorsten så kan även ventilationsgångarna ge röklukt.

Lösningen är att stänga spjällen till gångarna och öppna ett fönster istället.

Har så här i mitt hus från 1919.
 
vid fristående hus med skorstensstock:

Alternativt att 'trivsel'-elda lite i kamin/öppen spis eller om fastigheten har panna i källaren så att stocken får lite värme och draget vänder - kan vara lite tjurigt och vill röka in då när det väl har vänt drag-strömmen så vill det gärna fortsätta, och det luktar inte gott... - kan vara bra att köra med en gasolbrännare som blåser upp i rökutgången i eldstaden i någon minut för att vända draget innan man tänder tändmaterialet för sin brasa för att minimera inrykning.

Detta kan man få upprepa med några dagars mellanrum tills ute-temperaturerna sjunker igen framåt hösten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.