Hej,

Jag har en mur som lutar och är ca 12 m lång. Den avslutar en slänt som trycker på. Det hade känts bra att fixa det själv, men vad ska göras? Räcker det att handgräva bort så mycket jord att den går att räta upp igen?
Mvh Thomas
 
  • Lägre stenkant vid sidan av en stenbelagd gång, som löper längs med en blomrabatt med lila blommor och diverse grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Muren på bilden lutar mot en stenlagd gång som avslutar ett blomsterbädd fylld med blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jag tycker absolut det är något de flesta med intresse kan klara av. Jag hade lyft av alla varv tills botten och där kollat lutningen. Är det snett i botten, gjut en plan sula och gräv undan jorden och lägg något grus eller liknande mellan.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag tycker absolut det är något de flesta med intresse kan klara av. Jag hade lyft av alla varv tills botten och där kollat lutningen. Är det snett i botten, gjut en plan sula och gräv undan jorden och lägg något grus eller liknande mellan.
Hej, tack för svar. Jag skall kolla vidare på detta 😀👍.
 
Sitter själv i samma situation, ca 40 hög mur som är 5-6 meter lång, så något kortare. Lutar utåt precis som TS mur. Mina block är limmade så min plan är att gräva bort jorden på baksidan, försöka räta den. Om det går tänker jag stoppa ner ett dräneringsrör med duk i botten på baksidan och sedan återfylla med något dränerande material till ca 5-10 cm ovan murens krön. Sedan jord sista biten.
Inte by the book, men tänker att det borde förhindra frostskjutning något, men kommer förmodligen behöva göras om igen i framtiden, det är ju en omöjlig ekvation att få ihop, mycket tryck från jorden på ena sidan och sedan inget annat än luft som håller emot på andra sidan 😟
 
J JSten skrev:
Sitter själv i samma situation, ca 40 hög mur som är 5-6 meter lång, så något kortare. Lutar utåt precis som TS mur. Mina block är limmade så min plan är att gräva bort jorden på baksidan, försöka räta den. Om det går tänker jag stoppa ner ett dräneringsrör med duk i botten på baksidan och sedan återfylla med något dränerande material till ca 5-10 cm ovan murens krön. Sedan jord sista biten.
Inte by the book, men tänker att det borde förhindra frostskjutning något, men kommer förmodligen behöva göras om igen i framtiden, det är ju en omöjlig ekvation att få ihop, mycket tryck från jorden på ena sidan och sedan inget annat än luft som håller emot på andra sidan 😟
Jag kollade precis och mina block är också limmade, så det blir kanske samma variant för mig, då dessa inte med lätthet kan plockas ned 😬
 
H H5n1 skrev:
Jag kollade precis och mina block är också limmade, så det blir kanske samma variant för mig, då dessa inte med lätthet kan plockas ned 😬
Fast det kan väl bli svårt att luta tillbaka muren om det är det understa blocket mot mark som lutar, dvs marken som sjunkit ner i framkant?
 
Ja, det är helt klart en risk, i mitt fall är jag ganska säker på att de står på ett lager grovt grus utan nollfraktion, så den bör vara relativt medgörlig, men får se den dagen jag orkar gräva o testa...

Limningen av mina block har iofs spruckit på sina ställen, så är nog max 3-5 block som sitter ihop, tyvärr väger väl varje block 15-20kg, så 3-5 sådana som sitter ihop blir tunga bitar att brottas med.
Åter igen tänker det löses på plats när det blir dags att åtgärda. Plan ett, bara räta upp och dränera. Plan bort med block utan att bryta isär de som sitter ihop, jämna till underlag, dränering och tillbaka med dem, möjligen med nytt lim. Plan tre blir att bryta isär alla block och limma allt igen...
 
Då blir det nog att börja gräva och kolla hur det ser ut här för egen del, tackar för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.