Med risk för att visa sin okunnighet kring VVS så ställer jag ändå frågan här eftersom det förbryllat oss ett bra tag nu:

Senaste veckorna har frugan och jag konstaterat att det verkar komma grön färg ut fogen där kranen kommer upp ur tvättstället i vårt badrum. Problemet är, vad våra outbildade hjärnor kan förstå, endast kosmetiskt men det är lite störande. Först trodde vi att det var någon av ungarna som lekt med en tuschpenna men färgen är relativt vattentålig och kräver en hel del omsorg för att avlägsna. Dessutom kommer den tillbaka allt eftersom. Den verkar rinna långsamt men ihärdigt. Bifogar bild på fenomenet:
 
  • Tvättställ med vattenkran som har en grönaktig beläggning som rinner från fogen. En tvättborste och en flaska är placerade bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
MrJay
Misstänker att det är korrosion från kopparn i krananslutning eller rör
 
  • Gilla
Gavialen
  • Laddar…
Ja, jag har också funderat på om det är koppar på något sätt men jag har alltid trott att koppar har lite blått i sig med. Färgen på den här läckan är samma som Byggahus.se använder som färg i sin grafik hör runt omkring. Men det kanske är koppar ändå?
 
Eller egentligen ser det precis ut som såpa. Fast den är nära på vattenbeständig…
 
MrJay
Börja med att stänga av vatten till kran och montera bort den så kanske du kan utröna bättre var det kommer ifrån
 
  • Gilla
Gavialen
  • Laddar…
Ja det kanske vi borde göra… Tror du att det, ifall det är koppar som korroderats, är ett större problem än att det bara ”blir fult”? Dvs kräver sådant här vanligtvis att man måste byta ut saker eller är det bara en fråga om lite rengöring och sedan på med allt igen?
 
MrJay
Det beror helt på, kommer det in i dricksvatten bör det hanteras. Jag tror dock det är i kopplingen.
 
  • Gilla
Gavialen
  • Laddar…
Kopparutfällning. Sker i eller utanpå rördelar när pH-värdet är lågt.
 
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.