Hej, den här tråden växte innehållsmässigt utanför min ursprungliga fråga men här kommer några återkopplingspunkter utifrån min specifika situation efter dagens aktivitet.

1. Idag har jag och min son grävt med spade, vi hittade ledningen på 60 cm djup med ca 20 cm diff i sidled (för mig vara det utåt, dvs rätt håll) mot markering. Detta innebär att jag till slut kommer ha ledningen på 90 cm från närmaste borrpunkt.

2. Jag har ringt och talat med nätavdelningen på E-ON, som är nätägare. Jag beskrev mitt ärende och fick följande återkoppling: A) Jag ska inte bygga över kabeln. B) Om E-ON i framtiden behöver komma åt kabeln kan de behöva "röra" altanen. C) E-ON är inte intresserade av att flytta kabeln i förebyggande syfte.

Eftersom verandan står på höga stolpar över ett souterrängplan och ledningen nu kommer vara >=90 cm från borrpunkt känns det som liten risk för att det blir några svårlösta problem i framtiden.

..dock letade vi även efter ett par dagvatten- och avloppsrör, och hittade ett som ligger i vägen för ett par av de tänkta borrpunkterna. Så nu blir det till att justera verandans konstruktion ett nytt varv ikväll.. :)
 
  • Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
Superbra att det löste sig, då fick du också svart på vitt från kabelns ägare att du inte fick bygga på kabeln, vilket det rådde en del förvirring om på detta forum.

Samma förvirring lär råda nästa gång men man kan ju jämföra det med att ett träd som faller i skogen inte hörs om ingen lyssnar, det är samma som gäller här, byggs trädäcket felaktigt men ingen nätägare uppmärksammas, det vill säga kabel har inget behov av blottning, ja då gör ju trädäcket heller inget ljud ifrån sig, men forumets uppgift är inte att mörka obekväma sanningar såvitt jag förstår.
 
G Gott1 skrev:
Superbra att det löste sig, då fick du också svart på vitt från kabelns ägare att du inte fick bygga på kabeln, vilket det rådde en del förvirring om på detta forum.
Det var du som skapade denna förvirring genom att ta upp ett problem som inte fanns i inlägg #12.
Sedan har folk opponerat sig mot din svart/vita tolkning av detta problem som inte finns i TS fall.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var du som skapade denna förvirring genom att ta upp ett problem som inte fanns i inlägg #12.
Sedan har folk opponerat sig mot din svart/vita tolkning av detta problem som inte finns i TS fall.
Alls inte. Mitt första inlägg i denna tråd hade räckt gott och väl. Sen kom någon och skrev att man gör saker annorlunda i Norrbotten är resten av Sverige. Möjligt deras sätt är rätt, vem vet. Vad det är för folk du pratar om anar jag inte.

Sen kom du Bo med lite frågor som jag inte förstår meningen men min gissning är att man vill trötta/mobba ut meningsmotståndare på detta forum genom att ställa en massa frågor av typen "I vilken standard står det", "Vilken lag, vilken paragraf", jag känner igen allt detta från andra forum, det är en ifrågasättande ton, det som skrivs på forumet gäller, verkligheten sekundär.

Man svarar aldrig eller bemöter påståenden utan hela tiden kommer nya frågor i hopp att hitta en spricka.

Det brukar på varje forumsdel finnas en stålkärna av medlemmar som håller varandra om ryggen oavsett vad som händer, dessa personer skapar sina egna forumsanningar som helst inte får ruckas på. Ser man till det relevanta i denna tråd är det mycket i mitten som kunnat kapats bort men eloge till frågaren som återkom med uppföljningen.

Jag har genom åren haft mängder av kontakt med personer gällande liknande ärenden men aldrig eller väldigt sällan har jag hört ett sådant ifrågasättande av allt, hade du Bo tjafsat så mot polisen om du kört för fort eller skapat en tråd och sökt medhåll där? Retorisk fråga.

Någon skriver att man inte kan hitta på en procentsiffra för statistik gällande hur många felbyggda trädäck som felaktigt byggs, precis som jag skrivit i föregående inlägg, men drar själv direkt fram en siffra på "0,07%" från någon mörk plats.

Dessa delingkventer drar slutsatsen att alla gör fel som de själva hade gjort medan jag tror faktum är att de flesta försöker göra rätt för sig även om nya generationer måhända har sämre statistik.

Mitt inlägg gav önskad effekt hos frågeställaren, tyvärr dränktes poängen i en massa sidodiskussioner som vi kunde varit utan, jag förstår att samma sak kommer upprepas på detta forum gång på gång och kommer därför fortsättningsvis använda det på annat vis då här trots allt finns mycket kunskap inom just att "Byggahus" men i övrigt får ni behålla era parallella universum för er själva. Tack till norrländske nätägaren för din input, tack till trådens skapare och tack för mig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
G gustav3 skrev:
Hej, den här tråden växte innehållsmässigt utanför min ursprungliga fråga men här kommer några återkopplingspunkter utifrån min specifika situation efter dagens aktivitet.

1. Idag har jag och min son grävt med spade, vi hittade ledningen på 60 cm djup med ca 20 cm diff i sidled (för mig vara det utåt, dvs rätt håll) mot markering. Detta innebär att jag till slut kommer ha ledningen på 90 cm från närmaste borrpunkt.

2. Jag har ringt och talat med nätavdelningen på E-ON, som är nätägare. Jag beskrev mitt ärende och fick följande återkoppling: A) Jag ska inte bygga över kabeln. B) Om E-ON i framtiden behöver komma åt kabeln kan de behöva "röra" altanen. C) E-ON är inte intresserade av att flytta kabeln i förebyggande syfte.

Eftersom verandan står på höga stolpar över ett souterrängplan och ledningen nu kommer vara >=90 cm från borrpunkt känns det som liten risk för att det blir några svårlösta problem i framtiden.

..dock letade vi även efter ett par dagvatten- och avloppsrör, och hittade ett som ligger i vägen för ett par av de tänkta borrpunkterna. Så nu blir det till att justera verandans konstruktion ett nytt varv ikväll.. :)
Bra gjort.
Både att du kontaktade nätägaren/ägarna, först indirekt genom Ledningskollen, men även direkt med dina specifika frågor.
Och även för att du återkopplade i tråden med dina egna erfarenheter - snyggt!
Alltfår ofta så upphör trådar när någon uppenbarligen har hittat sin lösning, men tyvärr glömmer man bort att delge vilken den lösningen var.
Kan vara mycket värt för någon i en snar framtid att veta vilket svar just din nätägare ger, och att det finns en del saker att tänka på, samt att det finns olika resonemang från olika nätägare.
Och nu har du ju ett mycket bättre beslutsunderlag att gå vidare med än när du startade.
Lycka till med resterande utmaningar i form av dagvattern, avlopp och andra eventualiteter.
 
  • Gilla
Heden71 och 3 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Sen kom du Bo med lite frågor som jag inte förstår meningen men min gissning är att man vill trötta/mobba ut meningsmotståndare på detta forum genom att ställa en massa frågor av typen "I vilken standard står det", "Vilken lag, vilken paragraf", jag känner igen allt detta från andra forum, det är en ifrågasättande ton, det som skrivs på forumet gäller, verkligheten sekundär.
Om du hänger på forumet lite så kommer du att se att lagar, föreskrifter och regler ofta tas upp för att ge svar på vad som gäller i olika frågor. Självklart vill jag se vad du stöder dina uppgifter på. Men du har fortfarande inte besvarat min fråga vilken regel du vill åberopa i detta fall. Den som kommer närmast (7.3) är ganska öppen för tolkningar. Det finns i tråden nätägare som inte gör samma tolkning som du.
G Gott1 skrev:
Man svarar aldrig eller bemöter påståenden utan hela tiden kommer nya frågor i hopp att hitta en spricka.
Nu är du barnslig.
G Gott1 skrev:
Jag har genom åren haft mängder av kontakt med personer gällande liknande ärenden men aldrig eller väldigt sällan har jag hört ett sådant ifrågasättande av allt, hade du Bo tjafsat så mot polisen om du kört för fort eller skapat en tråd och sökt medhåll där? Retorisk fråga.
Då var det väl på tiden! Självklart ska man, inte tjafsa och kanske inte ens ifrågasätta, men vara frågande till instruktioner, regler och myndighetsbeslut mm. Det är var och ens skyldighet IMHO. Svenskar är inga marionetter. Ja, jag har resonerat med polisen efter att ha blivit stoppad, och fick åka utan böter.
G Gott1 skrev:
Någon skriver att man inte kan hitta på en procentsiffra för statistik gällande hur många felbyggda trädäck som felaktigt byggs, precis som jag skrivit i föregående inlägg, men drar själv direkt fram en siffra på "0,07%" från någon mörk plats.
Vem? Inte jag. Jag har frågat efter sannolikheten att nätägaren vill komma åt en markkabel som blivit överbyggd. Inte för att det har nån jättestor betydelse, men för att veta konsekvensen av att, medvetet eller av misstag, placerat en byggnad över en kabel. Vet du inte hur ofta det förekommer så säg det, det är inte märkvärdigare än så.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Och jag tänker att när det gäller lagar, regler, förordningar, praxis mm, så är det ju viktigt att få fram hur man har tolkat både teorin och praktiken.
Så, det blir viktigt för mig i alla fall, att hänvisa till källan, och sedan utveckla sin tolkning kring den.
Annars blir det alldeles för ”taget ur luften” för att vara användbart för min egen del.
Och speciellt om det blir någonting som har med den snåriga, juridiska djungeln att göra, för där vet man inte med säkerhet vad utfallet blir förrän ”klubban träffar bordet”.
Jag har flera, enligt mig, solklara fall, där domen gick åt helt andra hållet - snopet, men en erfarenhet.
Och ska man förmedla sådant, då är all information viktig, annars tappar man helheten och relevansen.
Men det är bara min högst personliga uppfattning om dialoger och forum.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G gustav3 skrev:
Hej, den här tråden växte innehållsmässigt utanför min ursprungliga fråga men här kommer några återkopplingspunkter utifrån min specifika situation efter dagens aktivitet.

1. Idag har jag och min son grävt med spade, vi hittade ledningen på 60 cm djup med ca 20 cm diff i sidled (för mig vara det utåt, dvs rätt håll) mot markering. Detta innebär att jag till slut kommer ha ledningen på 90 cm från närmaste borrpunkt.

2. Jag har ringt och talat med nätavdelningen på E-ON, som är nätägare. Jag beskrev mitt ärende och fick följande återkoppling: A) Jag ska inte bygga över kabeln. B) Om E-ON i framtiden behöver komma åt kabeln kan de behöva "röra" altanen. C) E-ON är inte intresserade av att flytta kabeln i förebyggande syfte.

Eftersom verandan står på höga stolpar över ett souterrängplan och ledningen nu kommer vara >=90 cm från borrpunkt känns det som liten risk för att det blir några svårlösta problem i framtiden.

..dock letade vi även efter ett par dagvatten- och avloppsrör, och hittade ett som ligger i vägen för ett par av de tänkta borrpunkterna. Så nu blir det till att justera verandans konstruktion ett nytt varv ikväll.. :)
Jo och sedan kan man ju lägga en delbar skyddslang så är det enklare att komma åt kabeln. Bara att dra i en ny kabel om det skulle behövas. Enkelt om det fortfarande är uppgrävt?
https://www.rutab.se/produkter/skyd...slang/slitsad-skyddsslang-ppcof-svart-product
(fick göra samma sak med en fiberanslutning när jag envisades att dragningen skulle vara under en altan och jovisst gick det bra om jag fixade skyddslangen och jag slapp en blinkfyr på fel ställe i stugan)
 
G Gott1 skrev:
Någon skriver att man inte kan hitta på en procentsiffra för statistik gällande hur många felbyggda trädäck som felaktigt byggs, precis som jag skrivit i föregående inlägg, men drar själv direkt fram en siffra på "0,07%" från någon mörk plats.
Du blir upprörd för att jag hittar på en slumpmässig siffra för att påpeka hur dumt det är att du hittar på en slumpmässig siffra och kallar det för ett exempel?

Sen tror jag ärligt att min siffra är betydligt närmre verkligheten, du påstår att det är nästan var tioende person som byggt ovanpå elkablar som får problem med nätägaren, och jag påstår att det nog snarare är en på tusen. Vi har båda säkert fel, men jag känner mig ganska säker på att du har mer fel :D

0,07% specifikt var då taget för att det var hundra gånger lägre än ditt "exempel", så från vilken mörk plats siffrorna kom ifrån kan du själv undersöka vidare vid behov. Att kasta ur sig en siffra "som exempel" utan förankring i verkligheten är för övrigt en väldigt oärlig debattteknik eftersom man dels säger sig inte vilja ta ansvar för siffran men samtidigt mentaltankrar diskussionen för övriga deltagare runt det antagandet, och jag vill påstå att den diskussionen blir väldigt annorlunda om det är 1/10 eller 1/1000, därav att jag gav mig i samtalet för att ifrågasätta det.

Välkommen till forumet, vi är överlag trevliga, men förväntar oss att siffror som presenteras har någon form av underbyggnad eller koppling till verkligheten, och tycker du inte om att bli ifrågasatt är detta fel ställe att hänga
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P
G Gott1 skrev:
parter själva får titta upp vad som faktiskt gäller.
Med den formuleringen skulle man kunna tro att vi faktiskt bor i Förenta Staterna. 😎
 
P
G Gott1 skrev:
Dessa delingkventer drar slutsatsen att alla gör fel som de själva hade gjort [...]
Nåja, det är inte brottsligt att göra fel på ett internetforum.
Det är (normalt sett) inte ens brottsligt att ljuga på ett internetforum, även om det förstås är mer än oartigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.