Från början var denna källartrappa utomhus, men sedan 1981 är den "inomhus" då ett garage byggdes ihop med vår villa på ett och ett halvt plan med källare. Sedan dess är källartrappan och spygattet under garagetaket. Nu tänker jag täppa till spygattet permanent och skaffa avledning från två stuprör så vattnet därifrån rinner ut på en vändplats 4 meter från husväggen i ena fallet och i andra fallet rinner vattnet ut 6 meter från husväggen på trädgårdssidan. Det är min planering. Har hört att det finns en tillsats att fästa på stuprör som innebär att man kan rulla ut en "flärp" i böjligt material som vattnet leds genom. Hur täpper man till spygattet permanent så vatten inte kan tränga upp den vägen? Var skaffar man "flärpar" till stuprör, men vad är det rätta namnet på "flärparna"?
 
Krilleman
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Täppa till en spygatt kan du enkelt göra med betong.
Men det går ju även att bila fram den och proppa ordentligt på röret.

"Flärparna" antar jag att du menar dessa:
[länk]

[bild]
Kan du uppskatta mängden blandad betong som går åt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Täppa till en spygatt kan du enkelt göra med betong.
Men det går ju även att bila fram den och proppa ordentligt på röret.

"Flärparna" antar jag att du menar dessa:
[länk]

[bild]
Känner du till den vanligaste storleken på spygatt som läggs i utomhus källartrappa?
 
Y Yakpått skrev:
Kan du uppskatta mängden blandad betong som går åt?
Du får väl mäta och tillämpa högstadiematematiken för volym på cylinder. 2 dm3 skulle jag gissa på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Täppa till en spygatt kan du enkelt göra med betong.
Men det går ju även att bila fram den och proppa ordentligt på röret.

"Flärparna" antar jag att du menar dessa:
[länk]

[bild]
Tack för det! Har köpt RAIN DRAIN som det står på förpackningen, funkar perfekt!
 
Y YuGi skrev:
Du får väl mäta och tillämpa högstadiematematiken för volym på cylinder. 2 dm3 skulle jag gissa på.
Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev jättebra. Använde cirka en fjärdedel av en 25-kilos säck grovbetong, blev lite över. Matten stämde rätt bra.
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.