Litet 40-talshus med krypgrund och ett gjutet källarutrymme. Största villaförsäkringen hos IF.

I vintras (17:e januari) åkte jag på en redig vattenskada när jag var borta och jobbade. -32 grader, ett av VVS-firma ganska nydraget rör sprack. En meter vatten i källaren innan grannen upptäckte det och fick dit kommunen som stängde av vattnet. Farsan var där med en pump och tömte källaren, jag kontaktade försäkringsbolaget direkt. De satte in en tork och värmefläkt och vi var överens om att det var svårt att göra något innan det blev varmare ute. Jag skulle själv kontakta VVS-firman som gjort jobbet för åtgärd innan något mer skedde. Detta gjordes och röret lagades "på garanti".

Efter detta började soppan. Jag meddelade försäkringsbolaget att röret var lagat och att det gick bra för dem att gå vidare med ärendet. Hörde inget mer. Har sedan dess varit på dem regelbundet och det enda svar jag fått är att de ska ligga på hos ansvarig byggfirma (en etablerad lokal firma). 5 månader efter att skadan skedde ringde en person från byggfirman och skulle komma förbi och titta för att upprätta en kalkyl. Jag vet inte om han nånsin dök upp på utsatt tid då jag åter igen var borta och jobbade.

Det är inga roliga skador i källaren. Betongplattan har sprängts, antagligen av vatten som letat sig in under den. En yttervägg i grunden är sprucken horisontalt på mitten och lutar inåt. Uppenbarligen har det rört sig ganska duktigt. Källartaket är blött. Den gamla dränering som fanns är uppenbarligen igensatt och allt vatten som trycker på utifrån samlas i källarutrymmet. Nu har det lugnat sig, men under våren fick jag pumpa ut regelbundet. Det är allmänt fuktigt och eländigt. Innan det torkade upp ute luktade det unket även uppe i huset. Jag börjar känna tvivel kring om det över huvud taget går, eller är lönsamt, att rädda huset när grunden är så pass illa åtgången.

Försökte åter igen komma i kontakt med försäkringsbolaget idag men fick inte fatt i någon via telefon så skickade ett ganska bestämt, om ändå artigt, mail. Bad även att få bli kopplad till någon högre upp i organisationen om inte handläggaren snarast hade möjlighet att svara på:

- 1, går det att laga skadorna?

- 2, hur ser tidsplanen ut?

Just nu är jag mest uppgiven över att inget händer och att hela semestern som skulle lagts på diverse mindre renoveringsprojekt nu går till spillo. Det känns inte speciellt kul att lägga tid och pengar på projekt i ett hus som kanske inte ens får stå kvar.

Jag har aldrig behövt ha med försäkringsbolag att göra annat än lite stenskott på bilen och dylikt, och då har det gått fort och smidigt. Men det här är en riktigt tråkig upplevelse och i linje med vad mina föräldrar upplevde med sitt försäkringsbolag vid en mindre vattenskada i deras hus för några år sedan. Då hände ingenting innan de kom i kontakt med någon chef i bolaget.

Vad kan jag mer göra, och vad kan man förvänta sig? Anses drygt 6 månader utan några som helst insatser eller intresse från bolaget normalt?
 
Vi hade en vattenskada i vintras, låter som att vi har samma försäkring. Tråkigt att höra om din situation, för oss var det betydligt mer avgränsat.

Under hela processen hade vi ingen, och då menar jag verkligen ingen, kontakt med If. Ett par dagar efter att ha fyllt i deras formulär ringde en gubbe från byggfirman som var ute och kollade och bedömde skadorna. Sedan gick mer eller mindre allt genom honom och han bokade upp alla andra hantverkare som behövdes successivt. Det sköttes utan nämnvärda problem eller krångel.

Det jag vill komma till är att det troligen är byggfirman du ska ligga på i första hand, om du vill att något ska hända. I andra hand If.
 
Jag bor i ett område med stora översvämningar för några år sedan, för många tog det ett halvår innan de fick skadorna åtgärdade. För vår del gick det flera månader mellan varje mail från byggaren. Vi gav till slut upp och kontantreglerade skadan, men det låter ju inte som ett alternativ för dig. Jag tror du får ligga på ordentligt. Ring, mail är för lätt att ignorera.

I det här skedet finns det ju många intressen hos FB och byggare som arbetar emot dig. För byggaren är det FB som är betalande kund och den relation som de behöver vårda. Hade det varit du som plockat in offerter så skulle du hittat någon annan att göra jobbet om de är icke responsiva. Nu kan de sitta ganska tryggt och ta jobben i den takt de hinner med. Dom har det nog ganska gött med ett fullbokat schema och alla jobb som försäkringsbolaget skickar på dem.
Försäkringsbolaget har också intresse av att dra ut på tiden, om du ger upp och väljer att ta pengarna och fixa skadan med egen arbetskraft så blir det mycket billigare för dem.

Så du sitter fast i något slags chicken race av att vara långsammast, utan några egentliga påtryckningsmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.