Hej!

Ska bygga hus till sommaren, och det kommer att bli "lite gammal stil" på huset. Det blir ett plan och ytterpanelen kommer att vara enkelfas 22X145.

Jag är så himla sugen på att måla huset vitt, och att ha gråa takpannor och silverfärgad plåt (zink?), typ hängrännor mm.

Är dock lite orolig för att man ska bli "bländad" av det vita. Har upplever ni det som har vita hus? Vilken färg har ni valt? Skulle ni rekommendera vitt?

Tack / Lisa :)
 
Syrran har ett helvitt enplanshus och det är verkligen skitsnyggt. Hon har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om huset får stå bakgrund då de fotat reklam för andra produkter. Rekommenderas varmt!!!

Hmmm, trots att jag sett huset 10.000 gånger så minns jag inte färgen på takpannorna...
 
Hi, hi.. Då är jag inte ute och cyklar i alla fall ;) Kommer du i håg vilken färg hon har på ytterdörren och fönsterfoder?
 
Robert63, bilder på syrrans hus??
 
Villa_Granberg skrev:
Hi, hi.. Då är jag inte ute och cyklar i alla fall ;) Kommer du i håg vilken färg hon har på ytterdörren och fönsterfoder?
Vit ytterdörr, vita foder. Helvitt!

Loner skrev:
Robert63, bilder på syrrans hus??
Dessvärre har jag inga bilder.
 
Robert63 skrev:
Vit ytterdörr, vita foder. Helvitt!

Man får inte känslan av att det är "för vitt" då? Vill gärna också ha vit dörr :)
 
Robert63 skrev:
Dessvärre har jag inga bilder.
Då får du en anledning till att åka och hälsa på din syster då :)

/L
 
Prova med lite gult i det vita t.ex NCS 0502-Y. Jag tycker det verkar avbländande vilket är skönt en sommardag. Pass dock på då fasaden uppträder väldigt olika beorende på strukturen på puts, typ av väderlek och när på dygnet du tittar.

Mvh/Peter
 
Bruten vit - som pere föreslår - kan var en lösning.

Precis som han påpekar kan dock färgen upplevas olika vid olika tidpunkter och väderlek. Uppfattar dock att ni kommer att ha träfasad (varför strukturen på puts? inte lär ha någon betydelse).

Gråa takpannor kan bli mindre bra, allt beroende på vilken grå nyans man väljer. Om ni skall ha aluzink på plåten vore det nog bättre med röda eller svarta takpannor. Väljer ni engoberade tegelpannor i gråsvart ton så blir det nog jättebra.

Väljer ni aluzink och vitt hus bör ni ha "metallfärg" på ramar och bågar kring fönster och dörrar.

Ytterdörren kan vara en typ en färg på en fondvägg (lila, röd, grön eller någon annan tuff färg)...

Men som andra sagt tidigare; smaken är som baken - delad.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi har huset målat i NCS S-1002-Y och är supernöjda. Upplever att färgen är väldigt behaglig. Eftersom den är bruten så förändras färgen under dagen, kan ibland gå mot lite mer grått/blått. Vi har röda takpannor, vilket vi var lite tveksamma till först men det blev bra! Tycker att röda är mer klassiskt (passar eftersom vi bl.a. har spröjsade fönster). Grå ytterdörr och grå foder.
 
Villa_Granberg skrev:
Robert63 skrev:
Vit ytterdörr, vita foder. Helvitt!

Man får inte känslan av att det är "för vitt" då? Vill gärna också ha vit dörr :)
Nej, man får absolut ingen känsla av att det är "för vitt". Knutar, foder, panel...allt vitt.

Till skillnad från vad andra föreslår så vill jag slå ett slag för att inte bryta den vita färgen i exempelvis 0502, hela känslan ligger just i att huset är helt vitt. Omgivningarna och skiftande väder ger i sig tillräckligt med skiftningar i kulören. Upplevelsen av huset är inte att det sticker ut, men att det på ett odefinierbart sätt är lite annorlunda. Fräscht, nytänkande...vitt, annorlunda utan att man egentligen kan sätta fingret på vad det är som gör skillnaden.

Måla helvit. Hade jag haft möjligheten hade jag inte tvekat en sekund, men nu råkar jag bo i ett radhus och får gilla läget. (årets välfärdsproblem)
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
För tydlighetens skull skall kanske inflikas att en färg som 0502Y upplevs som helt vit. Vi sa vid första byggmötet att huset ska vara VITT. Ingen av dom närvarande hade dock varit med om att måla ett hus i obruten vit och vi avråddes bestämt från det. Vi var lite oroliga att huset skulle ha en gul nyans men det är omöjligt att se att det finns gult i färgen.
 
anbygg skrev:
För tydlighetens skull skall kanske inflikas att en färg som 0502Y upplevs som helt vit.
Mja, ställ ditt 0502:ade hus mot ett helvitt så ser du skillnaden. En bruten vit upplevs som helvit bara om det saknas något att jämföra med.
 
Helvitt - utan brytning - är jättesnyggt en solig dag mot en molnfri himmel och kristallblått hav. Till detta ett hus med platt tak och blåa dörrar och fönster. Nu skall väl Villa_Granberg bygga i Sverige och inte utomlands (läs: Grekland) så rekommendationen med bruten vit färg istället för "kritvit" kvarstår. Men som sagt om den delade baken....

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Helvitt - utan brytning - är jättesnyggt en solig dag mot en molnfri himmel och kristallblått hav.
Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Tittat på många helvita hus runt om i Svedala?

Och hur vet du att ett hus målat i en bruten kulör skulle vara snyggare? För att det skiftar i andra färger? Var det inte just ett vitt hus de ville ha?

Ett helvitt hus är snyggt alla dagar i veckan, året runt! Som sagt, smaken är som baken, men jag förstår inte varför man MÅSTE bryta med exempelvis dörrar och andra detaljer i andra färger. Less is more och 100% helvitt är sjukt snyggt.
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.