TRJBerg TRJBerg skrev:
Tydligen kommer cellglas i sektioner/element. Dvs det finns skarvar (till skillnad mot gjuten platta).
De borde orsaka risk för fuktvandring. Och kanske risk för ostabilitet eller separering.
Men om man gjort rätt med markbädden, så skall inte fukten stå så högt. Men en vet ju aldrig, när det ska svämma över, så bra att klistra.Man klistrar sidoskarvarna med kallasfalt, så blir det tätt. Är man noga, så gör man det på flera lager. Sen finns de hoptvinnade element i systemet som heter Koljern. Det känns lite svajigt, tycker jag.
Jag har nu även sett att man kan strunta helt i betongen. Man kan lägga syllen direkt på cellglaset, ställ väggen på syllen och lägg ett flytande golv där innanför. Om man gör det 4-6 cm tjockt, så bör det bli stadigt att gå på, tror jag. Av skivor eller glespanel m värme som undergolv och ett brädgolv på toppen. Och så limma en fibercementskiva på ytterkantenkanten. Ingen betong, ingen armering, inga torktider, inga köldbryggor, gas och fukt-tätt.
Så vill jag bygga nästa gång...
 
C
B Beckborg skrev:
Så vill jag bygga nästa gång...
Problemet är priset... Uppåt 10 000 kr/m³, att jämföra med EPS som kostar drygt 1 000.
 
C cpalm skrev:
Problemet är priset... Uppåt 10 000 kr/m³, att jämföra med EPS som kostar drygt 1 000.
Ungefär dubbla kostnaden, glaset ca 5 tkr/m, och plasten ca 2,5 tkr/m3 får jag det till.
100 kvm x 0,3 = 30 m3 för en ny villa, blir 150 tkr mot 75 tkr.
En bra grund för 375 eller en plastig för 300. Bara att välja;-)
Inte helt färska siffror kanske. Men inte uråldriga.
Och påbyggnaden, övergolvet blir ju billigare med glaset.
Glapor har jag kört med.
 
C
B Beckborg skrev:
glaset ca 5 tkr/m
Var får du det priset någonstans?
 
gäst skrev:
Det finns väl Hasopor också? är också någon form av skumglas.
Det har jag funderat på att ha i badrummet. Men är ganska så dyrt, så kanske blir perlit istället som är lite billigare.
 
C cpalm skrev:
Var får du det priset någonstans?
Jag köpte för under 4 tkr per kubik av cellglas.se, men det var 2021.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Ungefär dubbla kostnaden, glaset ca 5 tkr/m, och plasten ca 2,5 tkr/m3 får jag det till.
100 kvm x 0,3 = 30 m3 för en ny villa, blir 150 tkr mot 75 tkr.
En bra grund för 375 eller en plastig för 300. Bara att välja;-)
Inte helt färska siffror kanske. Men inte uråldriga.
Och påbyggnaden, övergolvet blir ju billigare med glaset.
Glapor har jag kört med.
Cellplast EPS80 går att få tag på för 1200kr/kvm. Det är 1/4 av 5000kr/kvm.
 
Redigerat:
C
B Beckborg skrev:
Jag köpte för under 4 tkr per kubik av cellglas.se, men det var 2021.
OK, låter ju bra, skall testa att ringa dem. Ca. 10 000 kr/m³ är Foamglas rekommenderade pris. Sitter också med en offert från Optimera (fabrikat ospecificerat) på 24 600 kr + frakt för 2,3 m³ till ett källarbadrum.
Det gäller då block/skivor och inte granulat, så att alla är med på noterna.

Nästan omöjligt att svälja när EPS till projektet går på några tusenlappar...
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Cellplast EPS80 går att få tag på för 1200kr/kvm. Det är 1/4 av 5000kr/kvm.
Menar förstås kubikmeter 🙄
 
V vanpire skrev:
Menar förstås kubikmeter 🙄
C cpalm skrev:
OK, låter ju bra, skall testa att ringa dem. Ca. 10 000 kr/m³ är Foamglas rekommenderade pris. Sitter också med en offert från Optimera (fabrikat ospecificerat) på 24 600 kr + frakt för 2,3 m³ till ett källarbadrum.
Det gäller då block/skivor och inte granulat, så att alla är med på noterna.

Nästan omöjligt att svälja när EPS till projektet går på några tusenlappar...
Det finns ett examensarbete som jämför EPS, XPS och Foamglas i grunder. Av Robert-Masse Modin & Jonas Sundberg.Den beskriver hur EPS krymper och suger vatten. Inte ovanligt att den förlorar 2/3 delar av sin isolerförmåga vid fukt och krymper 2% på 50 år. Sen går det långsammare, men den slutar inte krympa. . Mellan raderna framgår att den stora fördelen med EPS är att den är så billig. Men ofta inte särskilt bra. XPS och Cellglas är betydligt bättre produkter, men med vissa andra svagheter: XPS:en är också en oljeprodukt, men vattentät och cellglaset är bra men dyrt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Det finns ett examensarbete som jämför EPS, XPS och Foamglas i grunder. Av Robert-Masse Modin & Jonas Sundberg.Den beskriver hur EPS krymper och suger vatten. Inte ovanligt att den förlorar 2/3 delar av sin isolerförmåga vid fukt och krymper 2% på 50 år. Sen går det långsammare, men den slutar inte krympa. . Mellan raderna framgår att den stora fördelen med EPS är att den är så billig. Men ofta inte särskilt bra. XPS och Cellglas är betydligt bättre produkter, men med vissa andra svagheter: XPS:en är också en oljeprodukt, men vattentät och cellglaset är bra men dyrt.
Både EPS och XPS är ju Polystyren. Hade dom med PUR isolering också? Länk?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
[länk]
Nu har jag läst den, puh. Slutsats. Bygg med EPS och dimensionera efter långtidslast

Fukttestet där står det väldigt lite om det är med ytfukt och hur mättningen ser ut genom tjockare skikt. Hade varit intressant.
För att det ska vara vettigt måste man göra samma test med alla material, långtidslast, fuktupptagning, U-värde. Nu har man inte gjort det och bara antar lite saker.

Man skulle nog också jämfört med leca och lättbetong. För det går ju att bygga grundbalken och ställa den på pelare av lättbetong/foamglass och bara isolera mellan med billigare isolering.

Nästa steg är väl att faktiskt jämföra miljöavtrycket för isoleringsmaterialen över tid. Och inte bara gå på foamglass marknadsföringsblad
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu har jag läst den, puh. Slutsats. Bygg med EPS och dimensionera efter långtidslast
Ja, det är ju det man i praktiken landar i. Inget tvivel om att cellglaset är ett mycket intressant "evighetsmaterial" med flertalet unika egenskaper. Samtidigt gör priset att det blir lite som att välja mellan naturstensblock och betong. Det går egentligen bara att motivera där andra alternativ är uteslutna.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Har jobbat en del med cellglas och det är helt klart ett spännande material, inte ett dugg spännande att jobba med men kan lösa en del kluriga problem och göra lite coola saker som skulle vara extremt svåra att få bra med något annat.
Priset gör dock att jag i princip bara monterat det för skattepengar, eller så är det en slump vem vet... 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.