Hej,

Vill demontera den gamla stora murade spisen och sätta in en Rika Nex täljsten ved braskkamin med hög verkningsgrad.

Nu undrar jag om någon har gjort något likande? och vid anlitande av hantverkare

1) Vad kostar ca demontering av befintlig murad spis? / Antal dag/hantverkare? (1hv/dag?)
2) Vad kostar att demontera nya braskaminen? / Antal dag/hantverkare? (1hvdag?)

a) Ett problem är att till vänster om spisen nedanför går en trappa ned till bodegan/nedervån. Så om mur spisen blir borttagen måste det vita staketet byggas ut in mot väggen till höger. Se bilder på bifogad pdf.
Alt att man sätter igen "hålet" ovan trappen. Med golvsättning. Men hur gör man det? Stabilt och säkert i samma nivå med vardagsrummet?

b) Ett annat problem är att det svarta stengolven framför spisen behöver byta och nytt läggas längre in då braskaminen kommer att stå längre in mot väggen. Mindre djup.

c) Spisen står centralt i huset (1985) enligt Google är den då inte bärande mot taket ovan. Men hur vet man det?

Skulle vara tacksam för kommentarer

Hälsningar amatör snickaren
 
Jag vet ju inte exakt hur den där spisen är murad men om den är rätt gjord och rätt konstruerad så har den bättre verkningsgrad än de flesta braskaminerna på marknaden.

En stor del av braskaminerna som säljs är nämligen gjorda för litet myseldning ibland utan att någon egentligen har tänkt på om det kommer någon värme. En del av dem tål inte ens att eldas mer än någon mysbrasa. Eldar man kontinuerligt några timmar så överhettas de.

Den stora fördelen med en murad rörspis (förutsatt att den är rätt konstruerad) är att man kan elda upp värmen i hela tegelmurningen och så håller den värmen över natten eller medan man är borta i arbete. När man eldar i en plåtkamin vilket de flesta moderna braskaminerna är vad än de marknadsförs som så borde man småelda kontinuerligt 24 timmar i dygnet och turas om att sova.

Så nu tycker jag vi skall börja med att utreda om din spis är rätt konstruerad och om den går att förbättra. Om det inte går tycker jag du skall ersätta den med en plåtugn (pönttöuuni) av finländsk typ. Då får du en rimlig verkningsgrad och behöver inte sitta och elda 12 timmar i dygnet medan frun sitter och eldar de övriga 12 timmarna.
 
  • Gilla
Halllberg2019 och 1 till
  • Laddar…
As the @heimlaga said: modernize your old furnace. Functionality, thermal inertia, fuel consumption. Everything speaks for the old solution.
 
Hejsan,

Roligt att du svarade. Nä du den gamla spisen är värdelös. Man får elda flera timmar innan v-rummet värms upp. Men sen suger den för mycket syre så till slut får man öppna fönstret på glänt, mitt i vintern!

Syftet med braskaminen är ju att få upp verkningsgraden, förbruka mindre ved och syre. Och får få bort denna stora spis vilket gör rummet störren.

Sedan är syftet att elda på em och kvällen för att få mysvärme Rika Nex täljsten har en bra verkningsgrad en nominell värmeeffekt på 8 kW

Kollade den finsk plåtugnen, de är fina men denna kakelugnstyp passar inte in här i detta huset.
 
H Halllberg2019 skrev:
Hejsan,

Roligt att du svarade. Nä du den gamla spisen är värdelös. Man får elda flera timmar innan v-rummet värms upp. Men sen suger den för mycket syre så till slut får man öppna fönstret på glänt, mitt i vintern!

Syftet med braskaminen är ju att få upp verkningsgraden, förbruka mindre ved och syre. Och får få bort denna stora spis vilket gör rummet störren.

Sedan är syftet att elda på em och kvällen för att få mysvärme Rika Nex täljsten har en bra verkningsgrad en nominell värmeeffekt på 8 kW

Kollade den finsk plåtugnen, de är fina men denna kakelugnstyp passar inte in här i detta huset.
Kanske en så här?
Strax under två ton.
Eldar vintertid nån timme varje morgon o kväll. Värmer 128 kvm.
Ingen annan värmekälla.
Min tar förbrännings luft utifrån.
Rökgasspjäll mellan kamin och skorsten, som jag stänger när elden falnat.

Har använt den 22 är nu.
Bytt roster och luckglas en gång.
Rappar eldstaden varje höst, senaste 5 åren med eldfast bruk innehållande keramik.

Steker bröd och lagar mat i bakugnen.
 
  • En stor grå kakelugn med eld synlig genom glasdörren, omgiven av träpanel i tak och väggar, med en flätad korg fylld med ved i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.