Jag hade en rostfri M6-skruv på stödet till min elspark som fick en hård smäll i sidled och gick av. Efter en del kämpande lyckades jag borra hål i skruven med 3mn borr och tanken var att köra ner en grispitt. Men hålet hamnade inte i mitten och det gick inte att få ut den på det sättet.

Så då körde jag ner ett 5mm borr och gängade dels i godset och dels i resterna av gamla skribent med en M6 gängtapp och hoppades det skulle fungera.

Men det gjorde det så klart inte, hålet behöver sitta längre till vänster som det gjorde från början.

Nu till frågan, hur löser jag det här?
 
  • Närbild på en metallplatta med två borrade hål, varav ett är felpositionerat, samt en intakt skruv på ett elsparkstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du borra och gänga ett nytt hål helt vid sidan av de gamla hålen?
 
Det går inte riktigt heller, för skruvarna styrs av den här biten. Har funderat lite på att borra ena hålet större så det blir lite rörelsemån, men det känns som en rätt osnygg och dålig lösning. Stödet behöver sitta ordentligt. Svart metallbit med fyra borrade hål, den hålls med handen och ligger på ett betonggolv med några skruvar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte alltså om du kunde borra ett nytt hål genom stöd-biten också.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
M
Kan använda det gamla hålet och gå upp i dimension (M8/M10) ?
 
M
Borra ur gängorna, tillräckligt stort för en islagsmutter för trä där du tar bort nabbarna ....
 
Undrar om det går att spackla i kemisk metall och borra på nytt?
 
Jag ser inte på bilden hur detaljen hur den är gjord men går den att sätta i ett koordinatbord på en pelarborr ,eller en metallfräs? Går väl med ett skruvstycke också men det brukar vara svårt att få arbetsstycket på plats med tillräcklig precision Svetsa då igen hålet, själv eller gå till någon som kan. Slipa sen med dremel el.dyl och en fil så det blir plant. Gå sen till en verkstad eller en skola med verkstadslinje (jag antar att det finns inte så många verkstadsföreningar i västernorrland) och be dem borra och gänga ett nytt hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.