Har nyligen skaffat hus och är i full gång med att upptäcka problem att åtgärda, men innan jag gör saker värre tänkte jag fråga om lite råd.

Kortversionen: Kommer jag ångra mig om jag börjar riva upp golvet i den här källarskrubben?

Långversionen:
Huset är från tidigt 70-talet, har källare, och byggt på betongplatta. Det finns en liten skrubb under trappan där vi märkt att en obehaglig unken lukt som kommer upp från golvet, tillräckligt påtaglig för att sprida sig till resten av källaren om vi lämnar skrubben öppen. Plattorna på golvet sitter inte fast i alla ändar, så jag bändade upp en av dem lite för att kolla läget därunder och hittade vad jag tror är någon slags tjärpapp (på vissa ställen verkar den trasig och där ser man ett gulnat plastlager under). Petade lite på den med en skruvmejsel och verkar mjukt, kanske isolering under? Läst mig till att gammal isolering kan börja lukta ganska obehagligt.

Uppmärksammade också missfärgning på golvet nära ytterväggen som jag tyckte såg ut som mögel, så började mäta lite fukt och kunde konstatera att det är väldigt fuktigt i skarven där ytterväggen möter golvet, och så verkar vara fallet i nästan hela källaren. Tänker att det kanske är markfukt som tränger upp då det bara är nedersta biten av väggen som har fuktproblemet. Tänker nu alltså att det kanske är gammal och blöt isolering som luktar äckligt. Även mätt luftfuktigheten som ligger kring 70-75% där inne medan resten av källaren konsekvent håller sig mellan 55 och 65 ungefär.

Senaste veckan efter att jag varit och petat där upplever jag att lukten är lite starkare, så även om en del av mig vill såga upp golvet i skrubben och få en bättre bild av vad jag har att göra med så är jag rädd att det kommer släppa ut otroligt mycket mer lukt och resultera i att jag måste riva ut golvet i hela källaren akut för att inte stinka upp hela huset.

Vet inte riktigt vad jag pratar om när det kommer till hus men hoppas på att lära mig, så all input är högst uppskattad!
 
  • Närbild på rödbrunt tjärpapp och gulnat plastmaterial under uppbrutet golv med tecken på fukt och isoleringsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett uppbrutet golv i en källarskrubb, visar ett mörkt, trasigt membran och ett gulnat plastskikt under, möjligen gammal isolering och tecken på fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvhörn i en källarskrubb med missfärgning och potentiellt mögel vid skarven där väggen möter golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgade golvplattor och sprickor nära vägg i källarskrubb, eventuellt orsakade av fukt och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något skäl till varför du inte vill åtgärda mögel om du har det i huset?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Finns det något skäl till varför du inte vill åtgärda mögel om du har det i huset?
Vill självklart åtgärda luktproblemet, vare sig det är mögel eller något annat (känner dock inte igen lukten som mögel). Menar bara att om jag river upp golvet och lukten blir 10 gånger värre av det så gör jag det hellre vid ett tillfälle där jag eller en hantverkare kan färdigställa arbetet inom rimlig tid, inte mitt i jobbveckan.

Just nu består livet av många stickprov, försöker få grepp om vilka problem som finns så att vi kan åtgärda dem i rätt ordning.
 
Om du river bort golvet där kan det kanske öka momentant med lukten men när allt är borta och bara betongen återstår och är skurat så kommer det inte att lukta mer.
I mitt tidigare hus har jag rengjort alla källargolv och i stora delar belagt med klinker. Ett jobb som nästan alla kan göra själva. Ger ett trevligt utseende.
 
klosp11
Man behöver inte riva direkt nu, bättre att göra upp en plan och läsa på om hus och konstruktioner innan man ska göra något. Kolla när det passar att tar tag i det och tänk över det viktigaste, tak, dränering och hur huset är byggd. Det är kanske problem med vatten som kommer någonstans ifrån som ska åtgärdas först.

Att något ska göras där det är säkert men ingen panik. Det har säkert varit så över längre tid.
 
M MTL skrev:
Vill självklart åtgärda luktproblemet, vare sig det är mögel eller något annat (känner dock inte igen lukten som mögel). Menar bara att om jag river upp golvet och lukten blir 10 gånger värre av det så gör jag det hellre vid ett tillfälle där jag eller en hantverkare kan färdigställa arbetet inom rimlig tid, inte mitt i jobbveckan.

Just nu består livet av många stickprov, försöker få grepp om vilka problem som finns så att vi kan åtgärda dem i rätt ordning.
Då förstår jag. Men för att förstå var du ska börja så behöver du ta reda på statusen, det kan du inte göra utan att riva i det lite. I värsta fall får du väl plasta in det. Men om du försöker göra en lista över ”saker att göra” på huset så är mitt råd att göra allt du MÅSTE göra först, en potentiellt felkonstruerad källare med mögel är en sådan sak.

Jag hade rivit 1x1m hål och kollat läget på något ställe där det inte är panik om det inte återställd på några månader.
 
Stort tack för alla svaren, tyckte det lät som ett rimligt resonemang att man måste veta vad man har att göra med i alla fall.

Sågade upp ett par hål idag och kunde konstatera att jag var helt fel ute när jag misstänkte fuktig isolering. Under MDF-skivan ser det ut att vara något i stil med syllpapp och sedan ett plastlager. Under det verkar det vara något svart påstruket på betonggolvet, efter lite googlande känns det som om det kan var allt från asfalt/tjära till lim.

Tar tacksamt emot förslag/idéer om vad jag har att göra med, i annat fall tror jag nästa steg blir att öppna en liten större yta och försöka knacka loss en bit som jag kan ta med mig till en sakkunnig!



klosp11 klosp11 skrev:
Det är kanske problem med vatten som kommer någonstans ifrån som ska åtgärdas först..
Nu när jag öppnat några hål verkar det konsekvent mäta väldigt fuktigt i golvplattan, både nära väggen och längre in. Väggarna mäter också hög fuktnivå nere vid golvet, men bara några centimeter upp sjunker det drastiskt. Jag tänker mig att det inte är så konstigt om det här golvet blockerar fukt från att komma upp, och att man kanske kan börja med att riva upp det och se om fuktproblemet kvarstår efter det. Löser det sig inte får jag kanske börja överväga dränering, men skjuter gärna det framför mig i den mån det går.
 
  • Ett hål sågat i ett golv, avslöjar lager av MDF-skiva, syllpapp, plast och ett svart material som kan vara asfalt eller lim, vid betonggolv nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett uppsågat hål i en MDF-skiva. Under skivan syns en bit svart material, eventuellt asfalt eller tjära, på betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett uppsågat hål i golvet som visar MDF-skiva, ett lager av syllpapp eller plast och svart beläggning på betongytan under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Hur gick det med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.