Hej

Min symaskin började ryka och poffa häromdagen. Som tur var såg jag det hända och kunde agera.

Men min fundering så här i efterhand är ”Varför löste inte jordfelsbrytaren ut”?

Är det någon som vet?

Det pratas ibland om en ”test-knapp” men jag verkar inte ha en sådan. Eller?
 
  • Elcentral med flera säkringar och brytare, där personlig jordfelsbrytare syns högst upp till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har en vit testknapp – märkt "T" på översta raden, till vänster om den blå vippan

vad är det för symaskin? exempelvis gamla Husqvarna har en avstörningskondensator för att ta bort eventuella radiostörningar som kan sluta identifiera sig som kondensator och bli ett motstånd istället – med plastig brandrök som resultat

avstörningskondensatorn ligger mellan fas och nolla – precis som vilken annan normal last som helst, det vill säga är inget jordfel utan "en vanlig last" och jordfelsbrytaren ska inte lösa ut
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Det är en 30 år gammal Husqvarna
Jag har dock kasserat den nu. Känns ju livsfarlig.
Tack för test-knapps-tipset!
 
  • Äldre vit och blå Husqvarna symaskin modell S215 placerad utomhus på marken, delvis med löv och växter runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, den där var en lite mer modern, troligen med lite fler saker som kan ge problem

själv lagade jag nyligen en Husqvarna 1030 från 1972 med dina symptom – bytte kondensatorn för 20 kr (plus frakt) och den kan säkert gå femtio år till...
 
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren skyddar inte mot alla fel. Det behövs en överledning till jord som inte alltid inträffar. Som verkar vara detta fallet.

Om felet inträffar i någon krets mellan övriga ledare genom jordfelsbrytaren kommer den inte kunna slå ifrån.

I Sverige tar säkringen hand om de andra felen men ibland blir inte strömmen nog hög för att lösa ut den inom tid.
Ofta handlar det om så kallade ljusbågar som ger upphov till hög värme men inte löser ut något skydd.

I bla England har man börjat använda afdd, ljusbågsvakter för konsumenter som verkar fungera riktigt bra i de tester jag sett på nätet.
De ger ett effektivt skydd. Hoppas det är något som även kommer till Sverige på sikt (för konsumenter)
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.