Hej! Vi håller på att fräscha upp vårt kök (20-30 år gammalt) och funderar på att installera en diskmaskin. Skulle vilja få lite input för hur man får vatten till maskinen.

Har läst på lite och jag gissar på följande?
A: 12mm klämringskoppling
B: Bussning
C: Klämringskoppling
D: 10mm flexibelt vattenrör

Min frågeställning är om det är en bra idé att:
1. Skruva av B,C och D. Behålla A.
2. Skruva på https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ngar-nipplar-och-bussningar/kulventil-434520/ på A. Använda lin och pasta för att få det tätt.
3. Skruva tillbaka D och C på toppen av kulventilen
4. Skruva på en övergångsbussning, R15invxR20utv (övergångsbussning med packning) på sidan av kulventilen https://www.byggmax.se/övergångsbussning-r15inv-x-r20utv-p316271
5. Skruva på diskmaskinens anslutningsslang på övergångsbussningen.

Vid steg 2 (kulventil mot A) samt steg 3 (C mot kulventil) bör jag använda lin och pasta/gängtejp?

Jag undrar om jag tänker rätt eller om jag bör göra på något annat sätt. Tacksam för svar.
 
  • Vattenrörsanslutning med markerade delar: klämringskoppling (A), bussning (B), klämringskoppling (C) och flexibelt vattenrör (D), monterad vid en vägg.
Redigerat:
Trevägskulventilen från Jula har klämkopplingar. Använd aldrig lin/pasta i klämringskopplingar!
Vet du hur flödet går i trevägsventilen vid olika ställningar på spaken?
Jag skulle satsa på ett T-stycke först, sedan två linjära kulventiler, en för kv, en för DM. Tänk på att diskmaskinens tillflöde måste kunna avstängas från ovansidan diskbänken, t ex genom att installera en blandare med DM-anslutning och en egen liten spak ovan bänken.
 
Byt blandare till en blandare med diskmaskinsavstängning.
 
  • Gilla
jarlh och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Använd aldrig lin/pasta i klämringskopplingar!
Aldrig lin, gärna pasta
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Trevägskulventilen från Jula har klämkopplingar. Använd aldrig lin/pasta i klämringskopplingar!
Vet du hur flödet går i trevägsventilen vid olika ställningar på spaken?
Jag skulle satsa på ett T-stycke först, sedan två linjära kulventiler, en för kv, en för DM. Tänk på att diskmaskinens tillflöde måste kunna avstängas från ovansidan diskbänken, t ex genom att installera en blandare med DM-anslutning och en egen liten spak ovan bänken.
Hej tack för svar! Min tanke var att behålla existerande klämringskoppling (A) (som väl har en invändig gänga?) och sen helt enkelt skruva på kulventilen. Måste man använda klämringsanslutning eller kan man bara ta bort muttern från kulventilen och använda gängan direkt på den befintliga klämringskopplingen (A)?
 
Krilleman
A Alm9999 skrev:
Hej tack för svar! Min tanke var att behålla existerande klämringskoppling (A) (som väl har en invändig gänga?) och sen helt enkelt skruva på kulventilen. Måste man använda klämringsanslutning eller kan man bara ta bort muttern från kulventilen och använda gängan direkt på den befintliga klämringskopplingen (A)?
Din lösning kommer ej fungera.
Dessutom så stänger din tilltänkta 3-vägs kula alla portar samtidigt.

Först måste du ta reda på om det står tryckt 10 eller 12 på andra sidan muttern vid min röda markering.

Sen är det sedan länge förbjudet att ha ventil under diskbänk för diskmaskin ska tilläggas.

Men du gör hur du vill...

Närbild på en rörkoppling med bokstäverna A, B, C och D markerade. Ett område runt en text på kopplingen är inringat med röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likt denna som är 15mm...
Vad står det på din översta mutter, 12 eller 10?

Närbild på metallmutter med måtten 15 markerade i grönt.
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Din lösning kommer ej fungera.
Dessutom så stänger din tilltänkta 3-vägs kula alla portar samtidigt.

Först måste du ta reda på om det står tryckt 10 eller 12 på andra sidan muttern vid min röda markering.

Sen är det sedan länge förbjudet att ha ventil under diskbänk för diskmaskin ska tilläggas.

Men du gör hur du vill...

[bild]

Likt denna som är 15mm...
Vad står det på din översta mutter, 12 eller 10?

[bild]
Hej! Det står 12 där.

Kan jag byta ut bussningen (B) mot en t-koppling från Vatette och koppla vidare till diskmaskin på det sättet? Vi ska självklart installera en ny blandare för detta men den stora köksrenoveringen är 1-2 år bort.
 
Redigerat:
A Alm9999 skrev:
Hej! Det står 12 där.

Kan jag byta ut bussningen (B) mot en t-koppling från Vatette och koppla vidare till diskmaskin på det sättet? Vi ska självklart installera en ny blandare för detta men den stora köksrenoveringen är 1-2 år bort.
Det spelar väl ingen roll när du ska renovera köket? köper du rätt kran i dag så kan du ju använda den även sedan du gjort den stora renoveringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det spelar väl ingen roll när du ska renovera köket? köper du rätt kran i dag så kan du ju använda den även sedan du gjort den stora renoveringen.
Frågeställningen är återigen hur man ska koppla på bilden jag bifogade, inte huruvida jag ska köpa en ny blandare eller inte.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
A Alm9999 skrev:
Frågeställningen är återigen hur man ska koppla på bilden jag bifogade, inte huruvida jag ska köpa en ny blandare eller inte.
Eftersom du enligt regelverket "måste" ha en avstängning ovanpå diskbänken, och du ändå ska byta blandare snart, så finns det väl ingen anledning att göra ett fuskjobb som kanske inte täcks av din försäkring om det springer läck?
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Hej igen.

Detta är i en sommarstuga/torp nästan hundra år gammalt. Inget kommunalt vatten utan vatten pumpas upp från sjön till stugan. Vi har mao bra koll på detta och pumpen (samt vattentrycket) stängs av när vi inte är där. Det är inte mycket i detta nästan hundra år gamla hus som följer moderna regler/branschstandarder men har ändå dugt genom åren.

Vill hitta ett enkelt sätt att koppla för att få det att funka nu, återigen så ligger en större renovering en bit bort och vi vill inte göra den investeringen än.
 

Bästa svaret

Krilleman
A Alm9999 skrev:
Vill hitta ett enkelt sätt att koppla för att få det att funka nu, återigen så ligger en större renovering en bit bort och vi vill inte göra den investeringen än.
Om det står 12mm på ovankantens mutter (C) så är det en förminskning 12x10 som blandaren är kopplad i.

Enklast är att byta mellankopplingen (B) till ett T-rör, sen på med dubbelmutter och kulventil.

Då blir inköpslistan:

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-12/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-dubbelmutter-v6-dy-12-12/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-12x15r-utv-m-plananda/
https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-bussning-20x15-a/

Inget lin, ingen smörja.
Bussningen har invändig planpackning på 15-sidan.

Allt är Plug-And-Play.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A Alm9999 skrev:
Frågeställningen är återigen hur man ska koppla på bilden jag bifogade, inte huruvida jag ska köpa en ny blandare eller inte.
Ja det är ju alltid tråkigt när man inte får dom svar man vill ha. Men som sagt köper du en ny kran så faller ju alla bitar på plats.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
500 spänn på kopplingsdetaljer eller 700 spänn för en komplett kran ikea yttran eller sundsvik.

Alltså passar dom inte så visst, men annars känns det lite sådär🤓
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.