Jag skulle vilja stoppa in ett batteri i huset för att kapa av topparna i vår förbrukning men vare sig tak eller tomt lämpar sig för en större solcellanläggning. Jag förstår att man kan köpa batteriet separat men jag vill ta del av de subventioner som finns för grön el-installationer och då behöver jag fylla på med sol.

Alla leverantörer jag tittat på vill sälja 20-40 paneler med klart överdimensionerade växelriktare men jag skulle vilja ha en uppsättning med ~6 paneler. Tänker jag fel på något sätt? Någon som kan ge tips?
 
J jhall skrev:
Jag skulle vilja stoppa in ett batteri i huset för att kapa av topparna i vår förbrukning men vare sig tak eller tomt lämpar sig för en större solcellanläggning. Jag förstår att man kan köpa batteriet separat men jag vill ta del av de subventioner som finns för grön el-installationer och då behöver jag fylla på med sol.

Alla leverantörer jag tittat på vill sälja 20-40 paneler med klart överdimensionerade växelriktare men jag skulle vilja ha en uppsättning med ~6 paneler. Tänker jag fel på något sätt? Någon som kan ge tips?
Hur stort batteri tänker du dig och hur mycket effekt är det du vill dra från batteriet och under vilken tid på dygnet och hur lång tid?

Hur lång tid antar du att det tar att återladda den förbrukade energin med de paneler du tänkt dig?
 
6 paneler, inte mycket. Kanske en 1-fas-växelriktare som ju har låg startspänning. 6 st seriekopplade paneler är ca installerad paneleffekt på 2,4 kW ger ju bara ca 240 Volt likström. Montera dem vertikalt på en södervägg?
 
A Arnodt skrev:
6 paneler, inte mycket. Kanske en 1-fas-växelriktare som ju har låg startspänning. 6 st seriekopplade paneler är ca installerad paneleffekt på 2,4 kW ger ju bara ca 240 Volt likström. Montera dem vertikalt på en södervägg?
Jag förstår, hade inte tänkt på att spänningen ut kunde bli ett problem. Antar att man måste upp i 10-14st då, får planera lite mer.
 
Det finns nog små växelriktare som kan nöja sig med ca 300 Volt, du får leta!

SMA har en Sunny Boy 1,5 1-fas-växelriktare på 1,5 kW uteffekt. Den är elnätsansluten. Den klarar sig med mellan 160 till 500 Volt likströmsspänningen från paneler.

Du kan titta på på fabrikat Steca och SolarEdge vad de har.

Sedan finns det ju också så kallade modulväxelriktare, där det räcker med en enda panel(eller två paneler). Används på så kallade balkongkraftverk. Modulväxelriktare ger 1-fas 230 Volt och är alltså elnätsansluten.

Så får du skaffa en lagringsbatteri som laddas med 230 Volt och kan ge ut också 230 Volt. Jag tror att kanske Sonnen har sådant fristående lagringsbatteri. Där verkar växelriktare vara inbyggi i lagringsbatteriet för laddning växelström till likström, och urladdning likström till växelström. Detta lagringsbatteriet + 1 st panel + en modulväxelriktare så är "du hemma". De finns nog fler fabrikat.
 
  • AEconversion INV350-60 PLC modulväxelriktare med kylflänsar och anslutningar, används för att omvandla likström från solpaneler till växelström för elleveranser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
jhall,
Fronius har en 1-fas hybridväxelriktare på 3 kW nämligen Fronius Primo Gen24 3.0 Plus som kan ha ett lagringsbatteri anslutet till sig. Den har inspänningsområde från panelerna på 65 till 600 Volt.
 
A Arnodt skrev:
jhall,
Fronius har en 1-fas hybridväxelriktare på 3 kW nämligen Fronius Primo Gen24 3.0 Plus som kan ha ett lagringsbatteri anslutet till sig. Den har inspänningsområde från panelerna på 65 till 600 Volt.
Tack. Har du någon erfarenhet av att köpa in materialet själv och anlita en elektriker för att koppla ihop sakerna? Min (begränsade) erfarenhet är att de flesta inte vill röra saker de inte sålt själva.
 
jhall,
Av lagringsbatteri, inkoppling och drift därav har jag ingen erfarnehet. Däremot av solcellsanläggningar som har elnätsanslutna växelriktare.

Nog hittar du en solcellsfirma som installerar Fronius växelriktare. Det är ett mycket stort fabrikat.
Då kan alltså solcellsfirma sälja det till dig och montaget också.
Du ska väl ha då:
1 st Fronius Symo Gen24 3.0 Plus, 3 kW. (Det finns även en 1-fasig Fronius Primo Gen24 3.0 Plus)
1 st lagringsbatteri för denna växelriktare(BYD, tror jag de heter), hur många kWh?
6 st solcellspaneler ca 400 à 450 Wp.
montagematerial för panelerna för ditt tak eller vägg.

Denna växelriktare är 3-fasig, dvs matar ut effekt på alla 3 faserna.
Här länk till den växelriktaren, på svenska:
https://www.fronius.com/~/downloads...ronius_Symo_GEN24_GEN24Plus_3_to_10_kW_SV.pdf
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
jhall,
Av lagringsbatteri, inkoppling och drift därav har jag ingen erfarnehet. Däremot av solcellsanläggningar som har elnätsanslutna växelriktare.

Nog hittar du en solcellsfirma som installerar Fronius växelriktare. Det är ett mycket stort fabrikat.
Då kan alltså solcellsfirma sälja det till dig och montaget också.
Du ska väl ha då:
1 st Fronius Symo Gen24 3.0 Plus, 3 kW. (Det finns även en 1-fasig Fronius Primo Gen24 3.0 Plus)
1 st lagringsbatteri för denna växelriktare(BYD, tror jag de heter), hur många kWh?
6 st solcellspaneler ca 400 à 450 Wp.
montagematerial för panelerna för ditt tak eller vägg.

Denna växelriktare är 3-fasig, dvs matar ut effekt på alla 3 faserna.
Tack för ett utförligt svar.

Jag har tittat på BYDs 11kWh-batteri. Förstår att det är lite stort med tanke på anläggningens storlek men jag skulle vilja ha möjligheten att fylla på under dagen för att förbruka på kvällen så det känns rimligt.

Anledningen till att jag funderar på en mindre anläggning är just taket på huset. Det har en osmidig form som en konsekvens av tillbyggnader i flera omgångar, så jag funderar på en markplacerad anläggning och då blir det snabbt obekvämt om man vill ha en större.
 
Här är en broschyr(nu ca 3 år gammal, men bra) över Fronius hybridväxelriktare och BYD-battereri.
Bra figurer och tabeller.

Om man skulle vilja ladda ett lagringsbatteri med ström från elnätet(inte från solcellspanelerna) då måste växelriktaren ha en likriktare(växelström till likström) för att kunna ladda lagringsbatteriet med elnätsström från elnätsbolaget. Jag tror inte vanliga hybridväxelriktare har sådan likriktare, men vet inte helt säkert. Det är ingen som tänkt på att någon skulle vilja ladda sitt lagringsbatteri med elnätström, t.ex. på natten då billig ström.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.