Jag sitter och ritar på en ny bastu i lösvirke. Men jag skulle vilja minska på antal material och förnekla bygget. Blir frustrerad över alla lager som isolering, bastufolie, vindpapp, läkt, ytterpanel osv osv osv som en konstruktion i lösvirke kräver.

Jag funderar på att själv tillverka MHM paneler. Tänk KL trä fast man spikar ihop lagren istället för lim. Är inne på att använda helt vanlig ytterpanel 22*170 i fyra lager. Detta hadde gett solid väggsektion om 88mm. På insidan bastupanel direkt på väggen och på det yttersta lagret (utsidan) en lockläkt för att ge utsendet av en stående vanlig panel. Hela konstruktionen blir alltså bara trä. "Behandlat" med järnvitriol.

Kommer detta bli problem med mögel, fukt eller annat? I mitt huvud med bara trä som kan andas/torka borde detta fungera men jag kan absolut inget om detta. Har ni några tankar om detta så jag slipper riva allt om några år och bygga om.

Här finns en tillverkare som pratat gott om denna lösning. https://cedarandstonesauna.com/designing-with-purpose-why-we-build-with-mass-timber/
 
Redigerat:
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Så du ska bygga solida träväggar på nästan 90 mm istället för att bygga med reglar? Låter dyrt.

Skulle säga att en stor mängd bastur består av (utifrån) panel, vindpapp, regel, bastupanel. Ibland med isolering i regelverket, ofta inte.

Men undantaget kostnad och tidsåtgång blir säkert din lösning jättebra.
 
Det känns lite lurigt att ha den konstruktionen som ytterpanel (om jag förstod dig rätt där). Yttre skiktet kommer ju röra sig en del med årstider/väder. Vad händer med resten av paketet då? Svårt att förutse vad som händer när det tränger in fukt innanför yttre lagret.

Tror också att det blir svårt att få tight och att 88 mm snarare blir kanske runt 100 på grund av kupade brädor och allmänt svårt att klämma ihop det konsekvent. Tror inte det blir lika homogent som KL.

Det blir ju ett experiment. Kanske funkar kanon, men i mina ögon lite svårt att se hur det kommer stå sig och hålla i längen.

Går det att få tag på mindre bitar av KL-trä från någon tillverkare? Avkap, andrasortering etc?
 
Tack för svar, har tänkt om lite och kommer köra i vanligt lösvirke :)

3D-modell av ett träramverk för en byggnad med sadeltak och öppna väggar, planerat att byggas med lösvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker dessa 6 plintar med följande mått. Kan jag tom gå ned till 145 reglar? Golvet kommer vara massivt furu golv om ca 28mm.
 
  • 3D-ritning av en träram med mått: 4257mm x 2252mm, bestående av sex plintar och balkar i dimensionerna 45mm x 195mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.