MultiMan
Det kanske (troligen) finns armeringsjärn eller andra järn som går från trappan in i huskroppen? Då håller ribborna (eller skruvar om det är fäst i trä i huset) på de järnen emot väldigt bra tills det kommit in tillräckligt mycket vatten och korrosionen/rötan gått tillräckligt långt, då kan det hända mycket rätt snabbt.

Men, jag har inte sett några ritningar på hur det är gjort och är ingen byggare till yrket. Däremot har jag studerat mycket material där saker rasat pga vatteninträngning. Nu är detta bara en trappa, så några katastrofala följder lär det inte bli även om en del av fasaden i sämsta fall skulle följa med.

Jag är ingen domedagsprofet utan vill bara att du tar en så pass långvarig skada på allvar, men experter verkar ju vara beställda, så förhoppningsvis lär de kunna ge ett exakt svar. Försök få lite pejl på om de verkar seriösa och undvik att släta över problemen, utan berätta allt osminkat. Då har du bäst möjligheter att få detta fixat permanent.
 
Redigerat:
Tycker det ser ut som om trappan har förskjutits ut från väggen. Och i samband med detta så har trappans upplag flyttas så att teglet "trycker" på pusten som inte har klarat den lasten och därmed släppt från underlaget. Hur det skall repareras är svårt att gissa då vi inte riktigt ser från bilderna hur huset är uppbyggt. Men att flytta på trappen är nog ett måste för att fortsätta "projekt laga/täta".
 
I
Byggaren var på plats idag för inspektion. Till en början var det svårt att uppskatta skadorna och vad de grundade sig i. Men efter att ha knackat bort en del av fasaden fick man en hyfsat bra bild av problemet.

Man tror att vatten läckt in från tröskeln på dörren ner på syllen och vidare ner i byggblocken (lekablock). När det blivit minusgrader har vattnet expanderat och sprängt delar av lekablocken, vilket lett till att även fasaden fått skador.

Man kan inte se tecken på att det skulle vara trappan i sig som orsakar dessa skador.

Man ser inga risker med att arbeta under trappan. Trappan är förankrad med armering i grundblocken och även om vissa av dem fått mindre skador, är de inte tillräckligt allvarliga för att utgöra några risker.

Nu när tröskeln är tät föreslår man att knacka bort allt löst material under trappan och sedan fylla upp med en fasad som blir minst lika hållbar som byggblocken. Skulle sprickorna återkomma, har man ett större underliggande problem som får undersökas vidare, men just nu ser det inte ut att vara något större problem.

Företaget ska återkomma med en offert. Detta är egentligen ett arbete jag kan göra själv, men även om jag litar på företagets slutsats, är jag inte redo att ta risken det kan innebär.

Skadad betongfasad där ytskiktet har fallit bort och blottar lekablocken under, vilket verkar orsakats av vattenskador och sprickor på grund av frysskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.