Erik-R
Vad ska jag använda för material för att laga med? Tänkte inte byta träpanelen, vilket ju såklart vore det bästa…. Men Finns det nåt starkt träspackel eller så som fyller och håller bra.
Det är ju väldigt fuktskadat/ trasigt runt detta fönster, ska skrapa så rent som möjligt först. .. Fuktskadad och trasig träpanel runt ett fönster med flagnande grön och vit färg samt synlig skada i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😳
 
Det där är ju rentav blötruttet. Då hjälper ingenting annat än att byta det ruttna innan rötan sprider sig in i stommen. Att spackla håller knappast ens över vintern och ger extra fart åt den instängda rötan.

Jag skulle byta brädslåningen under fönstret. Det är ju bara korta bitar som går enkelt att byta. Reparera karmarna med nytt trä där det behövs och sätta dit ordentliga fönsterplåtar. Något lokalt snickeri kan säkert hyvla ribbor och krusalister med rätt profil. Så ingen ser någon större skillnad på nytt och gammalt när det är målat.

Ytterbågen som du mäter på är så dålig att den är meningslös att reparera. Jagskulle snickra ny ytterbåge som passar i gamla fönstret.
 
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Erik-R
H heimlaga skrev:
Det där är ju rentav blötruttet. Då hjälper ingenting annat än att byta det ruttna innan rötan sprider sig in i stommen. Att spackla håller knappast ens över vintern och ger extra fart åt den instängda rötan.

Jag skulle byta brädslåningen under fönstret. Det är ju bara korta bitar som går enkelt att byta. Reparera karmarna med nytt trä där det behövs och sätta dit ordentliga fönsterplåtar. Något lokalt snickeri kan säkert hyvla ribbor och krusalister med rätt profil. Så ingen ser någon större skillnad på nytt och gammalt när det är målat.

Ytterbågen som du mäter på är så dålig att den är meningslös att reparera. Jagskulle snickra ny ytterbåge som passar i gamla fönstret.
Jo. Men som det känns så är det kruttorrt. Nästan dammigt när jag börjat skrapa. Sprider sig sånt vidare?
 
Svaret är ja. Så fort vädret blir litet fuktigare händer det saker.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Erik-R Erik-R skrev:
Jo. Men som det känns så är det kruttorrt. Nästan dammigt när jag börjat skrapa. Sprider sig sånt vidare?
Skulle tro att det är lika bra att "dra av plåstret där". Jag rekommenderar att göra arbetet ordentligt så slipper du göra det två gånger.
 
Du har flera trådar med samma fråga och denna är ligger i i en forumdel som gäller hustillverkare.
Be en moderator slå samman dina trådar i rätt forumdel!
 
Erik-R Erik-R skrev:
Jo. Men som det känns så är det kruttorrt. Nästan dammigt när jag börjat skrapa. Sprider sig sånt vidare?
Röta sprider sig inte vidare och angriper torrt virke på det sättet, svampen måste ha en viss fuktkvot i trämaterialet för att kunna leva.
 
Den fuktmängden kommer med sensommarfukten i luften om ett par veckor
 
Röta sprider sig ändå inte vidare i konstruktionen på det sättet som en sjukdom, bara för att det finns på ett ställe. Sporerna finns i luften hela tiden.
 
MG_88 MG_88 skrev:
Röta sprider sig ändå inte vidare i konstruktionen på det sättet som en sjukdom, bara för att det finns på ett ställe. Sporerna finns i luften hela tiden.
I teorin.

I praktiken har en växande levande rötsvamp ett lag att sprida sig från en träbit till nästa när de ligger dikt emot varandra och den ruttna biten blir fuktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.