Hej alla!

Hoppas ni mår bra i sommarvärmen.

Precis flyttat in till en ny lägenhet och ser att en hel del saker måste göras… vet ni först och främst vart man hittar klassiskt vitt kakel (för badrum) men som är av en rätt ovanlig storlek? 14,5cm x 14,5cm? Kan ej hitta online!

Tacksam för er hjälp!

Mvh
Alisa
 
Totte_S
T Tsaritsa skrev:
Hej alla!

Hoppas ni mår bra i sommarvärmen.

Precis flyttat in till en ny lägenhet och ser att en hel del saker måste göras… vet ni först och främst vart man hittar klassiskt vitt kakel (för badrum) men som är av en rätt ovanlig storlek? 14,5cm x 14,5cm? Kan ej hitta online!

Tacksam för er hjälp!

Mvh
Alisa
Hej o välkommen hit.
Varför letar du efter kakel med de måtten? 15x15 är vanligt och lätt att hitta.
Om du mätt på dina plattor så misstänker jag att du inte räknat med att en del av plattan döljs ju av fogen så det är inte omöjligt att dina plattor i så fall är 15x15.
 
  • Gilla
Tsaritsa
  • Laddar…
T Tsaritsa skrev:
Hej alla!

Hoppas ni mår bra i sommarvärmen.

Precis flyttat in till en ny lägenhet och ser att en hel del saker måste göras… vet ni först och främst vart man hittar klassiskt vitt kakel (för badrum) men som är av en rätt ovanlig storlek? 14,5cm x 14,5cm? Kan ej hitta online!

Tacksam för er hjälp!

Mvh
Alisa
14.5x14.5 kan kakel som säljs som 15x15 vara ganska ofta. Har för mig att höganäs är det. Ta med en tumstock när du letar.
 
  • Gilla
Tsaritsa och 1 till
  • Laddar…
jag vet att i slutet på 90-talet hade höganäs vit kakel som var 147x147 och även 150x150
 
  • Gilla
Tsaritsa
  • Laddar…
Som de andra skriver. Vissa leverantörer som Höganäs säljer med mått exkl. fog. Tanken är då att en 145-platta sakll kombineras med 5mm fog. Det går då också att kombinera fritt i olika storlekar, t.ex. Höganäs Paletten (som nu heter något annat).De flesta idag uppger inkl. fog = byggmått. Det gäller att kolla noga på förpackningen för tillverkaren uppger oftast båda. Ibalnd är en 150x150-platta just det, ibland mindre.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
T Tsaritsa skrev:
… en rätt ovanlig storlek? 14,5cm x 14,5cm? …
Vad är det för avstånd mellan två plattors vänsterkant? Om det är 150 mm skulle jag nog tro att plattan egentligen är 147x147, men att fogen bygger upp 1 mm på varje platta. Om det är korrekt fogat brukar det bli så.
Jag mätte precis på mina 97x97-plattor från framsidan och de mäter 95x95 mellan fogkanterna.
 
  • Gilla
Tsaritsa
  • Laddar…
Hej alla!
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad är det för avstånd mellan två plattors vänsterkant? Om det är 150 mm skulle jag nog tro att plattan egentligen är 147x147, men att fogen bygger upp 1 mm på varje platta. Om det är korrekt fogat brukar det bli så.
Jag mätte precis på mina 97x97-plattor från framsidan och de mäter 95x95 mellan fogkanterna.
tack Johan för svar! Och alla andra.

Såhär ligger det till. Vi har ett badrum som har nuvarande kakel som ser ut och vara åt det mindre hållet än 15cm. Skriv gärna hur er uppfattning är. Har mätt och inkluderar bild i detta inlägg.

Frågan är. Vi vill byta de ’svarta’ kakelplattorna samt de några vita och vill gärna göra detta utan att ändra hela badrummet (pga byta plats på eluttaget).

Hur skulle ni göra det på lättast sätt?

Hur skulle ni göra med fuktspärren?

Mvh
Alisa
 
  • En linjal mäter storleken på vita kakelplattor i ett badrum, med en hand som håller linjalen bredvid kakelplattorna. En väggkontakt syns delvis i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelplatta mäts med tumstock i ett badrum, plattans höjd är ca 15 cm. En vit hand håller i tumstocken som är placerad parallellt med kakelplattans höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg i ett badrum med svart och vitt kakel, två kromade krokar och en del av en vit bänkskiva synlig till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S Totte_S skrev:
Hej o välkommen hit.
Varför letar du efter kakel med de måtten? 15x15 är vanligt och lätt att hitta.
Om du mätt på dina plattor så misstänker jag att du inte räknat med att en del av plattan döljs ju av fogen så det är inte omöjligt att dina plattor i så fall är 15x15.
Tack för ditt svar!
 
T tergo skrev:
jag vet att i slutet på 90-talet hade höganäs vit kakel som var 147x147 och även 150x150
Tack för ditt svar!
 
I princip alla sådana plattor som heter 15x15 pendlar vanligtvis mellan 145x145 och 147x147... finns på de flesta butiker och storlekarna kan som sagt variera beroende på bränning/batch.
 
Om du köper 100 olika plattor får du lika många olika nyanser av vitt, sen att riva dom svarta runt om och försöka skarva ett tätskikt kommer ju bli en utmaning. Det ser ju inte direkt nygjort ut så det kan ju va bara rollat tätskikt tex.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om du köper 100 olika plattor får du lika många olika nyanser av vitt, sen att riva dom svarta runt om och försöka skarva ett tätskikt kommer ju bli en utmaning. Det ser ju inte direkt nygjort ut så det kan ju va bara rollat tätskikt tex.
Ok! Men vad försöker du rekommendera här? Hur ser du en lösning?
 
Byt inte dom svarta det kommer bara ställa till elände för er, tätskikt som går sönder, flisor kommer gå ur intilliggande plattor och fel vit färg.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Byt inte dom svarta det kommer bara ställa till elände för er, tätskikt som går sönder, flisor kommer gå ur intilliggande plattor och fel vit färg.
Ah. Ok, problemet är att dessa är faktiskt klistermärken, så de är ljusblå under de svarta.. 😵‍💫

Hur gör vi om vi ska byta eluttaget ca 20-30cm bort från där det för närvarande är. Kan man göra hål i kaklet på något sätt utan att skada allt annat?
Mvh
alisa
 
B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.