Har senast veckan börjat blivit fläckar på kläderna efter tvätt i maskinen (se bild). Det är enstaka plagg varje tvätt och dem försvinner inte. Jag har kört rengöringstabletter 3st. Använt rengöringsmedel för tvättmaskin. Kört tom maskin på 90° etc. Men verkar inte hjälpa. Läste i något annat inlägg om såpbubblor men det har aldrig blivit såhär förut och dottern lekte med såpbubblor hela förra sommaren också. Började för ca 1 vecka sedan.
Tvättmaskinen är en Electrolux sensicare 600 köpt 2021
 
  • Vitt plagg med grå fläckar ligger ovanpå andra tvättade kläder, indikerar problem med tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på en gul Sverige-fotbollströja efter tvätt. Ströjan ligger på en blå och vit rutig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det fett? Olja från någon motor?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ser helt klart ut som olja eller fett, och då hjälper inte vatten vare sig i tvättmaskinen eller på kläderna.

Det måste då komma någonstans ifrån, rimligen från tvättmaskinen, vilken då behöver undersökas. Eller bytas ut.

Kolla med försäkringsbolaget om det täcker död maskin och förstörda kläder.
 
Om du inte vet med dig att du råkat tvätta något olämpligt så skulle det kunna vara fett från axeln på trumman. Det sitter en packbox som ska täta så att inte vatten kommer åt maskinens lager som ofta är rejält insmorda i fett, om packboxen börjar ge upp kanske det skulle kunna komma in fett mellan trumman och behållaren..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det fett? Olja från någon m
ricebridge ricebridge skrev:
Ser helt klart ut som olja eller fett, och då hjälper inte vatten vare sig i tvättmaskinen eller på kläderna.

Det måste då komma någonstans ifrån, rimligen från tvättmaskinen, vilken då behöver undersökas. Eller bytas ut.

Kolla med försäkringsbolaget om det täcker död maskin och förstörda kläder.
Här är kläder som precis kommit ut tvättmaskinen. Provkörde en maskin nu efter jag skrubbat ur tvättmedelsfacket. Men det är samma problem 🤮
 
  • Tvättade kläder med ränder och blåa fläckar på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige ribbad tröja med mörka fläckar ligger utbredd på en marmorerad yta efter tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitrandiga kläder med färgfläckar efter tvätt, ligger på en marmorerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kommunalt vatten eller är det egen brunn? Om det finns mycket mangan i vattnet från egen brunn och filtret inte fungerar som det ska så kan det bli fläckar på tvätten. Förstår verkligen din frustration, för jäkla tråkigt!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har du kommunalt vatten eller är det egen brunn? Om det finns mycket mangan i vattnet från egen brunn och filtret inte fungerar som det ska så kan det bli fläckar på tvätten. Förstår verkligen din frustration, för jäkla tråkigt!
Det är kommunalt vatten, är nog säkert som dem andra var inne på att det är från maskinen. Men det syns ingenting om man tittar in nu när den kört klart. Försökte lysa in i maskinen medans den gick för att se om vattnet såg konstigt ut men det syntes inget då heller. Vet inte om det är när den centrifugerar som det blir eller vad fan det sitter i... Ja det är surt. Mycket kläder åt jäntan som bara blir att kasta.
 
Jag/vi har avverkat ett antal tvättmaskiner genom åren men aldrig stött på denna typ av problem pga läckande packboxar i lager. Men visst, packboxar kan haverera och en del komponenter i moderna maskiner har det snålats för mycket på för att pressa priserna i botten.

För oss var det filterproblem med mangan och egen brunn som gav liknande tråkiga tvättresultat, det blir som oljiga svarta avlagringar som sätter sig stenhårt på tvätten. Filteruppgradering löste det bekymret, men med kommunalt vatten är det nog en osannolik orsak.

Sedan finns ju alltid möjligheten att någon råkat glömma en tuschpenna eller liknade i någon ficka men om detta vore fallet skulle det knappast bli upprepade problem tvätt efter tvätt som du berättar om.

Lycka till! Det är kanske ett utbyte av maskin som är den mest kostnadseffektiva lösningen, nu är den ju relativt ny så kanske finns garanti eller reklamationsrätt kvar? Oavsett skulle jag skaffa en ny maskin i din sits.
 
Det där är garanterat inte manganfläckar. Vi har haft problem med sådana från den egna brunnen och de ser helt enkelt inte ut så.

Kontakta försäkringsbolaget, är som sagt mitt tips.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Sådär kunde vi få det ibland i vår gamla maskin innan jag gav upp på den helt och hivade ut den. Gissade då på trasigt lager eller liknande har jag för mig.

Däremot slängde vi aldrig kläder för att de blev fläckiga. De gick att tvätta rent.
 
Hej! Undrar om ni kommit fram till orsaken då vi har samma problem.
 
K Kristiansson.E skrev:
Hej! Undrar om ni kommit fram till orsaken då vi har samma problem.
Tjena! Jajamen, det vi kom fram till var att det faktiskt var såpbubblor. Det var inte på alla kläder utan bara vissa (mest lilljäntans) Och det var stor skillnad på fram och baksidan på tröjor t.ex då dem var mycket fläckigare på framsidan. Så det är såpbubbelvätska. Provade hälla på ett gammalt lakan och lät det torka in riktigt. Tvättade det efter 2 dagar och mycket riktigt blev det en svart fläck där vi hällt 🙂
 
Det där var rätt långsökt...

Då kan man verkligen undra vad det var i använda såpbubblevätskan - var den färgad med något färgämne tro??

Normalt brukar såpbubblevätska vara såpa med glycerin med lagom mängd tillsatt vatten och såpan i sig fungerar som en tvättmedel precis som en flytande tvättmedel (tvättsåpa) vid en senare tvätt (pulvertvättmedel har man en stor andel tvål och den vägen kan hanteras torrt).
 
X xxargs skrev:
Det där var rätt långsökt...

Då kan man verkligen undra vad det var i använda såpbubblevätskan - var den färgad med något färgämne tro??

Normalt brukar såpbubblevätska vara såpa med glycerin med lagom mängd tillsatt vatten och såpan i sig fungerar som en tvättmedel precis som en flytande tvättmedel (tvättsåpa) vid en senare tvätt (pulvertvättmedel har man en stor andel tvål och den vägen kan hanteras torrt).
Jo det var därför jag inte köpte det först. Men jag fick tips om det tidigare och sökte runt lite och märkte att det var flera som haft samma problem med just såpbubblor. Så därför testade vi som sagt med lakanet och det blev bingo där 👍🏼
 
Ett recept bygger på att först strö citronsyra på plagget, därefter kokhett vatten - efter det en stund senare rejält med pulvertvättmedel och får ligga där i några timmar och sedan halvt urkramad slängs in i den vanliga tvätten - och de knappt synliga fläckarna efter tvätten ställs ut i solen några dagar och verkar blekas av det.

Om man tittar på de första stegen så verkar det handla om att fläckarna består till stor del av kalktvål, den hårt sittande randen som man ser i badkaret, gärna i samband med användning av tvål.

Med citronsyran och kokhet vatten så får man citronsyra att äta en del av kalciumet och magnesiumet som bildar kalktvålen då citronsyra gärna fångar in 2-värda metalljoner som kalcium och magnesium till ett komplex och värmen behövs för att mjuka upp kalktvålens fetter till mer flytande och reagent form. Den relativt låga pH med citronsyra gör att det blir frilagda fettsyror av de tidigare kalktvålen och förmodligen med nästa steg där man häller på ordentligt med tvättmedel så neutraliseras en stor del av citronsyran och förtvålar fettsyrororna igen med alkaliet i tvättmedlet (om det är tillräckligt av det) eller kanske bara just neutraliserar det och inslängt i efterföljande tvätt med ytterligare tvättmedel så tvättas fettsyrorna ut.

Vad solblekningen gör i sista steget vet jag inte


Det man kan fråga sig varför det blev kalktvål alls till en början och det har troligen att göra med hur vatten och tvättmedel blandas ut och tränger in i tvätten vid maskinstart - att kalkrik vatten utan tvättmedel nå såp-fläckarna först och kalket i vattnet fällde ut i den intorkade såpan och senare blev en allmän smutssamlare under tvätten då tvättmedel inte rår på kalktvålen när den väl är etablerad i fibrerna. Eventuellt har glycerin mfl. utblandningsämnen att göra att såpbubblesåpan intorkad i plagget inte omedelbart löses ut och därför kalkförtvålas såpan på plats i tyget och blir orörlig.

Obs. detta är bara en fundering i vad som kan ha hänt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.