Någon som vet hur man fixar detta? Jag måste få ut skruven men skruvhuvudet gick av så nu ser det ut som på bilden.
 
  • Trasigt skruvhuvud på en smutsig svart metallyta där skruven sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbrutet skruvhuvud på en yta som verkar vara metall, skruvens gängade del är kvar inne i materialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att få tag i det som är kvar av skruven med en tång och skruva den igenom? Använd smörjmedel och värme om den sitter fast
 
N Niq skrev:
Går det att få tag i det som är kvar av skruven med en tång och skruva den igenom? Använd smörjmedel och värme om den sitter fast
Värme är nog ingen hit, det är ju plast som "muttern" sitter i.

Men, det blir det vanliga, borra ett hål i skruven och sedan skruvurdragare "grispitt".

Om gängan går rakt igenom kan det räcka med att borra, borren nyper och skruven kommer att rotera och ramla ur..
 
D Dilato skrev:
Värme är nog ingen hit, det är ju plast som "muttern" sitter i.

Men, det blir det vanliga, borra ett hål i skruven och sedan skruvurdragare "grispitt".

Om gängan går rakt igenom kan det räcka med att borra, borren nyper och skruven kommer att rotera och ramla ur..
Nä då blir det inget bra med värme. Men smörjmedel som får verka hjälper ofta.
 
N Niq skrev:
Går det att få tag i det som är kvar av skruven med en tång och skruva den igenom? Använd smörjmedel och värme om den sitter fast
Jag försökte men det var inte lätt att få loss. Får försöka hitta en annan väg.
 
D Dilato skrev:
Värme är nog ingen hit, det är ju plast som "muttern" sitter i.

Men, det blir det vanliga, borra ett hål i skruven och sedan skruvurdragare "grispitt".

Om gängan går rakt igenom kan det räcka med att borra, borren nyper och skruven kommer att rotera och ramla ur..
Grispitt?🤪
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nä då blir det inget bra med värme. Men smörjmedel som får verka hjälper ofta.
Om jag har smörjmedel så kommer jag bara glida med tången
 
Jag löste det genom att beställa en ny plastgrej
 
  • Produktbild av en Knivdisk Gardena Sileno Life från Clas Ohlson webbshop, med pris på 269,00 kronor och artikelnummer 51-3443.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjärn skrev:
Grispitt?🤪
4 minuter in
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Om jag har smörjmedel så kommer jag bara glida med tången
Min tanke var smörjmedel där skruvskallen var och tång på andra sidan där det ser ut att sticka ut lite ur skruven. Men om det inte fungerar så är det väl borra som gäller.

Om man borrar med en borr som är några mm mindre än skruven så går den oftast att klämma ihop lite sedan och då brukar den släppa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.