Ska spika upp stående skeppspanel i snedtaket. Från stödbensvägg till nocken är det 1800 till 2600 mm. Min första tanke var att köpa längder så jag inte skulle behöva skarva något.
Min fråga är om det behövs skarvas för att minimera eventuella rörelser i panelen. Skulle minska risken för det om man inte kör hela längder i hela taket. Blir panel i hela husets längd, 17m.
 
  • Vind under renovering med synliga reglar i snedtak, plastfolie, en synlig skorsten i mitten och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm. om det som jag misstänker är skorstenstock så borde den putsas (ända upp och genom taket) innan du klär in den för mycket om du i framtiden tänker elda i någon kamin/öppen spis eller vedspis. Det brukar vara ett krav vid brandinspektion innan du får elda i murade stockar och putsen är då till för att täta i ev springor i murningen så att låga och heta rökgaser inte skall kunna nå utsidan och ev. tända på material.

det är nu som du skall ta tag i sådana arbeten - senare blir det dyrare och mer besvärligt...
 
X xxargs skrev:
hmm. om det som jag misstänker är skorstenstock så borde den putsas (ända upp och genom taket) innan du klär in den för mycket om du i framtiden tänker elda i någon kamin/öppen spis eller vedspis. Det brukar vara ett krav vid brandinspektion innan du får elda i murade stockar och putsen är då till för att täta i ev springor i murningen så att låga och heta rökgaser inte skall kunna nå utsidan och ev. tända på material.

det är nu som du skall ta tag i sådana arbeten - senare blir det dyrare och mer besvärligt...
Inget krav enligt brandskyddsinspektören som jag pratat med
 
Då har du kollat upp den delen, och förhoppningsvis också en skriftlig uttalande så att det inte blir problem senare.
 
X xxargs skrev:
Då har du kollat upp den delen, och förhoppningsvis också en skriftlig uttalande så att det inte blir problem senare.
Det blir väl skriftligt när den gör brandskyddskontroll
 
Jovisst, men gör inspektionen och få pappret innan du bygger igen, mitt tips...
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Det är väl utmärkt läge att faktiskt ta göra brandskyddskontroll och få papper på det så att du vet om du behöver putsa muren eller inte och kanske också få lite råd i hur murstockens genomföring mellan våningarna (och eventuellt tak) skall göra så att du inte får backning på detta senare när det skall tas i 'skarp drift' efter en ytterligare brandskyddskontroll.

Varför jag nämner om genomföringar är att stocken ser ganska smal ut och därmed ganska lite värmemassa vilket gör att den kan bli ordentligt varm om man eldar mycket och länge i den och kan nå temperaturer som kan anses som en risk för material som ligger emot denna om det inte är taget med hänsyn i materialval att det kan bli varmt.

Stockar som jag har varit i kontakt med (och alltid har varit putsade grått - aldrig naken tegel) är ofta rätt bastanta saker med konsoler som bär takbjälklag etc. och smalnar av först i anslutning till själva skorstenen genom taket
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det är väl utmärkt läge att faktiskt ta göra brandskyddskontroll och få papper på det så att du vet om du behöver putsa muren eller inte och kanske också få lite råd i hur murstockens genomföring mellan våningarna (och eventuellt tak) skall göra så att du inte får backning på detta senare när det skall tas i 'skarp drift' efter en ytterligare brandskyddskontroll.

Varför jag nämner om genomföringar är att stocken ser ganska smal ut och därmed ganska lite värmemassa vilket gör att den kan bli ordentligt varm om man eldar mycket och länge i den och kan nå temperaturer som kan anses som en risk för material som ligger emot denna om det inte är taget med hänsyn i materialval att det kan bli varmt.

Stockar som jag har varit i kontakt med (och alltid har varit putsade grått - aldrig naken tegel) är ofta rätt bastanta saker med konsoler som bär takbjälklag etc. och smalnar av först i anslutning till själva skorstenen genom taket
Ska kolla hur genomföringar ska va.
Men när det gällde att putsa murstocken så var det inte något som det är krav på längre enligt den jag pratade med.
Vet inte varför det har varit så viktigt innan, för blir det rörelser och sprickor i murstocken så kommer inte putsen klara sig heller. Utan sprickan kommer gå rakt genom putsen med.
 
Det var därför man har brandskyddstillsyn var 6, var 3 år och kanske ännu mer ofta beroende på hur ofta det eldas och hade putsen lossnat och rasat så var det automatiskt eldningsförbud tills det åtgärdas.

Nu säger du att det kanske ändrats, men tidigare var putsningen en extra skyddsbarriär och indikator-lager som var relativt enkel att inspektera och var det större sprickor och rasade bitar så kunde man misstänka mer skador djupare in i teglet som med tiden kunde bli en riktig brandfara om eldstäderna fortsatte att brukas.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.