N Nic_G skrev:
Om jag uppfattar er rätt så verkar det finnas två sätt att göra fönstren: gerade eller klädda med vinkelplåt på det sättet mina blev. Finns det fler sätt?

Frågan blir då vad som gäller om kunden förväntat sig gerade hörn men inte ens kände till att det var ett begrepp utan utgått från att alla hörn görs så i ett badrum, och inte heller kände till att de kan kläs in med vinkelplåt?

Vad borde s.a.s utgöra ”standardvalet om inget annat sägs”? Och vad bör i det ljuset gälla om hantverkaren inte flaggat för att det skulle kosta extra för vinkelplåten och inte heller redogjort för vilka alternativ som fanns och frågat kunden vad denne ville ha? Hade jag fått frågan så hade jag
N Nic_G skrev:
Vad kostar

Vad kan felet att de inte är kapade i 45 grader leda till?
Inget annat än att slutresultatet blir bättre tycker jag.

Lister har som sagt varit standard så pass länge jag har varit i branch. Vi hör ju såklart alltid med kunden hur dom har tänkt.
Önskas gerade hörn, så informerar vi om en ca extra kostnad. Vi kör alltid sånt på löpande timmar.
 
R Rejäl skrev:
Beror helt om vad som står i avtalet samt vad som har pratats om vid besöket, tills att vi har fått se avtalet så kan vi bara spekulera..
Men ett alternativ skulle ju kunna var att det satt träsmygar för innan..
det satt fönsterbräden i marmor och våtrumstapet innan, inget annat. Vi bestämde att vi skulle ta bort marmorskivan och kakla in fönstren. Inte ett ord om plåt/metallister.
 
R
N Nic_G skrev:
det satt fönsterbräden i marmor och våtrumstapet innan, inget annat. Vi bestämde att vi skulle ta bort marmorskivan och kakla in fönstren. Inte ett ord om plåt/metallister.
Ok jag förstår, men kakellister är det vanliga utförandet i dagens läge, hade det varit vi så hade jag bjudit på listerna men gerning av hörn är ett helt annat jobb tidsmässigt..
Vad säger företaget när du pratar med dom?
 
R Rejäl skrev:
Ok jag förstår, men kakellister är det vanliga utförandet i dagens läge, hade det varit vi så hade jag bjudit på listerna men gerning av hörn är ett helt annat jobb tidsmässigt..
Vad säger företaget när du pratar med dom?
Att de utöver det fasta priset vill ha betalt för listerna. Det förstod jag dock först när fakturan kom och den var dyrare än avtalat. Jag frågade vad det berodde på och fick till svar att det var listerna.
 
R
N Nic_G skrev:
Att de utöver det fasta priset vill ha betalt för listerna. Det förstod jag dock först när fakturan kom och den var dyrare än avtalat. Jag frågade vad det berodde på och fick till svar att det var listerna.
Du kan med gott mod betala fakturan -listerna och samtidigt bestrider du listerna skriftligt med motiveringen att dessa ska ingå..
Men det kan inte vara stora pengar?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan med gott mod betala fakturan -listerna och samtidigt bestrider du listerna skriftligt med motiveringen att dessa ska ingå..
Men det kan inte vara stora pengar?
Ca 2500 kr kanske? Mindre än 1% av hela entreprenaden. Menar du att konsumenten borde bjuda på det i dricks..? I så fall hade jag åtminstone gärna blivit informerad/varnad och tillfrågad om hur vi ville göra först, inte debiterad extra utan förklaring i efterhand.

Frågan är vad entreprenören hade tänkt göra om jag hade svarat att jag varken vill ha kakellister eller gering om gering nu ska kosta extra, jag vill bara ha vad vi avtalade om? Här kliver ju rimligen vad som i ”normala” fall gäller in i avtalet?
 
R
N Nic_G skrev:
Ca 2500 kr kanske? Mindre än 1% av hela entreprenaden. Menar du att konsumenten borde bjuda på det i dricks..? I så fall hade jag åtminstone gärna blivit informerad/varnad och tillfrågad om hur vi ville göra först, inte debiterad extra utan förklaring i efterhand.

Frågan är vad entreprenören hade tänkt göra om jag hade svarat att jag varken vill ha kakellister eller gering om gering nu ska kosta extra, jag vill bara ha vad vi avtalade om? Här kliver ju rimligen vad som i ”normala” fall gäller in i avtalet?
Nej jag skrev betala fakturan - listerna så då drar du av 2500kr från totalsumman och betalar resterande och sedan behöver du bestrida 2500kr med hänvisningen att det ska ingå i erat avtal helst skriftligt..
 
Ja, betala fakturan minus listerna. De lär inte driva det. Bestrid om de skickar till kronofogden. Men vad kostar en list? 200kr? Sjukt knäppt resonerat att de inte inkluderar den. Deras marginaler är betydligt större. Lite som om jag som kund skulle ta betalt, säg 20kr per glas vatten de dricker…eller 5kr om de lånar den andr toan 😂
 
  • Haha
  • Wow
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej jag skrev betala fakturan - listerna så då drar du av 2500kr från totalsumman och betalar resterande och sedan behöver du bestrida 2500kr med hänvisningen att det ska ingå i erat avtal helst skriftligt..
Ja det skrev du faktiskt, ber om ursäkt. Jag får väl göra så.
 
Det ”normala” är lister men troligen inte i metall utan i plast. Att inte ha lister eller gerade hörn tror jag ingen vill ha för då blir det skuren kakelplatta där kanten syns eller känns beroende på om den hamnar vid fog mellan plattor eller i hörnet.
 
N Nic_G skrev:
Ca 2500 kr kanske? Mindre än 1% av hela entreprenaden. Menar du att konsumenten borde bjuda på det i dricks..? I så fall hade jag åtminstone gärna blivit informerad/varnad och tillfrågad om hur vi ville göra först, inte debiterad extra utan förklaring i efterhand.

Frågan är vad entreprenören hade tänkt göra om jag hade svarat att jag varken vill ha kakellister eller gering om gering nu ska kosta extra, jag vill bara ha vad vi avtalade om? Här kliver ju rimligen vad som i ”normala” fall gäller in i avtalet?
OMG….vill de ha 2500kr för en (1st) st 2,5m list?? På Hornbach kostar de 149kr

Det var ju TOK dyrt
 
R
N Nic_G skrev:
Ja det skrev du faktiskt, ber om ursäkt. Jag får väl göra så.
Ingen fara😉 det är den rätta vägen att gå om dom inte vill kreditera hela fakturan och skicka en ny utan lister…
 
R Rejäl skrev:
Ingen fara😉 det är den rätta vägen att gå om dom inte vill kreditera hela fakturan och skicka en ny utan lister…
Ja, vi har gjort så tidigare. Men var noga med att e-posta och spar anledningen. Skriv kortfattat att du inte gjort extrabeställningar. Jag tror nämligen de kan få problem med sin bokföring om de vägrar utställa en korrekt faktura.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, vi har gjort så tidigare. Men var noga med att e-posta och spar anledningen. Skriv kortfattat att du inte gjort extrabeställningar. Jag tror nämligen de kan få problem med sin bokföring om de vägrar utställa en korrekt faktura.
Enligt Skatteverket kan de få problem med att få ut sin ROT om inte fakturan är betald till fullo, såvida de inte kompletterar upp med all info som förklarar varför inte hela fakturabeloppet är betalt.

Så ja, för att hjälpa entreprenören på traven kan man ju bestrida skriftligen.

Lättast för alla inblandade hade kanske varit att entreprenören gör rätt från början innan han fakturerar.
 
Globetrot Globetrot skrev:
OMG….vill de ha 2500kr för en (1st) st 2,5m list?? På Hornbach kostar de 149kr

Det var ju TOK dyrt
Det är runt två fönster samt runt hörnen på en inbyggd wc-cistern så jag tror det nog rör sig om i vart fall kanske dubbla längden. Inte riktigt säker på hur mycket de vill ha för listerna då de inte specat exakt vad den kostat. Jag kanske borde begära att få se underlag på kostnaden för dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.