Som stor novis, låter jag firma rusta badrum. Idag vid hemkomst ser jag de avlägsnat betong, borrat fina hål genom betongbjälklaget. Ca 25 cm tjockt. Stoppat i rör och brunn. Min fråga: skall inte golvbrunn dusch förankras? Ser att de fyllt runt brunnen med skum. Ngn cm ny betong o flytspackel tillkommer ovanifrån. Sitter den still av detta?
 
  • Omonterad golvbrunn omgiven av skum i ett betonggolv, med en blå broschyr på brunnslocket. Bakom brunnen syns två rör och mer fyllnadsskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
S Småfixren skrev:
Som stor novis, låter jag firma rusta badrum. Idag vid hemkomst ser jag de avlägsnat betong, borrat fina hål genom betongbjälklaget. Ca 25 cm tjockt. Stoppat i rör och brunn. Min fråga: skall inte golvbrunn dusch förankras? Ser att de fyllt runt brunnen med skum. Ngn cm ny betong o flytspackel tillkommer ovanifrån. Sitter den still av detta?
Vad menar du ?
 
BirgitS
Har de verkligen inte gjutit ny betong runt avloppsröret och golvbrunnen?
Avloppsröret måste ju ha varit synligt för att det ska gå att ansluta golvbrunnen till det.

Men jag har inte sett någon ha skum kring golvbrunnen i forumet.

Enligt branschreglerna får inga vattenrör komma upp genom golvet och det är ju absolut mycket olämpligt inne i en dusch.
 
R
S Småfixren skrev:
Som stor novis, låter jag firma rusta badrum. Idag vid hemkomst ser jag de avlägsnat betong, borrat fina hål genom betongbjälklaget. Ca 25 cm tjockt. Stoppat i rör och brunn. Min fråga: skall inte golvbrunn dusch förankras? Ser att de fyllt runt brunnen med skum. Ngn cm ny betong o flytspackel tillkommer ovanifrån. Sitter den still av detta?
Vatten rören är ett stort problem eller fel..
Brunnen kommer att sitta fast i flytspacklet som inte är gjort ännu..
Stoppa arbetet med hänvisning att inga vattenrör får komma ur golvet i våtrum och absolut inte inne i en dusch..
 
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har de verkligen inte gjutit ny betong runt avloppsröret och golvbrunnen?
Avloppsröret måste ju ha varit synligt för att det ska gå att ansluta golvbrunnen till det.

Men jag har inte sett någon ha skum kring golvbrunnen i forumet.

Enligt branschreglerna får inga vattenrör komma upp genom golvet och det är ju absolut mycket olämpligt inne i en dusch.
De har lämnat ett litet utrymme för betong och flytspackel till överkant golbrunnen om ca 30 mm.
De har satt i en Purusbrunn med rakt nedstigande rör om ca 20 cm. Hålet är sågat med hålsåg

Tycker det känns konstigt med fogskum. Hade nogt inbillat mig att man häller i betong runt röret eller någon ram runt brunnen ?

Uppkommande rören har ingen förankring någonstans, och är pluggade sedan tidigare. Råder du mig att be dem ta bort dem ?
 
BirgitS
S Småfixren skrev:
Uppkommande rören har ingen förankring någonstans, och är pluggade sedan tidigare. Råder du mig att be dem ta bort dem ?
Menar du att rören inte går någonstans utan slutar mitt i betongvalvet?
Det får inte vara hål i golvets tätskikt annat än för avloppsrör inkl. golvbrunn. Kommer det att flytspacklas så tjockt att rören täcks?

Även den som anlitar en badrumsfirma bör läsa igenom branschreglerna från Säker vatten, BVK (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet) resp. MVK (målade väggar) för att veta lite om vad som är korrekt utförande.

När det gäller praktiskt utförande lyssna på Rejäl.
 
Rören är ju gamla som inte används längre och kommer ju spacklas över, alternativt hade man ju tagit bort dom helt men det kanske finns nåt skäl att dom sitter kvar.
 
R Rejäl skrev:
Vatten rören är ett stort problem eller fel..
Brunnen kommer att sitta fast i flytspacklet som inte är gjort ännu..
Stoppa arbetet med hänvisning att inga vattenrör får komma ur golvet i våtrum och absolut inte inne i en dusch..
Ok, ja jag måste kanske läsa på bättre själv. Rören är mycket gamla. Kan inte ens hitta utgången på dem i källaren. Nåväl, även om de är fyllda med cemtent råder du mig att avlägsna dem ?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Rören är ju gamla som inte används längre och kommer ju spacklas över, alternativt hade man ju tagit bort dom helt men det kanske finns nåt skäl att dom sitter kvar.
Kanske, men jag får råd av andra att det inte tillåts enligt säker vatten mm. De är fyllda med cement och jag kan inte finna utgången på dem i källaren.
 
Rören gör väl varken till eller från om dom sitter kvar, tätskiktet ovanpå flytspacklet tätar lika bra ändå.
 
D Dilato skrev:
Rören gör väl varken till eller från om dom sitter kvar, tätskiktet ovanpå flytspacklet tätar lika bra ändå.
Låter ju rimligt. En annan skriver att det är totalt förbjudet. Lutar åt att de blir kvar, då de är fyllda med cement och ännu inte haft någon uppträngande vatten.
 
BirgitS
Ja, om tätskiktet hamnar ovanpå rören så att det ju okej eftersom det viktiga är att tätskiktet är helt (förutom för golvbrunnen och andra avloppsrör).

Tillägg: Det handlar inte om uppträngande vatten utan en risk för att duschvatten går igenom hål i tätskiktet och orsakar en vattenskada.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att rören inte går någonstans utan slutar mitt i betongvalvet?
Det får inte vara hål i golvets tätskikt annat än för avloppsrör inkl. golvbrunn. Kommer det att flytspacklas så tjockt att rören täcks?

Även den som anlitar en badrumsfirma bör läsa igenom branschreglerna från Säker vatten, BVK (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet) resp. MVK (målade väggar) för att veta lite om vad som är korrekt utförande.

När det gäller praktiskt utförande lyssna på Rejäl.
Jag har inte funnit någon utgång i källaren. Är kanske klippta tidigare från källaren och numera övermurade med puts ? Dumt i vilket fall om dem slutar mitt i bjälklaget. Ja, det är visst tänkt så att lägga in någon cm flytspackel ovan dem
 
R
S Småfixren skrev:
Ok, ja jag måste kanske läsa på bättre själv. Rören är mycket gamla. Kan inte ens hitta utgången på dem i källaren. Nåväl, även om de är fyllda med cemtent råder du mig att avlägsna dem ?
Nej ska dom spacklas över så kan dom vara kvar förståd inte det..
Viktigt bara att dom täcks med flytspackel så att tätskiktet blir helt..
 
R Rejäl skrev:
Nej ska dom spacklas över så kan dom vara kvar förståd inte det..
Gott. Det gör det hela lite enklare. Tackar
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.