Hej,
Jag ägde ett hus där vattnet kommer från en borrad brunn som har borrats 2017. Jag upptäckte att foderrör är täckt av rost (se video). Jag har kontaktat säljarna och de sa att det är normalt eftersom det inte behöver vara ett rostfritt rör. Jag har även kontaktat företaget som har borrat brunnen men vi har ännu inte fått nåt tillbaka. Vattnets kvalitet är bra, testad för en månad sedan med lite hög färg och Cod-mn vilket kan förklaras av ett läckage från ytan men alla dessa värden ligger något under riktvärdena. Sedan undrade jag vad du tänker när du tittar på bilden. Är det något att oroa sig för? Tack för din hjälp.
 
Som sagt var, ingen att oroa sig för.. kondens/ vatten+ järnrör så rostar det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
V Vector skrev:
Som sagt var, ingen att oroa sig för.. kondens/ vatten+ järnrör så rostar det.
Tack för ditt svar. Men finns det inte risker att det försämras med tiden och att det uppstår hål som släpper in djur eller ytvatten?
 
Finns massor av foderrör i borrhål runt Sverige å har det varit ett problem så hade det nog varit mer prat om det hela. Jag har då aldrig sett ett som det varit hål i å tjockleken på på foderröret är ju inte precis lövtunnt
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Utan att veta så skulle jag gissa på att röret är någon legering likt corten dvs att rosten bildar ett skyddande lager som förhindrar ytterligare rost.
 
Okej. Tack för hjälpen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.