Hej! Har ett hyfsat nytt avlopp installerat på familjens landställe. Förra vintern upptäckte jag att avloppspumpen gick hela tiden. Sönderfryst flottör tänker jag, men jag kommer ju inte åt att kolla, och vet inte heller vad jag ska kolla efter.
Nu drar vi ur proppen, och skruvar i den när vi behöver tömma. Sjukt irriterande :) Se bilder och dela gärna med dig av erfarenheter! Jag är inte främmande för att kolla saker, men problemet är ju att detta är utom räckhåll i trumma nere i gräsmattan. Jag kan i alla fall läsa att det är en SJE-pump.
 
  • Avloppspump och slangar i en vattenfylld brunn, med vatten som rinner från ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppspumpen i en trumma fylld med vatten på landstället, med flera kablar och delar synliga, inklusive en märkt flottör från SJE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen bör sitta med en glidkopoling mot utgående avloppsrörfrån brunnen.
Så det ska gå att dra upp pumpen.

Glidkoppling i metall ansluten till ett avloppsrör i en pumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration som visar hur en vattenpump ansluts till avloppsröret med hjälp av en glidkoppling enligt beskrivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedsänkbar pump med slanganslutning och stödkoppling, avsedd för anslutning till ett avloppsrör. En svart elsladd ligger upprullad bredvid pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Pumpen bör sitta med en glidkopoling mot utgående avloppsrörfrån brunnen.
Så det ska gå att dra upp pumpen.

[bild]
[bild]
[bild]
Tack, ska kolla i morgon när jag är tillbaka. Men om man jämför mina bilder med dina, så betyder det alltså att det är flottören som är upp till höger på min första bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.