Gerade hörn är något kunden får informera om. Då tillkommer extra kostnad.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
B
R Rejäl skrev:
Fortfarande så ingår det som är beskrivet i avtalet och man har diskuterat i offertskedet ingett annat ingår i ett fastprisavtal.
Tillägg till ett fastprisavtal ska ju kunden informeras om, och bekräfta. Helst skriftligt. Annars får ju entreprenören svårt att driva in det i efterhand.

Fastpris behöver inte specas så noga. Otydlighet i offert är till utförarens nackdel. Annars skulle entreptenören kunna ta extra betalt för allt möjligt som rimligtvis borde ingå i ett fastprisavtal.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej, är inga fönsternischer med i avtalet från början så ingår ju dessa inte..
Ja, det beror ju på. Men om det tex står i offerten Fastprisavtal badrum (exkl fönsternisch) så ja. Men detta låter osannolikt. Oftast ger hantverkare offert på ”Badrum” och om de besökt och det finns ett fönster så skulle jag säga att det utan tvivel ingår.

Men, vad som ingår sedan är ju frågan. Men för TS verkar det tämligen irrelevant eftersom det självfallet åligger entreprenör att fråga och att berätta vad som ingår från start. Hen kan, oavsett vad, inte montera lister och se det som ett tillägg utan att få det godkänt i förväg.
 
B BSOD skrev:
Tillägg till ett fastprisavtal ska ju kunden informeras om, och bekräfta. Helst skriftligt. Annars får ju entreprenören svårt att driva in det i efterhand.

Fastpris behöver inte specas så noga. Otydlighet i offert är till utförarens nackdel. Annars skulle entreptenören kunna ta extra betalt för allt möjligt som rimligtvis borde ingå i ett fastprisavtal.
Håller med dig tillfullo. Kunden vet ju inte. Det åligger självfallet entreprenör.
 
K Kakel87 skrev:
Gerade hörn är något kunden får informera om. Då tillkommer extra kostnad.
Fråga: eftersom entreprenör tydligen ansåg lister vara ett tillägg, vilket utförande skulle du säga ingår?

Trä kanske? Det skulle jag hellre köpa i så fall. Man kan inte både ta betalt för det som ingår och sedan påstå att annat kostar mer….
 
Redigerat:
N Nic_G skrev:
Så här ser det ut runt våra fönster efter att hantverkaren blev klar. Jag hade förväntat mig att det skulle vara kaklat runt fönstren, något annat har vi inte sagt, så varför sätter man såna här stållister runt om? Är det bara för att spara tid när man arbetar, så att man inte behövde göra det så noggrant i hörnen?

[bild]

Det är 60x60 kakel på väggarna.
Plattsättaren har gjort 2 fel. Inte kollat med er om vilken färg på lister ni vill ha. Samt att hörnen inte är kapade i 45grader..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Om jag uppfattar er rätt så verkar det finnas två sätt att göra fönstren: gerade eller klädda med vinkelplåt på det sättet mina blev. Finns det fler sätt?

Frågan blir då vad som gäller om kunden förväntat sig gerade hörn men inte ens kände till att det var ett begrepp utan utgått från att alla hörn görs så i ett badrum, och inte heller kände till att de kan kläs in med vinkelplåt?

Vad borde s.a.s utgöra ”standardvalet om inget annat sägs”? Och vad bör i det ljuset gälla om hantverkaren inte flaggat för att det skulle kosta extra för vinkelplåten och inte heller redogjort för vilka alternativ som fanns och frågat kunden vad denne ville ha? Hade jag fått frågan så hade jag föredragit gerade.
 
TS - gör som många på forumet. Ta dit en besiktningsman (eller berätta att du funderar på det)… så skulle jag tro att de bjuder på listerna! 😂
 
Globetrot Globetrot skrev:
Fråga: eftersom entreprenör tydligen ansåg lister vara ett tillägg, vilket utförande skulle du säga ingår?

Trä kanske? Det skulle jag hellre köpa i så fall. Man kan inte både ta betalt för det som ingår och sedan påstå att annat kostar mer….
Nu kan jag inte svara för just honom.
Lister ingår alltid i våran offert. Om kunden önskar gerade hörn så tillkommer det en extra kostnad utöver offerten
 
K Kakel87 skrev:
Plattsättaren har gjort 2 fel. Inte kollat med er om vilken färg på lister ni vill ha. Samt att hörnen inte är kapade i 45grader..
Vad kan felet att de inte är kapade i 45 grader leda till?
 
N Nic_G skrev:
Om jag uppfattar er rätt så verkar det finnas två sätt att göra fönstren: gerade eller klädda med vinkelplåt på det sättet mina blev. Finns det fler sätt?

Frågan blir då vad som gäller om kunden förväntat sig gerade hörn men inte ens kände till att det var ett begrepp utan utgått från att alla hörn görs så i ett badrum, och inte heller kände till att de kan kläs in med vinkelplåt?

Vad borde s.a.s utgöra ”standardvalet om inget annat sägs”? Och vad bör i det ljuset gälla om hantverkaren inte flaggat för att det skulle kosta extra för vinkelplåten och inte heller redogjort för vilka alternativ som fanns och frågat kunden vad denne ville ha? Hade jag fått frågan så hade jag föredragit gerade.
Jag vet inte om man får klä in med trä längre, det kanske ngn vet?

Oftast framgår det av avtal eller offert skulle jag säga. Vid otydligheter så är kundens ställning högre. Så i detta fallet finns två alt. 1. Kunden förväntning var Gerade hörn pga att inget om lister nämns. 2. Lister ingår i fast pris (om gerade inte var inkluderat).
 
P
R Rejäl skrev:
Nej, är inga fönsternischer med i avtalet från början så ingår ju dessa inte..
Har offerten getts efter ett platsbesök är det väldigt klart att fönsternischerna finns och ska ingå.
Ingen normal hantverkare lämnar väl fast pris utan att ha varit på plats ?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
N Nic_G skrev:
Vad kostar

Vad kan felet att de inte är kapade i 45 grader leda till?
En besiktning kostar några tusen (i Stockholm, vet ej var du bor). Är entreprenör behörig? Skall denne byggs enligt BKR o Säker vatten?

45 grader är bara estetiskt snyggare.
 
Ja, det är en BKR-certifierad firma. Har fått kvalitetsdokument redan.
 
R
P Peter787 skrev:
Har offerten getts efter ett platsbesök är det väldigt klart att fönsternischerna finns och ska ingå.
Ingen normal hantverkare lämnar väl fast pris utan att ha varit på plats ?
Beror helt om vad som står i avtalet samt vad som har pratats om vid besöket, tills att vi har fått se avtalet så kan vi bara spekulera..
Men ett alternativ skulle ju kunna var att det satt träsmygar för innan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.