Har fått en läcka på ett varmvattenrör. Stängde av vattnet, kapade upp väggen och fann denna spricka i en lödning i en böj på röret. Med tanke på hur den sitter är det lite knixigt att byta till en klämringskoppling. Hur hade ni med erfarenhet gjort för att åtgärda detta? Skulle det funka att löda igen och isf med vilket lod?
 
  • Spricka i en lödd hovböj på ett kopparvattenrör med en röd markeringspil som pekar på sprickan, monterat mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket konstig lödning. Blir svårt att löda om för sprickan är förmodligen skitig/oxiderad och nytt lod kommer inte att vilja fylla sprickan. Du får nog demontera tills du kommer till raka bitar där du kan ansluta med klämring eller ny kapillärlödning.
 
Med den dragningen skulle jag kolla rören hela vägen och jag hade bytt ut dem. Rören ser misshandlade ut.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
B
I vägg för varm och kallvatten bör man ha rör i rör. Eller göra om till utanpåliggande rördragning.

Jag hade nog försökt att få till det så.

Det ser märkligt ut att man i princip tillverkat en förgrening? De går ju att köpa färdiga sådana för några kronor, och anpassa rören istället. Det känns som jag hade velat få bort en sådan dold förläggning i sin helhet, varningsflaggorna blinkar...
 
B BSOD skrev:
I vägg för varm och kallvatten bör man ha rör i rör. Eller göra om till utanpåliggande rördragning.

Jag hade nog försökt att få till det så.

Det ser märkligt ut att man i princip tillverkat en förgrening? De går ju att köpa färdiga sådana för några kronor, och anpassa rören istället. Det känns som jag hade velat få bort en sådan dold förläggning i sin helhet, varningsflaggorna blinkar...
Jag öppnar väggen lite mer och skarvar på klämringskopplingar där jag hittar raka bitar då.

Ett orosmoln är dock att detta är i en korridor med åtta enkelrum där vart och ett har egen dusch/handfat. Att dra om allt det skulle vara ganska omfattande, men man blir ju orolig att det är gjort med samma ävafan-attityd även på andra ställen :/
 
Krilleman
Det var sådär man gjorde "förr".
Du har inte ens ett T-rör.

Dom har borrat in sig i röret och lagt an det andra, sen på med massor med lod.

Varningens finger för att det kan vara 16mm...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
I vägg för varm och kallvatten bör man ha rör i rör. Eller göra om till utanpåliggande rördragning.

Jag hade nog försökt att få till det så.

Det ser märkligt ut att man i princip tillverkat en förgrening? De går ju att köpa färdiga sådana för några kronor, och anpassa rören istället. Det känns som jag hade velat få bort en sådan dold förläggning i sin helhet, varningsflaggorna blinkar...
Så gjorde riktiga rörläggare förr i tiden, bara väntat i äldre hus.
Att byta allt till rör i rör är antagligen omöjligt utan omfattande arbete i huset.
 
P Peter787 skrev:
Så gjorde riktiga rörläggare förr i tiden, bara väntat i äldre hus.
Att byta allt till rör i rör är antagligen omöjligt utan omfattande arbete i huset.
Ja, byggnaden kan nog vara antingen strax över eller strax under 100 år gammal. Förändrar det rekommendationen för vad jag bör göra, ska jag ge ett försök att löda ihop det ändå eller köra på att kapa upp och sätta klämring&pex där jag kan gå på de gamla rören?

Skulle allt bytas hade det nog blivit till utanpåliggande rör istället, men det är ändå inget som vi kan prioritera i nuläget.
 
Kwntet Kwntet skrev:
Ja, byggnaden kan nog vara antingen strax över eller strax under 100 år gammal. Förändrar det rekommendationen för vad jag bör göra, ska jag ge ett försök att löda ihop det ändå eller köra på att kapa upp och sätta klämring&pex där jag kan gå på de gamla rören?

Skulle allt bytas hade det nog blivit till utanpåliggande rör istället, men det är ändå inget som vi kan prioritera i nuläget.
Är du van att löda och kan klara det utan vansinnesrisker för brand är det inga problem med fosforkopparsilverlod som inte kräver fluss o.dyl. Det kan ju vara en enkel temporär lösning. Att det gått som på din bild tyder på att det är lött med sk flatlus dvs en gammal fosforkopparlodtyp utan mer sentida silvertillsats som gör fogen bättre och mjukare.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
P
Kwntet Kwntet skrev:
Ja, byggnaden kan nog vara antingen strax över eller strax under 100 år gammal. Förändrar det rekommendationen för vad jag bör göra, ska jag ge ett försök att löda ihop det ändå eller köra på att kapa upp och sätta klämring&pex där jag kan gå på de gamla rören?

Skulle allt bytas hade det nog blivit till utanpåliggande rör istället, men det är ändå inget som vi kan prioritera i nuläget.
Det är ju inte otroligt att det finns fler manuellt gjorda förgreningar och börjar man kapa och röra och dra i ledningarna finns ju risken att andra skarvar börjar läcka...
Är det inte allt för många tappställen, är det nog dags att göra en nyinstallation.
Rör-i-rör är ganska nytt, och ingen av dagens tillverkare ger 100 års garanti.
Jag skulle ersatt med nya rör i koppar, utanpåliggande är enkelt att installera och relativt billigt.
Titta även på Prisolrör, de har en vit plastbeläggning och behöver inte målas, men är svåra att få snyggt monterade om man inte är van.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är ju inte otroligt att det finns fler manuellt gjorda förgreningar och börjar man kapa och röra och dra i ledningarna finns ju risken att andra skarvar börjar läcka...
Är det inte allt för många tappställen, är det nog dags att göra en nyinstallation.
Rör-i-rör är ganska nytt, och ingen av dagens tillverkare ger 100 års garanti.
Jag skulle ersatt med nya rör i koppar, utanpåliggande är enkelt att installera och relativt billigt.
Titta även på Prisolrör, de har en vit plastbeläggning och behöver inte målas, men är svåra att få snyggt monterade om man inte är van.
Det är 8 rum, varje har egen dusch och handfat, och varm/kallvatten då till allihop. Så en hel del tappställen dessvärre.
 
GK100 GK100 skrev:
Är du van att löda och kan klara det utan vansinnesrisker för brand är det inga problem med fosforkopparsilverlod som inte kräver fluss o.dyl. Det kan ju vara en enkel temporär lösning. Att det gått som på din bild tyder på att det är lött med sk flatlus dvs en gammal fosforkopparlodtyp utan mer sentida silvertillsats som gör fogen bättre och mjukare.
Van att löda vore en överdrift, har lött en del kretskort men aldrig vvs-delar. Bör jag försöka få bort allt eller delar av det gamla lodet, eller kan jag bara löda över sprickan?
 
Jag skulle ta kostnaden att låta en vvs-are kontrollera på plats och åtgärda. Kan bli dyrt med vattenskador oberoende av hur många rum som är anslutna.
 
Ärligt talat tror jag det lättaste faktiskt är att kapa bort den befintliga lödningen och försöka löda om allt med lite rörstumpar och t-rör. Jag tror inte på klämringskoppling eller pressdelar här. Rören ser allt för ojämna ut. Kanske ser bättre ut om du öppnar upp mer.

Lödningen är nog väldigt gammal och det är nog inte den som läcker i sig. Orsaken är troligtvis utförandet av "t-röret", att det är turbulens/kavitation som ätit upp godset i rör eller lödfog.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Kwntet Kwntet skrev:
Van att löda vore en överdrift, har lött en del kretskort men aldrig vvs-delar. Bör jag försöka få bort allt eller delar av det gamla lodet, eller kan jag bara löda över sprickan?
Ja är du ovan är det inget du ska ge dig in på annars hade det varit enkelt att fixa temporärt i väntan på renoveringen. Och det är inte tennlod här utan äldre fosforkopparlod utan silver därav läckan. Så gasvets ska till och drygt 700 grader då hade du lätt kunbat bota på lite där.

Du får kanske välja en lite yvigare yttre omkoppling med lämpliga kopplingar och komma förbi delen på din bild.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.