Vi är på g att installera eltoa på landet i eget litet uthus, ca 40-50 m från huvudbyggnad. Vi behöver dra el från huvudbyggnad till uthus för detta och elen kommer gå över bergig tomt utan möjlighet att gräva ner ledning. Tänkte dra elledning i typ svart vattenledningsrör/slang som skydd/markering. Tillåtet att göra på detta sätt och vilka krav ställs på själv elkabel? Själva installationen av el överlåter vi till elektriker men tänkte att vi kan förbereda all framdragning.
 
R richardke skrev:
Vi är på g att installera eltoa på landet i eget litet uthus, ca 40-50 m från huvudbyggnad. Vi behöver dra el från huvudbyggnad till uthus för detta och elen kommer gå över bergig tomt utan möjlighet att gräva ner ledning. Tänkte dra elledning i typ svart vattenledningsrör/slang som skydd/markering. Tillåtet att göra på detta sätt och vilka krav ställs på själv elkabel? Själva installationen av el överlåter vi till elektriker men tänkte att vi kan förbereda all framdragning.
Som alltid om man ska "förbereda" så är det ide´ att bestämma det med den man tänker anlita. Annars kan man stå där med nått elfirman inte vill arbeta med. Det finns ju lite olika "sätt" och ska man "ta vid" vill man även att det ska var gjort på ett sätt som man accepterar. Är man tänkt att göra hela jobbet själv kommer det i lite annan dager.
 
Håller absolut med! Men, efterlyser ändå vilka regler som gäller. Enklare diskutera m installatör om man har klart för sig vilka regler som gäller och vad praxis är.
 
R richardke skrev:
Håller absolut med! Men, efterlyser ändå vilka regler som gäller. Enklare diskutera m installatör om man har klart för sig vilka regler som gäller och vad praxis är.
Det är ju exakt sånt som din installatör har koll på.
Säg att du gärna förbereder och gräver ner rör och kabel, men att han får peka ut vilken kabel du ska ha.
 
B
Som privatperson får man ju knappt gräva ett kabeldike, så prata med elektrikern är verkligen nr 1. Utgå från att du inte får göra något alls, det är rätt nära sanningen.

Jag har god relation till min elektriker. Jag gräver, lägger tomrör. Brukar även dra i kabeln i tomröret, men han brukar få kapa kabeln, fästa den, och ansluta kablarna i bägge ändarna. I princip gör ju jag de moment som elektrikern inte vill utföra.

Jag återfyller sedan när elektrikern är klar, med rörgravsgrus, lägger varningsbandet och återfyller resten.

Jag använder bara godkänt material. Visst är det lockande att använda en pem, om man har en sådan. Men ett gult 50mm tomrör är godkänt, och skriker inte lika mycket hemmapul. Tror det är som upplagt för tjafs med elektrikern om du inte ens vill använda rätt elmaterial.
 
Jo, såklart installatören ska ha koll på. Någon nedgrävning av kabel är det inte frågan om då tomten i princip består av urberg m några fläckar av jord. (Vi pratar ö långt ut i skärgården). Dra gult kabelrör inte aktuellt om det kan undvikas. Så, efterlyser ändå tips och idéer om regler, material och vad som gäller!
 
Utan att vara fackman så är min uppfattning att det är speciella rör som gäller om det är ovan mark.
Skall vara UV tåliga.
Tror dom heter SRE.
Kolla med din elektriker, kanske bättre/enklare med en luftkabel?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.