Hej,

Ni är så kloka, så tänker att jag ställer frågan till er.

- Vi vill bygga ett staket (max 1.8m vid högsta punkt, lägre närmst utfarten), mellan vår och grannens uppfart. Ca 5 meter långt.

- Vi vill även bygga ett staket mellan fram- och baksida, för att barnen inte ska kunna springa till andra sidan. Ena sidan mot vårt hus, och andra fästs i grannens staket. Ca 2 meter långt.

Kommer detta krävas bygglov? Grannen har gett sitt medgivande.

Tack på förhand för hjälpen.
 
Du får fråga kommunen, alla kommuner har olika definitioner.

Om du bara vill ha ett stängsel så kan du bygga hur högt du vill utan bygglov.
Stängsel är lätta luftiga konstruktioner, som inte är bygglovpliktiga.
Inte heller grindar eller stolpar i anslutning till stängsel kräver bygglov.

Svedala kommun har nog den snålaste definitionen av staket jag sett 😢

STAKET
Staket är inte definierat i lag. Det är upp till varje kommun att göra sin definition av begreppet.
Svedala kommun definierar staket enligt nedan:

För att räknas som staket får höjden på konstruktionen inte överstiga 1,2 meter från gata/grannfastighet och den ska ha minst 30 % genomsiktlighet rakt framifrån.
Är konstruktionen högre än 1,2 meter betraktas den som plank och bygglov krävs för åtgärden.

Med plank avses, förutom alla täta, ej genomsiktligakonstruktioner, dessutom alla genomsiktliga inhägnader som är högre än ett staket(högre än 1,2 meter).
Det saknar betydelse hur stor genomsiktligheten är.

https://www.svedala.se/contentasset...taket-plank-och-murar-mm-i-svedala-kommun.pdf
 
D Dilato skrev:
Du får fråga kommunen, alla kommuner har olika definitioner.

Om du bara vill ha ett stängsel så kan du bygga hur högt du vill utan bygglov.
Stängsel är lätta luftiga konstruktioner, som inte är bygglovpliktiga.
Inte heller grindar eller stolpar i anslutning till stängsel kräver bygglov.

Svedala kommun har nog den snålaste definitionen av staket jag sett 😢

STAKET
Staket är inte definierat i lag. Det är upp till varje kommun att göra sin definition av begreppet.
Svedala kommun definierar staket enligt nedan:

För att räknas som staket får höjden på konstruktionen inte överstiga 1,2 meter från gata/grannfastighet och den ska ha minst 30 % genomsiktlighet rakt framifrån.
Är konstruktionen högre än 1,2 meter betraktas den som plank och bygglov krävs för åtgärden.

Med plank avses, förutom alla täta, ej genomsiktligakonstruktioner, dessutom alla genomsiktliga inhägnader som är högre än ett staket(högre än 1,2 meter).
Det saknar betydelse hur stor genomsiktligheten är.

[länk]
Står såhär på min kommuns hemsida. Blir inte riktigt klok på om jag kan bygga staketet mellan min och grannens uppfart med endast grannens medgivande.
 
  • Text om skillnaden mellan staket och plank samt regler för bygglov och placering på en kommuns hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NathalieH skrev:
Står såhär på min kommuns hemsida. Blir inte riktigt klok på om jag kan bygga staketet mellan min och grannens uppfart med endast grannens medgivande.
Spontant säger jag nej eftersom 1.8 meter högt bara får byggas i direkt anslutning till uteplats.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Spontant säger jag nej eftersom 1.8 meter högt bara får byggas i direkt anslutning till uteplats.
Tack för förtydligandet. Inte alltid så lätt att förstå sig på deras beskrivningar. 😅
 
N NathalieH skrev:
Vi vill bygga ett staket (max 1.8m vid högsta punkt, lägre närmst utfarten), mellan vår och grannens uppfart. Ca 5 meter långt.
En spalje är ok även om inte ett staket är det. Kravet för spalje är 50 % genomskinlighet. Med lite strategiskt placerade klätterväxter ger dock spalje+växtlighet ofta ett fullgott insynsskydd om det är vad som eftersträvas.
N NathalieH skrev:
Vi vill även bygga ett staket mellan fram- och baksida, för att barnen inte ska kunna springa till andra sidan. Ena sidan mot vårt hus, och andra fästs i grannens staket. Ca 2 meter långt.
Bara att bygga! Är det bara för att hålla små barn inne räcker det ju gott med att bygga klart under den dryga meter som tillåts bygglovsfritt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NathalieH skrev:
Hej,

Ni är så kloka, så tänker att jag ställer frågan till er.

- Vi vill bygga ett staket (max 1.8m vid högsta punkt, lägre närmst utfarten), mellan vår och grannens uppfart. Ca 5 meter långt.

- Vi vill även bygga ett staket mellan fram- och baksida, för att barnen inte ska kunna springa till andra sidan. Ena sidan mot vårt hus, och andra fästs i grannens staket. Ca 2 meter långt.

Kommer detta krävas bygglov? Grannen har gett sitt medgivande.

Tack på förhand för hjälpen.
Som flera varit inne på innan så går det inte att säga om det kräver lov eller inte utan att veta mer om utformningen och placeringen i förhållande till huset. Med den höjden (1,8 m) är det dock troligt att det krävs bygglov, om det inte är mycket genomsiktligt i stil med en spalje eller stängsel.
Tänk också på att sikten inte får blockeras vid utfarten. En riktlinje för det är att det inte får vara högre än 0,8 meter inom 2,5 meter från den punkt där gatan möter utfarten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.