Jag har planer på att ta ner en vägg mellan kök och vardagsrum. Det är ett hus byggt 2012 och har W-takstolar. Det jag undrar är om det på ritningen går att se om det skulle vara en bärande vägg (markerad i blått).

Obs. Det ligger en stålbalk som ersättning för yttervägg som är utflyttad.
 
  • Byggnadsritning som visar en planlösning med en potentiell bärande vägg markerad i blått mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tror inte att det går att se på de ritningarna.

Normalt är inga innerväggar bärande våningsplanet under vindar med fackverkstakstolar.
Men det finns parallella prickade linjer till vänster om väggen du vill ta bort. Symboliserar dessa balkar eller något annat? Vad är det för text som står ovanför dem?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror inte att det går att se på de ritningarna.

Normalt är inga innerväggar bärande våningsplanet under vindar med fackverkstakstolar.
Men det finns parallella prickade linjer till vänster om väggen du vill ta bort. Symboliserar dessa balkar eller något annat? Vad är det för text som står ovanför dem?
Tack för snabbt svar!

Där ligger en stålbalk (står dimensionerna för den där) om du menar det jag ringat in med grönt.

// Simon
 
  • Byggnadsritning med en stålbalk inringad i grönt och byggnadsdimensioner angivna. I texten ovan diskuteras stålbalkens dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nej, inte den utan de prickade linjerna till vänster om väggen du vill ta bort. Inringade med rött:
Byggnadsritning med prickade linjer till vänster om markerad vägg som har inringats i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte den utan de prickade linjerna till vänster om väggen du vill ta bort. Inringade med rött:
[bild]
Jaha!
Där står det bara storlek på öppningarna = 2,1 meter.

// Simon
 
BirgitS
Då kan jag inte säga mer än vad jag redan har gjort utan hoppas att någon annan kan bidra med mer.
 
pdov
Du har ingen bild på takstol Typ A2? Den kanske kan säga var det är tänkt att vara upplag?
 
pdov pdov skrev:
Du har ingen bild på takstol Typ A2? Den kanske kan säga var det är tänkt att vara upplag?
Jodå, här kommer en bild!
 
  • Byggnadsritning för takstolar, inklusive mått och specifikationer från Derome, med tvärsnitt och förbandsdetaljer för stabilitet och dimensionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pdov
Det är bara upplag i knutpunkt 1 (yttervägg) och knutpunkt 5 (stålbalk) så ur bärighet och stabilitet bör du kunna ta ner den väggbiten som du önskar.
Sedan kan väggbiten innehålla andra installationer som du får lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.