kvirre kvirre skrev:
Kanske går att tilta den något lite nedåt med distanser i överkant, utan att flytta den?
Passar perfekt i det moderna samhället. Tittar man uppåt mot spegeln får man det där instagramutseendet där dubbelhakorna inte syns. Bra med lite boost av självförtroendet på morgonen.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla input, ja, frun är kort och känner att det i te blir någon balans i badrummet...
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det blev väl snyggt? Att låta spegeln gå ner skulle se fulare ut. Tycker nog att dom gjort rätt även om ni ville annorlunda. Det är väl bara be dom sänka den men distanser som tidigare tråd informerade er om.
Janus82 Janus82 skrev:
Spontant känns det som att spegeln sitter helt rätt. Det skulle ju se märkligt ut om det delvis gick över kaklet istället som nu låta kaklet med sin dekorlinje få synas ostört. Dessutom så kommer ju lampetterna, som flera redan har nämnt, nästan sitta ovanför spegeln istället för bredvid.

Jag vill verkligen inte vara elak men jag måste fråga hur korta ni är?
Som standard så sitter handfat ca 85 cm över golv och du ser att ha ett standard kakel på15x15 cm. Det gör att spegelns nederkant hamnar ca 120cm över golvet. Om man är väldigt kort och behöver ha spegel lägre än det så hade jag rekommenderat att ni tar bort den ena kakelraden och flyttar ner dekorranden så får ni samma visuella intryck som nu trots att spegeln kommer ner en bit till.

Om det bara är barn som är för korta för att nå upp till spegeln så tycker jag att ni kan ta det lugnt, de växer snabbare än man tror så tills de når upp kan de använda en pall. 🙂
Jag tycker tvärtom att det ser onaturligt och fel ut att ha en rundad spegel så tydligt precis ovanför kakelkanten. Mycket snyggare om den går ner till en mer naturlig höjd. Med en större distans till kaklet, t ex om spegeln varit mindre, hade det också blivit bättre, men nu ser det ut som man av någon anledning inte kunnat sätta den där den borde vara och bara lyft den precis så den gått fri från kaklet. Eftersom spegeln är "huvudnumret" och kakelranden en del av väggen/bakgrunden ska inte kaklet ha företräde. Det blir som att sätta tavlorna på en vägg in mot hörnen för att inte skymma mönstret på tapeten ungefär.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Rugar_mades skrev:
Hej,

Vi har renoverat ett badrum och i ritningarna stod att spegeln skulle sättas 10 cm under kakels kant.

när vi kom hem spegel satt ovanpå kakeln hel på vägen och blir alldeles för hög för oss.

Är det orimligt att kräva att det ska sättas som vi bad, med än del på kakeln, eller det går inte?

Tack i förhand![bild]
Jag skulle djärvt vilja påstå att i 80% av fallen har de som är hos dig o jobbar inte läst ert underlag….
 
  • Gilla
CODE och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker (det får man ju göra härinne) att ursprungsritningen är totalt fel. Varför dubbla rader kakel istället för endast en rad ovanför handfatet? Dessutom har någon tidigare påpekat, och som jag också håller med om, spegelns typ/form som inte heller är optimalt till detta badrum. Byt till rektangulär spegel med tillräcklig höjd så att belysningen inte heller behöver flyttas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.