JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Hejsan, hur ser det ut 2024, vad ska man köpa som mest liknar faluröd?
NCS: S 5040-Y80R är färgkoden.
Sedan väljer du en färg av bra kvalitet och blandar till i den kulören. Gärna en matt färg då faluröd färg är matt.
 
U Utdelning skrev:
NCS: S 5040-Y80R är färgkoden.
Sedan väljer du en färg av bra kvalitet och blandar till i den kulören. Gärna en matt färg då faluröd färg är matt.
Kan man inte köra en färg som det bara är att bända upp locket och sätta ner penseln direkt i och börja måla, måste jag även hålla på och blanda olika färger med färgkorder å grejjer?
 
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Kan man inte köra en färg som det bara är att bända upp locket och sätta ner penseln direkt i och börja måla, måste jag även hålla på och blanda olika färger med färgkorder å grejjer?
Faluröd slamfärg är vad du söker, öppna hinken, rör om och måla!
 
  • Gilla
JonathanPaulusson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Faluröd slamfärg är vad du söker, öppna hinken, rör om och måla!
Nä det går inte för det är grundmålat, det är en takkupa som jag byggt till, huset har slam faluröd färg, men kupan är grundad med nånting vitt, så då kan man inte måla den med slamfärg, säger experterna
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Nä det går inte för det är grundmålat, det är en takkupa som jag byggt till, huset har slam faluröd färg, men kupan är grundad med nånting vitt, så då kan man inte måla den med slamfärg, säger experterna
Då är det en linoljefärg du behöver, beställ i önskad kulör.
 
  • Gilla
JonathanPaulusson
  • Laddar…
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Kan man inte köra en färg som det bara är att bända upp locket och sätta ner penseln direkt i och börja måla, måste jag även hålla på och blanda olika färger med färgkorder å grejjer?
Jodå om du köper Falu rödfärg, alltså faktiska originalet så är det bara att bända upp och måla. Den färgen ger dock inget täckande skydd eftersom den bara innehåller en bas med pigment. När du målar med den färgen så dunstar basen och det som blir kvar på brädan är pigmenten. Stryker du då med handen så får du röda pigment på handen.

Jag bara antog att du inte skulle ha den typen av färg så därför skrev jag ut färgkoden som Falu rödfärg, alltså tillverkaren själv, strävar efter att efterlikna i sin rödfärg.

Det är alltid bra att ha med sig färgkoden när man köper en färdigbruten färg som en tillverkare döpt till "Faluröd". Då kan man ju dubbelkolla så att den verkligen försöker likna Falu rödfärg och inte bara är deras egna syn på hur faluröd bör se ut.

Någon påstod att det fanns färdig linoljefärg i faluröd och det kan vara något att titta på, dock så är t.ex ottossons linoljefärg faluröd (4941-Y79R) en annan färgkod än falu rödfärg själva eftersträvar. Men tycker du det är jobbigt att blanda efter en färgkod så är nog linoljefärg inte något för dig. Linoljefärg är omständigt då det ska strykas tunt i flera lager, lång torktid och att det kritar sig vilket gör att jag personligen hade letat efter en matt hybridfärg för att slippa lägga så mycket tid på målande och underhållande.
 
  • Gilla
JonathanPaulusson
  • Laddar…
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Beställde den här, så får jag se vad tusan det blir för något

[länk]
Visste inte att de själva hade en färdig linoljevariant av den färgen. Bra att veta, lycka till 😊
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
Kolla så att de grundmålade brädorna är utförda med alkydoljefärg. Om det akrylatgrund kan den nya färgen släppa. Akrylat krymper och sväller efter årstiderna, vilket linoljefärgen inte klarar.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kolla så att de grundmålade brädorna är utförda med alkydoljefärg. Om det akrylatgrund kan den nya färgen släppa. Akrylat krymper och sväller efter årstiderna, vilket linoljefärgen inte klarar.
Visste inte att grundfärger kan vara akrylat. Aldrig hört.
 
U Utdelning skrev:
Visste inte att grundfärger kan vara akrylat. Aldrig hört.
Inte jag heller, men fabriksmålad grundfärg kan vara vilken skit som helst som ser ut som grundning. Troligtvis är det väl en alydoljegrund som tränger in bättre.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.