I
Hej!

En grannfastighet har inte servitut för vår enskilda djupborrade brunn (det är inte registrerat hos Lantmäteriet, det finns inte något official- eller avtalsservitut). På vår fastighet finns flera hus som hyrs ut samt betesmarker som är utarrenderade till grannen för ungdjuren, vilket redan belastar vår brunn ganska mycket. De nya ägarna till grannfastigheten har efter ett möte med mig planer på att borra en egen brunn för vattenförsörjningen.

Men vilken är processen för att koppla ifrån vatten till ett hus? Räcker det att koppla ifrån inkommande vattenledningar från vår brunn till huset? Är det bra om vi gräver upp vattenledningarna som går till det huset helt och hållet? Vad är viktigt att tänka på?

Tacksam för era svar/diskussioner.
 
B
Jag kopplad bort röret och plomberade det, så inte smuts kan komma in i brunnen. Självklart var alla parter överens om bortkopplingen.

Men jag behöll röret. Vem vet i framtiden kanske det ska kopplas ihop igen. Eller använda pem slangen som tomrör signalkabel, fiber eller ngt annat.
 
Claes Sörmland
Kan ju vara lämpligt att grannen säljer eller skänker vattenledningen som ligger på din mark till dig. Då blir ledningen en del av din fasta egendom fastigheten. Lite onödigt att ha annans lösöre draget i marken på sin fastighet den dag man vill schakta där.

Annars är det väl bara att plugga.
 
Ledningen ska pluggas så nära brunnen som möjligt. Helst vid grenkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.