Finns det oljefärg i samma kulör som faluröd. Huset är i faluröd men på ett ställe är de vit målat som jag nu vill ha i samma rödfärg.

Mvh anders
 
  • Gilla
Ättestupan
  • Laddar…
Ja, det finns det. Jag har nån sån vanlig burk färg i skapligt samma nyans. Jag tror att det är av fabrikat Beckers och det heter "stugröd" eller nåt liknande.
 
Ok låter bra de. Är den lika matt åxå?

Mvh anders
 
Jag har använt både vattenburen och lösningsmedelsburen oljefärg med samma nyans som faluröd. Tog med gammal bräda till färgbutiken där man fastställde nyans och sedan blandade. Annars finns det, som redan nämnts, färdiga produkter med namn som "Stugröd" eller "Dalaröd" etc.

Dock knepigt att få den lika matt som riktig falufärg. Inom modernt måleri utomhus vill man väl inte riktigt ha det matt?
 
är inte Engelsk röd också samma nyans?
 
abel48 skrev:
Ok låter bra de. Är den lika matt åxå?

Mvh anders
Den var matt, men är förmodligen inte riktigt så matt som slamfärgen. Jag har bara målat plåt och liknande med den, inte trä, så jag vet inte exakt hur det blir.
 
storkarp skrev:
är inte Engelsk röd också samma nyans?
Nästan...

Den vanligaste - något mörka - Falu Röd har ungefärlig NCS S5040-Y80R.
Den ljusröda är ungefär S4550-Y70R utan linolja och S5040-Y70R med linolja.
Engelskt röd är ungefär NCS S4550-Y80R.
Skillnaden kan enklast beskrivas som att engelskt röd är något mera "röd" medan Falu Röd är något mera tegelfärgad, fast det kanske beror på betraktarens referenser... :)
 
Ottossons färgmakeri har Faluröd linoljefärg som är ganska matt sen den blir mattare med tiden...
Finns bla hos byggfabriken.
Grejjen med äkta Faluröd är just att den är matt och desutom helt matt.
Det syns direkt när man målat med "hittepå" Faluröd eftersom den inte är helt matt och då reflekterar en del av ljuset. Det blir aldrig samma snygga lyster som den riktiga helmatta slamfärgen.

Jag har ett hus med riktig faluröd och ett sommar hus där min far envisades med att köpa modern faluröd för han trodde det skulle bli enklare.. Det blir det inte!!! Och dessutom inte alls lika snyggt.

Förlåt min utläggning jag fattar att du bara ville komplettera med nåt som ser likadant ut.. det finns nog inte, men jag tror Ottosons kommer närmast
 
Alla färgtillverkare kan bryta valfri färgtyp till NCS S5040-Y80R.
Så länge det inte är spegelblank färg ser det riktigt bra ut. I kvällsljus brädar dock äkta faluröd slamfärg det mesta i färgstyrka och intensitet tack vare den kristallina ytan.
Jag har själv målat med bruten lackfärg på delar av det syrafasta plåtarbetet vi har på huset. Det är bl.a. ett verandatak som går upp lite på väggen bakom, vi målade för att dölja det. Funkade riktigt bra och nu har färgen mattats rejält så det är i gråväder helt likt rödfärgen.
 
njitnjau skrev:
Ottossons färgmakeri har Faluröd linoljefärg som är ganska matt sen den blir mattare med tiden...
Finns bla hos byggfabriken.
Grejjen med äkta Faluröd är just att den är matt och desutom helt matt.
Det syns direkt när man målat med "hittepå" Faluröd eftersom den inte är helt matt och då reflekterar en del av ljuset. Det blir aldrig samma snygga lyster som den riktiga helmatta slamfärgen.

Jag har ett hus med riktig faluröd och ett sommar hus där min far envisades med att köpa modern faluröd för han trodde det skulle bli enklare.. Det blir det inte!!! Och dessutom inte alls lika snyggt.

Förlåt min utläggning jag fattar att du bara ville komplettera med nåt som ser likadant ut.. det finns nog inte, men jag tror Ottosons kommer närmast
Ottossons faluröda drar väldigt mycket åt orange. Liknar närmast den Faluröd Ljus utav den äkta slamfärgen.
 
Är det samma tips fortfarande trots 9 år sedan trådstart ?
 
Hejsan, hur ser det ut 2024, vad ska man köpa som mest liknar faluröd?
 
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Hejsan, hur ser det ut 2024, vad ska man köpa som mest liknar faluröd?
Gysinge och Ovolin har bra linoljefärger.
 
  • Gilla
JonathanPaulusson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gysinge och Ovolin har bra linoljefärger.
Okey jag vet inte vad linoljefärg är, är helt borta när det gäller målning, men vad innebär det, vad ska man då köpa?

De enda jag kan är att hålla i en pensel egentligen och knappt det
 
JonathanPaulusson JonathanPaulusson skrev:
Okey jag vet inte vad linoljefärg är, är helt borta när det gäller målning, men vad innebär det, vad ska man då köpa?

De enda jag kan är att hålla i en pensel egentligen och knappt det
Är det du ska måla tidigare stuket med slamfärg tycker jag du ska fortsätta med det eftersom det är enkelt och billigt.

Utsatta detaljer som fönster och vindskivor målas med fördel med linoljefärg då det är hållbart, bra för trät och lätt att underhålla. Du har redan fått tips om ett par bra leverantörer av linoljefärg, men alla svenska linoljefärgstillverkare gör nog bra produkter som är köpvärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.