M mumiemonstret skrev:
Ja, det börjar sjunka in nu att ogräs och grus är som ler och långhalm. Då får vi helt enkelt skaffa salt / ättika och bra redskap!
Om du tittar dig omkring så är det dåligt med kala ytor någonstans i naturen, inte enbart på grusade ytor. Växtligheten återvänder ständigt och det finns växter anpassade för alla typer av miljöer. Hur väl du än rensar kommer växterna tillbaka, livet återhämtar sig alltid i någon form och det skall vi vara glada för, alternativet är inte önskvärt.

Detta är naturens sätt att förhindra urlakning av jorden eller att jorden flyter iväg vid kraftigt regn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
M mumiemonstret skrev:
OK. Finns det ingen barriär som håller mot ogräs då? Hemma har vi markduk under rullgrus och det funkar bra, men underlaget där är singel så det är ju en rätt så steril miljö jämfört med lera.
Ogräs kommer ofta uppifrån. Ogräs uppifrån får fäste i sand, jord, förmultnade löv och annat skit som också kommer uppifrån och växer fast i markduken. Har du lite livssvagt ogräs redan i marken när du lägger på en riktigt tjock markduk eller ännu hellre ogräsduk eller marktäckduk som är svart och dödar ljuset (dock mycket dyrare) så håller det skapligt bra undan för ogräs underifrån men som jag ser det, inte värt det för den ogräset. Då är det bättre att fixa fett ogräsmedel från tex Polen och veta att det inte finns ogräs i marken när man börjar.
 
Jag har inte sådär mycket ogräs men jag gjorde mig en egen harv att dra efter åkgräsklipparen och det funkade bra MEN jag upplevde att det växte ännu "bättre" där sedan... Antar att det inte var bra att det blev uppluckrat... Nu håller jag det istället i schack med grovsalt 1-2 gånger per år.
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
"Då är det bättre att fixa fett ogräsmedel från tex Polen och veta att det inte finns ogräs i marken när man börjar." Citat från "fsn".

Finns flera goda anledningar till att man inte får förgifta ens sin egen tomt i Sverige.
Att sedan "fsn" inte förstår att det kan hända mer än att enbart ogräset dör är väl inte förvånande.
 
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
En stor del av grundproblemet är så klart att det med tiden kommer organiskt material i gruset. Eller att det redan från början finns matjord under gruset. Så länge det bara finns dött stenmaterial där är det ganska lättskött.

"Standardrekommendationen" är väl att hyvla av ytan och göra om det när det gått för långt. Men man önskar så klart att det hade funnits enklare sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns "harvar" som har blad som skär av rötterna på några centimeters djup, sen är det bara att räfsa upp växtligheten, upprepa några veckor i sträck och sedan lägga på nytt grus.
Sen krattar man självklart gruset varje lördag (det ska vara fint på söndagen) så länge det inte är snö eller för lerigt.

Den enkla lösningen är gräsfrö.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
Z z_bumbi skrev:
Det finns "harvar" som har blad som skär av rötterna på några centimeters djup
Vi harvar regelbundet, men det är ju bara ett "maskinellt" alternativ till skyffeljärn och kratta, den gör inga underverk tyvärr vad beträffar tillväxten.
 
F fsn skrev:
Ogräs kommer ofta uppifrån. Ogräs uppifrån får fäste i sand, jord, förmultnade löv och annat skit som också kommer uppifrån och växer fast i markduken. Har du lite livssvagt ogräs redan i marken när du lägger på en riktigt tjock markduk eller ännu hellre ogräsduk eller marktäckduk som är svart och dödar ljuset (dock mycket dyrare) så håller det skapligt bra undan för ogräs underifrån men som jag ser det, inte värt det för den ogräset. Då är det bättre att fixa fett ogräsmedel från tex Polen och veta att det inte finns ogräs i marken när man börjar.
Den som tycker att förbjudna gifter är bästa vägen att gå har inte mycket ansvar för jorden.
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här kan ni läsa mer om att använda otillåta bekämpningsmedel:

[länk]
Jag tycker det är beklagligt att byggahus tog beslutet att tillåta dessa eviga tips om att köpa i Sverige förbjudna bekämpningsmedel. I varje tråd om ogräs kommer någon nu med tips om illegala gifter. byggahus ledning har nu delansvar för den giftspridning som sker i trädgårdarna i Sverige.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi har liknande nu. I vanliga fall kör vi gårdsharv efter gräsklipparen vilket håller ogräset borta. Efter att gräsklipparen varit ur funktion en längre tid har ogräset tagit över.

Det vi gör är att luckra/lyfta med en grep och sedan plocka för hand. Går relativt fort.
 
F
lunnabo lunnabo skrev:
Den som tycker att förbjudna gifter är bästa vägen att gå har inte mycket ansvar för jorden.
Inte alls förbjudna, du får läsa på lite. Och det rekommenderar jag alla som tänker använda det gör så man använder det på ett begåvat, effektivt och rätt sätt.
 
B Bombus pratorum skrev:
Jag tycker det är beklagligt att byggahus tog beslutet att tillåta dessa eviga tips om att köpa i Sverige förbjudna bekämpningsmedel.
Vore betydligt mer beklagligt om de ägnade sig åt censur!
 
  • Gilla
paralun och 4 till
  • Laddar…
Första ronden sker med gasolbrännare, som jag köpte igår och provade, fastän det regnade (kunde inte hålla mig). Jag gör ett mer seriöst försök senare i veckan.

Jag köpte också en dunk med "trippelstark" ogräsättika som jag kan prova på ställen som verkar extra besvärliga. Det kanske är bra att kombinera / växla mellan metoderna för att komma åt alla sorters ogräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.