Ska bygga en verkstad/garage på ca 150 m2, isolerad sula med golvvärme, takhöjd i nock ca 3,5m...så långt allt klart...har läst igenom forumet och förstått att bygga me lösvirke kostar en del pengar...men varför är det ingen som överväger att bygga en plåthall? Är detta av ekonomiska skäl el....har märkt att det är lite svårt att hitta några prisuppgifter om just plåthallar...någon som har någon humm om vad priset är i jämförelse med virke....funderar även på att mura upp det med isolerblock....då har man ju väggen klar i ett moment, innervägg, isolering och yttervägg på en o samma gång...kommer att byggas ute på landet så utseendemässigt så spelar inte valet av byggkonstruktion nån roll....vill gärna höra vad andra har för ideer o synpunkter på detta...
 
Innan jag bestämde mig för ett lösvirkesbygge var jag inne på ett plåthus. Jag skulle ha 150m2 4,1m höjd samt golvvärme.
En granne byggde en hall på 200m2 för ca 10 år sedan och var mkt nöjd. Bra är ju underhållsfriheten.

Glad i hågen ringde jag http://www.borga.se/se.html för att få ett prisförslag.
Jag presenterade mig och sa att jag var intresserad av ett garage. Längre hann jag inte förren han avbröt mig och sade att "Det blir för dyrt":confused:
Så jag har inte råd ? Frågade jag.
Nä! Sa han, varvid jag sade tack och hej.

Då blev det ett egetbygge i trä, 150m2 med 4,1m takhöjd samt golvvärme samt som bonus 75m2 övervåning:)

Men kan du få ett pris vore jag glad att höra vad ett plåtskjul skulle kosta då träbygget ligger väl på över 700´ nu
 
Men för 700 måste du ha fått en jäkligt fin verkstad....räknade du inte på att mura upp d me isolerblock..?
 
Isolerblocken har jag missat helt och hållet, men de verkar väl smarta. Var inne lite på att mura en del av byggnaden för att likna vid stalldelen av en ladugård.
Kravet var att få garaget att likna en lada var dock ett krav så plåt låg närmare till hands men sedan övervägde helt estetiken till träets fördel.
Dessutom har jag aldrig byggt något förut och det verkade mer hanterligt att konstruera, beräkna, rita och bygga i trä.

Nu är jag glad att jag gjort det för jag skulle aldrig gjort det om jag visste då vad jag vet nu. Väldigt mycket jobb var det:), och helt klart invändigt blir det nog om nått år.

Men spontant skulle jag nog kolla in dessa isolerblock om jag var du, såpass intressanta var de tycker jag.
 
En trästomme med fasadplåt på utsidan är f-n så mycket billigare än en ren stålhall. Färdigisolerade element kostade runt 1000kr/m2 när jag tittade för ett år sedan. En regelvägg stanande på 300kr/m2.
 
En sån lösning har jag inte tänkt på...
 
har räknat på ett garage med trä stomme å fasadplåt invändigt och utvändigt. de blir 80m2 och 2.60 i takhöjd(ca 68tusen utan portar, fönster å plata) å de blir bra mycke biligare än frä fasad och gipsvägar och så är de ju nästan helt underhålsfrit
 
Här e nog inte så många på forumet som byggt garage på 150-200 m2 eller?
 
170m2 bottenyta med 80m2 loft. Jag har aldrig hört någon som ångrat att de byggt för stort garage....
 
Har du byggt me trästomme o plåt då? Hur mkt har det kostat dej..
 
Jag byggde med trästomme och brädor utanpå. Kan de ha kostat 2-300', har inte riktigt koll eftersom jag bygger 250m2 lösvirkeshus samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.