Ingen möjlighet att spänna med justerskruv, du får kränga av remmarna. Ta tag i remmen och dra utåt, samtidigt som du drar remmen nedåt eller uppåt, då kommer remmen att krängas av. Lika med att sätta dit dom. Passa fingrarna bara så dom inte kläms mellan rem och skiva. Står nog något på remmen som typ och annat för köp av nya.
Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.
De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.
Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem
https://www.rembutiken.se/info/storlekstabell-klassiska-kilremmar/
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.
De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.
Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem
https://www.rembutiken.se/info/storlekstabell-klassiska-kilremmar/
H heimlaga skrev:Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.
De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.
Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem
http
Tack för din hjälp 🙏 🙂H heimlaga skrev:Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.
De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.
Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem
[länk]
Om du har möjlighet att svara, vet du hur man spänner remmarna efter byte?
H heimlaga skrev:Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.
De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.
Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem
[länk]
![MultiMan](/forum/data/avatars/s/112/112385.jpg?1376846884)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 136 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 136 inlägg
Du har ju redan fått svar på det och det verkar inte finnas något sätt att spänna, så du får köpa exakt rätt längd och typ från början. Den kanske var tänkt för de mer flexibla remmar som fanns förr (enligt heimlaga) och då är det inte lika kritiskt med längden.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 629 inlägg
Skruven längst ut på balken spänner du remmen med
Edit: såg att andra hann före.
Är problemet att bara remmen slirar så spänn bara på dom lite, är det däremot torrsprickor på den så passa på att köpa ny
Såg ut som du hade rätt mycket justermån så remmen behöver nog inte vara exakt lika stor
Edit: såg att andra hann före.
Är problemet att bara remmen slirar så spänn bara på dom lite, är det däremot torrsprickor på den så passa på att köpa ny
Såg ut som du hade rätt mycket justermån så remmen behöver nog inte vara exakt lika stor