Hej! Sliten rem som slirar på kapen.
Hur byter man remmarna?
Tacksam för hjälp
 
  • 20240617_114651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen möjlighet att spänna med justerskruv, du får kränga av remmarna. Ta tag i remmen och dra utåt, samtidigt som du drar remmen nedåt eller uppåt, då kommer remmen att krängas av. Lika med att sätta dit dom. Passa fingrarna bara så dom inte kläms mellan rem och skiva. Står nog något på remmen som typ och annat för köp av nya.
 
  • Gilla
JES2024
  • Laddar…
Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.

De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.

Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem

https://www.rembutiken.se/info/storlekstabell-klassiska-kilremmar/
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.

De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.

Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem

http
H heimlaga skrev:
Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.

De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.

Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem

[länk]
Tack för din hjälp 🙏 🙂
Om du har möjlighet att svara, vet du hur man spänner remmarna efter byte?
 
  • Närbild på svarta remmar och remskivor på en maskin med blå metallram i en verkstad, med träspån på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H heimlaga skrev:
Om motorfästet inte är rörligt upp och ned så skruvar du loss de fyra bultarna som håller fast motorn i fästet/maskinramen.
Om man bara kan kränga av remmarna utan att lossa på bultarna eller föra motorfästet uppåt är de i allmänhet för lösa. På 50-talet gick det att kränga remmar av och på men dagens remmar är inte elastiska på samma vis som på den tiden.

De där remmarna är för dåligt spända och troligen också för klena. Om inte dina nya remmar skall nötas upp i förtid så måste du få dem spändare.
Jag tycker det ser ut som om någon har försökt spara och satt Z rem på remskivor tänkta för A rem. Z rem brukar nämligen vara någon svensk tia billigare per styck. Eftersom Z remmen är smalare sjunker den in längre i spåren och orkar inte driva och blir för slak fastän längden är rätt.

Mät bredden på spåret i någon av remskivorna. Mät längst ut där det är bredast. Det skall vara omkring 10mm för Z rem och 13mm för A rem och omkring 17mm för B rem

[länk]
 
  • Rostig skivremsskiva med axel och två remmar, monterad på en blå metallstruktur. Bakgrund med trä och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Du har ju redan fått svar på det och det verkar inte finnas något sätt att spänna, så du får köpa exakt rätt längd och typ från början. Den kanske var tänkt för de mer flexibla remmar som fanns förr (enligt heimlaga) och då är det inte lika kritiskt med längden.
 
  • Gilla
JES2024
  • Laddar…
Hur ser det ut i änden av balkarna motorn sitter i? Är det någon skåra eller så på någon av sidorna så hela baken(balkarna) går att lyfta upp och ner?
 
  • Gilla
JES2024 och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Hur ser det ut i änden av balkarna motorn sitter i? Är det någon skåra eller så på någon av sidorna så hela baken(balkarna) går att lyfta upp och ner?
Den frågan tänkte jag också ställa.
 
  • Gilla
JES2024
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Hur ser det ut i änden av balkarna motorn sitter i? Är det någon skåra eller så på någon av sidorna så hela baken(balkarna) går att lyfta upp och ner?
 
  • Rostig blå metallsåg med svart motor och remmar, omgiven av sågspån och träbitar, på mark med ogräs och gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
På dessa två skruvar kan du sänka motorn och därmed spänna remmen.

Två rostiga skruvar på en blå metallram för att justera motorn och spänna remmen i en träbearbetningsverkstad omgiven av sågspån och träflisor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruven längst ut på balken spänner du remmen med

Edit: såg att andra hann före.

Är problemet att bara remmen slirar så spänn bara på dom lite, är det däremot torrsprickor på den så passa på att köpa ny

Såg ut som du hade rätt mycket justermån så remmen behöver nog inte vara exakt lika stor
 
Exakt så. Lossar du på muttrarna kan du vippa upp motorfästet så remmarna blir slaka och går enkelt att byta.
 
Tack för all hjälp 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.