Hej, har nyligen köpt ett fritidshus i södra dalarna. Gammalt torp utbyggt med badrum på 80-talet.
I den gamla delen har jag 78-84% luftfuktighet och runt 14-16 grader i grunden. I den delen byggd på 80 talet, är det mellan 94-98% och runt 12 grader varmt. Jag har täckt singlet i den grunden med åldersbeständig plast för ca 2 månader sedan och har testat att plugga kattgluggarna men ingen skillnad noterad. Trossbotten har angrepp av en röd svamp men inte någon större mögelansamling. Ska byta badrum till hösten så trossbotten och allt vad det heter ska ändå bytas där. Men är osäker på vad, förutom det jag behöver fundera på för lösning.

Tips någon?
 
Med risk för påhopp svarar jag avfuktare på den frågan. Har du någon egen mindre avfuktare så kan du prova med den först. Innan du kontaktar t.ex. Anticimex eller Ocab.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Med risk för påhopp svarar jag avfuktare på den frågan. Har du någon egen mindre avfuktare så kan du prova med den först. Innan du kontaktar t.ex. Anticimex eller Ocab.
Nej har ingen avfuktare men har varit inne på det också. Känns som en billig investering sett till hur höga värden jag har.
 
Jag vet hus där det står typer som den här. De avfuktar tillräckligt under de varmare månaderna för att rimlig peng. Kondensen leds ner i marken under plasten. Anlitar man firma blir det lätt 45-50k för en mer rejäl permanent lösning.
 
  • Vit avfuktare av märket Wood's 38, med inställningsrattar för att justera fuktnivån, står på hjul för enkel förflyttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får kolla upp det, tack för hjälpen.
 
Varför pluggades kattgluggarna - dessa är förmodligen en viktigt del för ventilationen även om de i nuläget skulle behöva vara av betydligt större area då du nu har x antal hundra liter med vatten absorberad i träet.

Man har en önskan på maxgräns runt 70% Rh största delen av tiden då det är ungefär gränsen på nivån då det inte fins fritt vatten i porerna i träet som organismer kan använda. Över det så börja det finnas kapillärt fritt vatten av sådan storlek i träfibrerna att tex. olika svampsporer kan gro och etablera sig i trädet strukturer och väl etablerad kan behöva gå ned ytterligare i Rh för att de skall stanna av i aktivitet då somliga arter skapar hygroskopiska ämnen som samlar vatten så att svampen fortsätter att försörjas med vatten fast Rh-värdet är betydligt lägre än 70% Rh.

Visa extremsvampar som äkta hussvamp så kan de bilda mycel-nätverk som letar efter vatten på fuktigare delar av angreppsområdet och den vägen försörjer svampen med vatten - äkta hussvamp startar ofta kring kalkrik material som murstockar, betonggolv etc. då de behöver kalcium för att neutralisera bildade oxalsyror under trädnedbrytning och utan det växer långsamt medans har mycelet kontakt med kalkkällor och vattenförsörjning så kan angreppet växa väldigt fort, typ cm/dygn.

Äkta hussvamp är rödbrun med vita kanter av nybildad mycel i utbredningsområdet och som bli vit efter en tid när det utsätts för solljus.


Jag skulle undersöka den röda svampangripna området brådskande för att identifiera svampen och är det äkta hussvamp så behöver åtgärder göras brådskande medans det fortfarande är relativt litet - och det nu!!, Väntar du till nästa år och det är äkta hussvamp kan stora delar av huset vara angripet om det har kontakt med tex. murstocken...

Hussvamp kan värmas ihjäl med temperatur över 37 grader C - men det svåra är att få precis allt i omgivningen och ända in i strukturerna att bli över just 37 grader C en längre tid helst utan användning av fläktar och annat (för att minimera sporspridning)
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Plasta marken noggrant och plugga ventilationshålen tillsammans med en bra avfuktare så har du en enkel och billig lösning.

Hade tidigare en woods DS15 som gjorde ett bra jobb i flera år men den drog mycket ström.
Har nu bytt till en woods dsc50fm som både är effektivare och mycket billigare i drift så den kan jag varmt rekommendera!
 
X xxargs skrev:
Varför pluggades kattgluggarna - dessa är förmodligen en viktigt del för ventilationen även...

Man har en önskan på maxgräns runt 70% Rh största delen av tiden
Det är bra med pluggade ventiler när utetempen är högre än tempen i grunden.
Vad det gäller max önskvärd Rh är ju det en funktion av tempen i grunden också, 70% är lågt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/installera-en-avfuktare-i-krypgrund.521688/post-5787955
Diagram över mögelrisk vid olika relativa luftfuktighetsnivåer (RH) och temperaturer, med färgkodade zoner som visar risknivåer för mögelbildning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X xxargs skrev:
Varför pluggades kattgluggarna - dessa är förmodligen en viktigt del för ventilationen även om de i nuläget skulle behöva vara av betydligt större area då du nu har x antal hundra liter med vatten absorberad i träet.

Man har en önskan på maxgräns runt 70% Rh största delen av tiden då det är ungefär gränsen på nivån då det inte fins fritt vatten i porerna i träet som organismer kan använda. Över det så börja det finnas kapillärt fritt vatten av sådan storlek i träfibrerna att tex. olika svampsporer kan gro och etablera sig i trädet strukturer och väl etablerad kan behöva gå ned ytterligare i Rh för att de skall stanna av i aktivitet då somliga arter skapar hygroskopiska ämnen som samlar vatten så att svampen fortsätter att försörjas med vatten fast Rh-värdet är betydligt lägre än 70% Rh.

Visa extremsvampar som äkta hussvamp så kan de bilda mycel-nätverk som letar efter vatten på fuktigare delar av angreppsområdet och den vägen försörjer svampen med vatten - äkta hussvamp startar ofta kring kalkrik material som murstockar, betonggolv etc. då de behöver kalcium för att neutralisera bildade oxalsyror under trädnedbrytning och utan det växer långsamt medans har mycelet kontakt med kalkkällor och vattenförsörjning så kan angreppet växa väldigt fort, typ cm/dygn.

Äkta hussvamp är rödbrun med vita kanter av nybildad mycel i utbredningsområdet och som bli vit efter en tid när det utsätts för solljus.


Jag skulle undersöka den röda svampangripna området brådskande för att identifiera svampen och är det äkta hussvamp så behöver åtgärder göras brådskande medans det fortfarande är relativt litet - och det nu!!, Väntar du till nästa år och det är äkta hussvamp kan stora delar av huset vara angripet om det har kontakt med tex. murstocken...

Hussvamp kan värmas ihjäl med temperatur över 37 grader C - men det svåra är att få precis allt i omgivningen och ända in i strukturerna att bli över just 37 grader C en längre tid helst utan användning av fläktar och annat (för att minimera sporspridning)
Pluggade gluggarna då det var samma RF innan, runt 92-94. Gjorde det som ett experiment att försöka få ned mängden varm fuktig inkommande luft. Uppenbarligen var det lönlöst då ingen skillnad är noterad.
Ska riva allt angripet i samband med badrumsrenovering, så jag kände att det kunde vara värt en chansning. Trodde det skulle bli bättre med plasten på marken men det verkar inte ha varit lösningen. Tanken var att göra det noggrannare när jag river badrum och byter blindbotten.
 
K Kane skrev:
Det är bra med pluggade ventiler när utetempen är högre än tempen i grunden.
Vad det gäller max önskvärd Rh är ju det en funktion av tempen i grunden också, 70% är lågt.
[länk]
[bild]
Intressant graf, även om det känns lite illa att ligga med så hög RF som jag har. Borde vara mer mögel i källaren, men antar att den låga temperaturen håller möglet stången.
 
Värt att tillägga kanske är att besiktningsmannen uppmättes runt 21% fukt kvot i källaren vid besiktking i våras.
 
Generella rekommendationerna är under 70% Rh (antagligen för att ha marginal för de flesta temperatursituationer), men de faktiska fuktkvoterna är väl det som egentligen bestämmer om det är risk för påbörjan av angrepp och där fins det en regel att byggnadvirke skall hålla sig under 20% för att inte risker mikrobiologisk aktivitet.

så 21% är lite på fel sida men också beroende på noggrannheten i hur det mäts.

Sedan räcker det att tex. golvbjälklaget bara är en enstaka grader varmare av värmen ovanifrån än resten av utrymmet för att det skall hålla sig torrare fuktkvotmässigt.

kattgluggar är egentligen lite för lite yta för någon effektivare ventilation, men ofta bättre än helt stängt om man får hela tiden fukt från underlaget.
 
  • Gilla
M fungdal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.