jag äger en stor småhusfastighet på ca 7000kvm med ett vildvuxet skogsparti jag vill ta bort på 2000kvm. Jag behöver ingen markberedning utan vill bara glesa ut skogen, dvs gallra och fälla cirka 25 träd. Vilken sorts firma ska jag vända mig till? Känns som jag hamnar mittemellan firmor som avverkar enstaka träd åt privatpersoner och större skogsbolag.
 
C
Det är en "skogshuggare" du skall kontakta. Heter ofta typ Arnes Skogstjänst och liknande.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Eller skogsbonde med firma och prylar.
 
  • Gilla
nikoman och 2 till
  • Laddar…
Det finns firmor för trädgårdsskötsel som också har kompetensen (och försäkringarna).
 
  • Gilla
nikoman och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N nikoman skrev:
jag äger en stor småhusfastighet på ca 7000kvm med ett vildvuxet skogsparti jag vill ta bort på 2000kvm. Jag behöver ingen markberedning utan vill bara glesa ut skogen, dvs gallra och fälla cirka 25 träd. Vilken sorts firma ska jag vända mig till? Känns som jag hamnar mittemellan firmor som avverkar enstaka träd åt privatpersoner och större skogsbolag.
Vart i Sverige??
 
wildeside wildeside skrev:
Vart i Sverige??
Gävle
 
Kan du göra det själv? Då får du ju ved och virke mer eller mindre gratis.

Jag brukar ibland göra sånt där i utbyte mot veden och virket som kommer.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar ibland göra sånt där i utbyte mot veden och virket som kommer.
Ja, att gå plus/minus noll på avverkningen och ha träden som betalning är nog bästa möjliga utfall för TS. 25 träd (oklart hur stora iofs.) är ju inge jättevolymer.

Men att bara bli av med allt utan kostnad är ju förstås en bättre affär än att ta in en arborist.

Gästrikland är ju typisk skogsbygd också, så det lär väl finnas gott om entreprenörer relativt nära.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Nu vet vi inte trädslag och dimensioner, eller hur det ser ut på plats. Att fälla går hyfsat bra, det jobbiga är att få ut det såvida det inte kapas till ved på plats.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Även större skogsbolag kan ta på sig förvånansvärt små uppdrag... Om man har lite tur eller tålamod och de har maskiner i närheten.

Ring och prata med några inköpare i området.

/ATW
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Fundera på om du har någon granne som har skog och fråga denne om han / hon kan hjälpa dig, antingen med tips om vems som kan göra jobbet, eller kanske att denne kan göra det själv.

Kommer du inte på någon så åk runt lite och spana efter någon som har traktor med skogsvagn och fråga där.
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kan du göra det själv? Då får du ju ved och virke mer eller mindre gratis.

Jag brukar ibland göra sånt där i utbyte mot veden och virket som kommer.
Träden är stora och några träd nära elledning, så skulle behöva någon som är lite proffsigare än jag.
 
Tack för svar alla. Är helt ny i området varför jag inte känner alla bönder och lokala motorsågsgubbar än men det är väl bara till att försöka göra sig bekant med folk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Träden är stora och några träd nära elledning, så skulle behöva någon som är lite proffsigare än jag.
Stora träd nära elledning kan även kräva att en luftledning läggs ned innan träden hanteras alternativt att vissa träd tas ned för hand "bitvis". Men utifrån hur du anger din kunskap så skulle jag välja ett företag som tar hela ansvaret för fällning. Sedan har du hantering av stock, men även ris och 25 större träd ger en avsevärd mängd gren/topp ris. Vi hade sju större lövträd som togs ned för att gallra ut och fick göras manuellt med hjälp av skördare, även här elledning i närhet, samt bortkörning av grenar/topp med skotare (gjordes samtidigt med annat skogsarbete i närheten).
Och 25 stora träd blir en mängd ved som det inte låter som du vill hantera.😉
 
  • Gilla
nikoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.