Någon som har bra lösning på fyllningen så den håller sig på plats? Och i så fall: vilken mängd går åt?
Tacksam för alla svar!
 
Om du sätter igen den kommer du väl få problem med dagvattnet?
 
  • Gilla
Yakpått
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du sätter igen den kommer du väl få problem med dagvattnet?
Hade lite bråttom, så tack för din uppmärksamhet. Källartrappan är sedan 1981 under garagetaket, eftersom garaget blev byggt ihop med en del av husgaveln och garagetaket fortsätter längs husgaveln ut över en carport. Så källartrappan är inomhus i garaget. Därför har jag inget behov av spygatt i källartrappan då det inte finns något vatten indraget i garaget.
 
AXS
Om du vill täta den helt så i med frigolit eller isolering och lägg ett lager betong på toppen. Då går det att knacka bort om du vill komma åt det igen.

Ser dock flera nackdelar med detta, du får ett pluggat rör i plattan och om det kommer vatten i trappan så kan det ju inte ta vägen någonstans.

Förstår inte riktigt varför du vill sätta igen det?
 
  • Gilla
Yakpått och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Om du vill täta den helt så i med frigolit eller isolering och lägg ett lager betong på toppen. Då går det att knacka bort om du vill komma åt det igen.

Ser dock flera nackdelar med detta, du får ett pluggat rör i plattan och om det kommer vatten i trappan så kan det ju inte ta vägen någonstans.

Förstår inte riktigt varför du vill sätta igen det?
Hade lite bråttom, så tack för din uppmärksamhet. Källartrappan är sedan 1981 under garagetaket, eftersom garaget blev byggt ihop med en del av husgaveln och garagetaket fortsätter längs husgaveln ut över en carport. Så källartrappan är inomhus i garaget. Därför har jag inget behov av spygatt i källartrappan då det inte finns något vatten indraget i garaget.
 
Isåfall är det nog lättast att knöla ner en sopsäck och blanda en skvätt grovbetong i en hink att gjuta igen med.
 
  • Gilla
Yakpått
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isåfall är det nog lättast att knöla ner en sopsäck och blanda en skvätt grovbetong i en hink att gjuta igen med.
Bra idé, kan gå bra tror jag!
 
F fribygg skrev:
Om du sätter igen den kommer du väl få problem med dagvattnet?
Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet.
 
F fribygg skrev:
Isåfall är det nog lättast att knöla ner en sopsäck och blanda en skvätt grovbetong i en hink att gjuta igen med.
Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev mycket bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.