Jag har ett eftersatt gammalt torp där jag precis upptäckte en vattenläcka i eternittaket. Taket är lagt ovanpå ett sticktak och jag ser inte exakt var det läcker in men vattnet rinner ner strax nedanför ventilationsröret på bild.

Mossiga och skadade eternitplattor på ett gammalt tak med synligt ventilationsrör, stege placerad mot takkanten där en hand håller i stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon några tips på hur jag minimerar risken för att trampa sönder taket när jag klättrar på det? Fallskyddssele har jag så att ramla ner är inte min stora oro. Utöver att taket är skört så är det mossigt och allmänt halkigt efter gårdagens regn. Tyvärr spås ingen vidare sol och värme de närmsta dagarna heller.

Taket är i sådant skick att stegen gick igenom takkanten så fort jag ställde mig på den.
Slitet eternittak med mossa, vattenskador och en spricka nära ventilationsrör. En stege är placerad mot takkanten som visar tecken på att ha gått sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedanför taket finns en källartrapp som gör åtkomsten lite extra svår.
En röd husvägg med ett eternittak ovanpå ett äldre sticktak, samt en mossig trappa nedanför, delvis synlig stegkant och ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg på en plyfaskiva eller liknande så du fördelar ut tyngden när du går på taket.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar lägga en stege på taket(som man fäster med remmar i något så den inte glider) som man går/krålar på.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sätt fötterna ovanpå skruvskallarna då har förhoppningsvis något bärande under när pannan spricker, eternit brukar ju bli jävligt halt vid blöta men om du måste upp nu så önskar jag dig lycka till 💪
 
Jag har nog både skivor och plank liggandes som funkar att använda. Men vad jag än lägger ut så har jag svårt att se att det kommer hålla sig på plats när jag klättrar :/
 
Det går att testa olika sätt som sprider ut din kroppsvikt, men det finns ändå en betydande risk att något går sönder ändå, och då har du ett eller flera läckage till. Korrugeringen gör det ännu svårare än om det varit släta plattor. Om ett totalt takbyte typ nu är någorlunda realistiskt, börja rodda med det direkt, utan att hålla på och smålaga först.
Annars plan B: dra på en fet presenning över hela rasket och börja leta takmaterial (och pengar).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett takbyte är tyvärr inte aktuellt pga tidsbrist. Och att leja någon är huset tyvärr inte värt i pengar.

Men jag insåg precis att taket ovanför samt på andra sidan av huset är i klart bättre skick eftersom det lutar mer. Jag har två gamla takstegar som hänger på nocken. De är för långa för den här utbyggnaden men jag ska prova att kapa den ena så att den passar på utbyggnaden och sedan fästa något avlastande i den som jag kan stå på vid ventilationen.

Gammalt tak med betongpannor, delvis täckt med mossa, där en rostig takstege hänger längs nocken. En röd ventilationshuv syns på taket. Gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyra en skylift en dag är inte mycket pengar, kommer du åt överallt och kan kanske hålla liv i taket några år till.
Tar du med dig en högtryckstvätt upp så kommer det tom med bli fint=)
 
Har tyvärr en bil utan drag just denna resan ner till stugan. Och högtryckstvätt vettefan, då skalar jag nog av det lilla som är kvar av taket 😬
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
T thx1138 skrev:
Har tyvärr en bil utan drag just denna resan ner till stugan. Och högtryckstvätt vettefan, då skalar jag nog av det lilla som är kvar av taket 😬
Hyrfirman kan säkert låta köra ut en lift åt dig, men det enklaste och billigaste är ju att stå på en skiva på taket.
 
T thx1138 skrev:
Jag har nog både skivor och plank liggandes som funkar att använda. Men vad jag än lägger ut så har jag svårt att se att det kommer hålla sig på plats när jag klättrar :/
Att krångla med hyra av skylift, tycker jag att du ska låta bli sålänge. Lägg istället upp några brädor, en skiva eller någon typ av stege. Bind, eller skruva fast den/de vid hängrännan på något sätt. Det blir inga stora krafter, när du kryper på det som du lagt ut.
Med största sannolikhet är det bara något med tätningen vid kanalen som läcker. Så det är troligen enkelt fixat.
 
Mossan hade levt gott i den lilla dammen som bildas i ovankanten av huven och tillslut tryckt isär allt såpass så att vattnet antagligen rinner över mellan skivorna och huven.

Jag är inte så sugen på att ta bort huven med tanke på hur spröd eterniten är runtom. Takbytet ska helt klart prioriteras upp dock.

Min bästa idé just nu är att fylla med multibond eller liknande i alla glipor och sedan försöka få vattnet att ta en annan väg förbi huven.

Tror ni att fogskum håller till nästa sommar? Alltså att jag fyller ut så att större delen av vattnet rinner på vardera sida om huven. Där är en glipa där den övre skivan lyft som det nog går att få lite fäste i.

Närbild av tak i dåligt skick med glipor och mossa, med en röd huv och bit av träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade bara kört med fog, fogskum kan vara sugande ibland. Kladda på bara, inget att förlora. Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade kletat på en massa kallasfalt eller motsvarande. Borde hålla bättre än fogskum/fogmassa.
 
  • Gilla
Kling 1 och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.