Oj!
Tack! Få har jag lärt mig nåt nytt idag med!
 
Nissens Nissens skrev:
Friliggande garage räknas inte som biarea…

Ett friliggande garage är varken bo- eller biarea. Det är en egen byggnad.
Intressant. När jag frågade kommunen tidigare i våras så svarade dom såhär...
"
Det som styr möjligheter till byggnation är som du säkert vet detaljplanens begränsningar. För din del med fastighetsbeteckning Drottningmodern 1 gäller dp 51. Av planbeskrivningen gäller att huvudbyggnad får vara högst 175 kvm och biarea 50 kvm.

Det verkar som ert garage/ carporrt/ förråd uppgår till 40 kvm. Det som återstår är alltså möjlighet till ytterligare 10 kvm. Att bygga om carport till garage fordrar ansökan om bygglov, vilket kan ses som oproblematiskt.

Återkom gärna hur du vill gå vidare så ska jag hjälpa dig i detta."

Brev från kommunen med information om byggnation på fastigheten Drottningmodern 1, under detaljplan 51. Begränsningar på byggyta samt bygglov för ombyggnad.
 
Nissens
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Intressant. När jag frågade kommunen tidigare i våras så svarade dom såhär...
"
Det som styr möjligheter till byggnation är som du säkert vet detaljplanens begränsningar. För din del med fastighetsbeteckning Drottningmodern 1 gäller dp 51. Av planbeskrivningen gäller att huvudbyggnad får vara högst 175 kvm och biarea 50 kvm.

Det verkar som ert garage/ carporrt/ förråd uppgår till 40 kvm. Det som återstår är alltså möjlighet till ytterligare 10 kvm. Att bygga om carport till garage fordrar ansökan om bygglov, vilket kan ses som oproblematiskt.

Återkom gärna hur du vill gå vidare så ska jag hjälpa dig i detta."

[bild]
Ja, det låter lite rörigt från kommunens sida. Men en yta som man inte når inifrån huvudbyggnaden är ingen biyta.

Här kan du läsa lite mer om definitioner:
https://www.boupplysningen.se/salja/boarea-och-biarea

Citat från länken:

Varken bo- eller biarea​

Det kan även finnas andra byggnader på tomten vilka varken är bo- eller biarea. Det är byggnader som inte går att nås invändigt från huvudbyggnaden.

 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Står det verkligen "biarea" i detaljplanen? Kan du citera den bestämmelsen?

Låter bra märkligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står det verkligen "biarea" i detaljplanen? Kan du citera den bestämmelsen?

Låter bra märkligt.
Texten jag länkade ovan var från en mailkonversation med byggnadsingenjör här i Vadstena.

DP finns att läsa här: https://www.vadstena.se/wp-content/uploads/2021/06/dp51.pdf
På första sidan i PDF dokumentet finns följande att läsa (se bifogad bild): Sektion från ett PDF-dokument som beskriver regler för fastighetsindelning i Vadstena, inklusive maximalt byggnadsarea för friliggande hus och komplementbyggnader.
 
Claes Sörmland
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Texten jag länkade ovan var från en mailkonversation med byggnadsingenjör här i Vadstena.

DP finns att läsa här: [länk]
På första sidan i PDF dokumentet finns följande att läsa (se bifogad bild): [bild]
D v s bestämmelsen säger:

1. Husen måste vara måste vara friliggande.
2. Byggnadsarean för huvudbyggnaden är maximalt 175 kvm
3. Biarean för huvudbyggnaden (alltså när t ex garage eller uterum är en del av huvudbyggnaden) får ha största area 50 kvm.

Detta reglerar inte storlek på andra byggnader på fastigheten, t ex friliggande garage.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Regleringarna som gäller för friliggande garage, alltså ett uthus, är:

Text på vit bakgrund: "Garage skall placera så att biluppställning kan ske utan att det inkräktar på gatumark. Text om byggnadsregler som säger "Högsta totalhöjd för uthus får inte överstiga 3,5 meter. Största taklutning för huvudbyggnad 40 grader. Största taklutning för uthus 17 grader.

Ingen begränsning av storlek tycks finnas.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regleringarna som gäller för garage är:

[bild][bild][bild]

Ingen begränsning av storlek tycks finnas.
Så du menar att tolkningen jag fick av byggnadsingenjören via mail är felaktig? :D
 
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
D v s bestämmelsen säger:

1. Husen måste vara måste vara friliggande.
2. Byggnadsarean för huvudbyggnaden är maximalt 175 kvm
3. Biarean för huvudbyggnaden (alltså när t ex garage eller uterum är en del av huvudbyggnaden) får ha största area 50 kvm.

Detta reglerar inte storlek på andra byggnader på fastigheten, t ex friliggande garage.
Det är väl det jag redan skrivit. Biarea har inget med ett friliggande garage att göra.

Däremot brukar de ha synpunkter på hur stor andel av tomtytan som är total byggyta.

Ibland finns det även begränsningar av storlek på garagebyggnad eftersom kommunen inte vill riskera att man har någon verksamhet i byggnaden. Har för mig att gränsen brukar vara drygt 50 kvm. Jag byggde ett garage på 70 kvm, och jag vet att det var en del diskussioner kring detta.

Det är läge för @Niklas_NiKeMaN att prata med lm och reda ut begreppen.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Så du menar att tolkningen jag fick av byggnadsingenjören via mail är felaktig? :D
Jag tänker det.

Men det kan ju vara så att "biarea" hade en annan betydelse 2004 när planen upprättades än det har i dag. Någon som sitter på gamla SIS-standader och kan hjälpa till?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aldrig sett "biarea" i en detaljplan förut. Varför skulle man reglera det? Ser att planarkitekten var mycket ung när det begav sig, kanske första riktiga projektet? Kanske menade man uthus/garage/komplementbyggnd när man skrev "biarea"?
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker det.

Men det kan ju vara så att "biarea" hade en annan betydelse 2004 när planen upprättades än det har i dag. Någon som sitter på gamla SIS-standader och kan hjälpa till?
I boverkets publikation
TITEL: Nyckeltal för energianvändning i byggnader
FÖRFATTARE: Peter Johansson och Martin Storm
UTGIVARE: Boverket
UTGIVNINGSMÅNAD: Oktober 2001
Definieras BIA så här:

BIA, biarea: Bruksarea för utrymmen inrättade för sidofunktioner till boende samt för utrymmen helt eller delvis under mark inrättade för boende.
https://www.boverket.se/sv/om-bover...1/nyckeltal-for-energianvandning-i-byggnader/

Spelar ju ingen roll vad man eventuellt tänkte, planen är ju i laga kraft och ord har den betydelse som definierats.
Extra spännande blir det när det står
Endast källarlösa hus får utföras, textutdrag från byggdokument riktlinjer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fristående byggnader räknas som komplementbyggnader. Biarea/Biyta är bara om de sitter ihop.

Läser man detaljplanen är nog inte syftet att 50m2 biarea ska vara bara vara del av de 175m2 utan syftet är troligtvis fristående och vidbyggt garage om max 50m2. Men så står det inte skrivet.
Rent regelmässigt är inte fristående komplementsbyggnader reglerade i detaljplanen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fristående byggnader räknas som komplementbyggnader. Biarea/Biyta är bara om de sitter ihop.

Läser man detaljplanen är nog inte syftet att 50m2 biarea ska vara bara vara del av de 175m2 utan syftet är troligtvis fristående och vidbyggt garage om max 50m2. Men så står det inte skrivet.
Rent regelmässigt är inte fristående komplementsbyggnader reglerade i detaljplanen.
Hos mig är det reglerat att jag får bygga en extra byggnad (exempelvis garage) om högst 50m². Tyvärr så kan jag fick inte nyttja detta då min altan (byggd enligt bygglov) numera tolkas som byggnadsarea och huset är då för stort enligt detaljplanen.

Alla grannarna har denna extra byggnad i detaljplanen, däremot är utformningen och storleken av huvudbyggnaden varierande beroende på vilken typ av tomt man har.
 
Bästa är när det bara är reglerat typ:

Max 50% av tomten får bebyggas
Totalhöjd Max 9m
Avstånd till tomtgräns minst 1,5m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.