returen returen skrev:
Klart att du kommer sakna lägenheten när du inte får tag i vare sig hyresvärden eller vaktmästaren

och när du upptäcker alla dolda fel
droppande kranar spindlar i lampkronan
trög nyckel mm.
Finns ingen hyresvärd i vår bostadsrätt 😁 Och huset har bara några år på nacken, så är inte överdrivet orolig. Har god buffert att få saker åtgärdade om det behövs :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skönt med buffert så man inte "måste" fixa det själv om det krisar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Finns ingen hyresvärd i vår bostadsrätt 😁 Och huset har bara några år på nacken, så är inte överdrivet orolig. Har god buffert att få saker åtgärdade om det behövs :)
bostadsrätt framgår inte, sämsta av två världar
Gå med i styrelsen så du får insyn och kan påverka
 
returen returen skrev:
bostadsrätt framgår inte, sämsta av två världar
Gå med i styrelsen så du får insyn och kan påverka
Jag håller inte riktigt med. Har gjort en riktigt fin bostadskarriär genom våra bostadsrätter och aldrig haft några problem. Det är en otroligt bekväm livsstil :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag satt i en brf-styrelse i 10 år varav 5 år som ordförande. När jag började saknades underhållsplan och otillräckligt med pengar fanns fonderade. Tidigare styrelser hade tagit det lugnt med det mesta vilket hade satt sina spår. Vi genomförde stambyte som trots goda förberedelser fick massor av problem med en ganska oskicklig byggfirma.

Styrelsen i brf består oftast av amatörer på husförvaltning vars enda kvalifikation är att att de har köpt en bostadsrätt. Vissa föreningar har tur med kompetenta styrelsemedlemmar inom lämpliga områden. Andra har inte tur och skapar sig massor av problem. Jag hävdar bestämt att organisationsformen bostadsrättsförening har stora svagheter och risker samt härrör från en annan tid då folk var mer idealister.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag satt i en brf-styrelse i 10 år varav 5 år som ordförande. När jag började saknades underhållsplan och otillräckligt med pengar fanns fonderade. Tidigare styrelser hade tagit det lugnt med det mesta vilket hade satt sina spår. Vi genomförde stambyte som trots goda förberedelser fick massor av problem med en ganska oskicklig byggfirma.

Styrelsen i brf består oftast av amatörer på husförvaltning vars enda kvalifikation är att att de har köpt en bostadsrätt. Vissa föreningar har tur med kompetenta styrelsemedlemmar inom lämpliga områden. Andra har inte tur och skapar sig massor av problem. Jag hävdar bestämt att organisationsformen bostadsrättsförening har stora svagheter och risker samt härrör från en annan tid då folk var mer idealister.
Absolut har du en poäng, men har personligen aldrig haft problem. Bott i fyra olika BRF:er och det har funkat smidigt. Vi har större del av tiden bott i ganska attraktiva områden och nu senaste åren i nyproducerat. Kanske skiljer sig om man bor i little mindre BRF:er och i mindre attraktiva områden. Har ingen aning.

Jag tycker inte man märker så mycket. Allt verkar bara funka är min erfarenhet. Vi har även gått igenom ombildning och badrumsrenoveringar i en förening och även det var smidigt.

Men som sagt, ska bli otroligt intressant att se hur det är att bo i hus som är helt ens eget. Det är hela meningen med tråden, att göra denna resa och se om det är något för mig :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl just det där, i en BRF kan man hålla låg profil och undvika ansvar för husförvaltningen. Grannarna i styrelsen tar hand om det, ofta tillsammans med teknisk förvaltare.

När man äger sitt eget småhus så står man där själv. Man måste själv ta alla initiativ och beslut vad man ska köpa in och inte. Det finns ingen granne att lasta över problemet på.

Ett småhus är vanligen betydligt enklare med sina tekniska installationer än ett flerbostadshus. Och i princip kan man ducka nästan all byråkrati som involverar certifieringar, OVKer, bygganmälan o s v. Och ingen bryr sig eftersom den enda som påverkas är man själv.

Med det sagt så har jag ägnat de senaste veckorna åt en akut läcka på inkommande tappvattenstam med egen handgrävning, rörmokare och för egen maskin bilat upp källaren och grävt för att byta gjutjärns- och betongavloppet nu när jag ändå var tvungen att öppna upp källaren för det inkommande vattnet. Småhusägandets oplanerade charm.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det där, i en BRF kan man hålla låg profil och undvika ansvar för husförvaltningen. Grannarna i styrelsen tar hand om det, ofta tillsammans med teknisk förvaltare.

När man äger sitt eget småhus så står man där själv. Man måste själv ta alla initiativ och beslut vad man ska köpa in och inte. Det finns ingen granne att lasta över problemet på.

Ett småhus är vanligen betydligt enklare med sina tekniska installationer än ett flerbostadshus. Och i princip kan man ducka nästan all byråkrati som involverar certifieringar, OVKer, bygganmälan o s v. Och ingen bryr sig eftersom den enda som påverkas är man själv.

Med det sagt så har jag ägnat de senaste veckorna åt en akut läcka på inkommande tappvattenstam med egen handgrävning, rörmokare och för egen maskin bilat upp källaren och grävt för att byta gjutjärns- och betongavloppet nu när jag ändå var tvungen att öppna upp källaren för det inkommande vattnet. Småhusägandets oplanerade charm.
Herregud 😭
 
Claes Sörmland
E Erik JS skrev:
Herregud 😭
Nåja vanliga människor betalar 250 000 kr och låter en firma ta hand om det hela. Jag som många andra på BH roas av lite praktiskt grovarbete. Min kropp är ju genetiskt selekterad för tungt jordbruksarbete i ett skandinaviskt småbrukarsamhälle men jag sitter och petar vid en dator hela dagarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja vanliga människor betalar 250 000 kr och låter en firma ta hand om det hela. Jag som många andra på BH roas av lite praktiskt grovarbete. Min kropp är ju genetiskt selekterad för tungt jordbruksarbete i ett skandinaviskt småbrukarsamhälle men jag sitter och petar vid en dator hela dagarna.
Imponerande! Det kommer ta mig någon vecka innan jag ens lärt mig hur golvvärmen funkar 😂
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag satt i en brf-styrelse i 10 år varav 5 år som ordförande. När jag började saknades underhållsplan och otillräckligt med pengar fanns fonderade. Tidigare styrelser hade tagit det lugnt med det mesta vilket hade satt sina spår. Vi genomförde stambyte som trots goda förberedelser fick massor av problem med en ganska oskicklig byggfirma.

Styrelsen i brf består oftast av amatörer på husförvaltning vars enda kvalifikation är att att de har köpt en bostadsrätt. Vissa föreningar har tur med kompetenta styrelsemedlemmar inom lämpliga områden. Andra har inte tur och skapar sig massor av problem. Jag hävdar bestämt att organisationsformen bostadsrättsförening har stora svagheter och risker samt härrör från en annan tid då folk var mer idealister.
Idealister snarare att de inte hade råd att köpa ett riktigt hus där de ville bo. bostadsrätt är och förblir en fattigmanslösning
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
returen returen skrev:
Idealister snarare att de inte hade råd att köpa ett riktigt hus där de ville bo. bostadsrätt är och förblir en fattigmanslösning
Vår bostadsrätt ligger i prisklass 10 mkr. Inte så fattigt kan jag tycka, men du har kanske andra perspektiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Vår bostadsrätt ligger i prisklass 10 mkr. Inte så fattigt kan jag tycka, men du har kanske andra perspektiv.
jämfört med en riktig villa är det peanuts
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
returen returen skrev:
jämfört med en riktig villa är det peanuts
Haha ok, vi säger så.
 
returen returen skrev:
de inte hade råd att köpa ett riktigt hus
Vi som vill bo i en lägenhet då, vad ska vi göra? Ägarlägenheter är ganska så ovanliga och de har en del problem gemensamma med bostadsrätter, och en del egna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.