B BigBengt skrev:
Hej Ola
Tyvärr fegade jag ur, blev ett huawei system istället. Jag hittade så lite information samt avsaknad av integrering med Tibber samt HA gjorde att jag inte tyckte det var värt det. Får se framöver om det var ett dumt beslut.

Mvh Johan
Hej!

Är i samma sits som du va, kikar på Sigenergy men som du säger så hittar man inte så mycket info om den och ingen info om integration med HA heller.
Blev det mycket dyrare med Huawei och vad för batteristorlek gick du på?
 
Hej! Har nu haft min SigenStor i några veckor. Kompetent system! Enligt deras kundtjänst kommer integration mot HA komma, de jobbar på det. Alldeles nyligen släpptes deras nya "ai-styrning" som anpassas efter elpris marknaden, och verkar funka bra! Hittills är jag mycket nöjd, även rätt bra pris för det man får.
 
A Alphaminor skrev:
Hej! Har nu haft min SigenStor i några veckor. Kompetent system! Enligt deras kundtjänst kommer integration mot HA komma, de jobbar på det. Alldeles nyligen släpptes deras nya "ai-styrning" som anpassas efter elpris marknaden, och verkar funka bra! Hittills är jag mycket nöjd, även rätt bra pris för det man får.
ok, nu ska man väl kanske inte hänga upp sig på en sak som om det finns itegrationer mot HA :)
Men tekniknörd som man är så har man ju med den delen i utvärderingen med :D

För i övrigt verkar den ju väldigt bra om mna kollar spec och bra pris, den har bäst kw/kr i de offerter jag fått iaf. Dock blir man ju lite skeptisk till nya saker som man inte kan hitta så mycket om på nätet.
 
B Bjornsson skrev:
Hej!

Är i samma sits som du va, kikar på Sigenergy men som du säger så hittar man inte så mycket info om den och ingen info om integration med HA heller.
Blev det mycket dyrare med Huawei och vad för batteristorlek gick du på?
Hej, Blev ungefär samma pris med huawei men då med 5kwh batteri istället för Sigens som var på 8kwh. Jag ångrar mig lite att jag inte körde Sigen hade varit kul. Min kompis kommer installera sitt system om ngn månad, verkar även va en DC-laddare på ingång nästa år (kostar dock 50k) och då kan man ju verkligen försöka få till veichle to grid/Home om du har en bil som är kompatibel. Men som sagt om jag hade fått välja om hade jag varit lite modigare o kört på Signe. Lycka till!
 
B BigBengt skrev:
Hej, Blev ungefär samma pris med huawei men då med 5kwh batteri istället för Sigens som var på 8kwh. Jag ångrar mig lite att jag inte körde Sigen hade varit kul. Min kompis kommer installera sitt system om ngn månad, verkar även va en DC-laddare på ingång nästa år (kostar dock 50k) och då kan man ju verkligen försöka få till veichle to grid/Home om du har en bil som är kompatibel. Men som sagt om jag hade fått välja om hade jag varit lite modigare o kört på Signe. Lycka till!
jajemen, tack för input :)
Enda som bromsar mig är väl osäkerheten med HA och att det är så pass nytt och få installationer som kan lämna input om systemet :)
 
Hej. Väntar på installation av Sigenergy, ca 14,5 kWp, 17 kW växelriktare, 16 kWh batteri. Pris efter avdrag 172-175k ca. Bor utanför Göteborg. Hade kontakt med 4-5 olika företag om Sigenergy. Gick att pruta ca 10-11 % från deras ursprungliga priser (samtliga gjorde det utom 1 - den som vi valde - som lämnade ”rätt” pris direkt).
 
Vad är HA som ni pratar så mycket om? Det är ju komplett ogooglebart.
 
  • Gilla
Jonas Hilmersson
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Vad är HA som ni pratar så mycket om? Det är ju komplett ogooglebart.
Home Assistant. Open source programmering/styrning av allt möjligt i ditt hem som kan kommunicera med en dator.

Sigenergy kan göra det via API som går att få tillgång till via den som installerat systemet åt dig.
 
R Robert-san01 skrev:
Home Assistant. Open source programmering/styrning av allt möjligt i ditt hem som kan kommunicera med en dator.

Sigenergy kan göra det via API som går att få tillgång till via den som installerat systemet åt dig.
Tack! 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.