Hej,

Har papper med ngn sorts ullisolering innanför runt vad som verkar vara kopparrör. Huset är från 1925, och har stött på Asbest lite här och där. Jag vet att det kan finnas runt tjockare isolerade rör med ”gasbinda” runt.
Men jag inbillar mig att det inte finns där man har kopparrör.
Såhär ser det iaf ut i mitt tak.
Har inte sett den lösningen förut (men tänkte att ngn annan kanske har), tänkte ta bort det för att det ser fult ut, men ger mig inte på det om det finns asbest i. Vad tror ni?

Tack på förhand
 
  • Trätak med rör, där vissa rör är lindade med papper och ullisolering, samt en taklampa i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör i ett tak som är delvis täckt med papper och ullisolering. Träpanel samt andra rör och kablar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det där är ju moderna rör med presskopplingar och även hålbandet ser nytt ut. Ingen använder asbest till nya rördragningar.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Det var exakt det jag ville höra 🙌
Jag tänkte det, men jag har blivit lite bränd av obehagliga överraskningar.
Tack!
 
Nu är det säkert gamnal isolering där även om det kompletterats med nya rör och kopplingar. Det som är positivt är att isoleringen oavsett är glasull.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu är det säkert gamnal isolering där även om det kompletterats med nya rör och kopplingar. Det som är positivt är att isoleringen oavsett är glasull.
Hur menar du? Är det något jag borde akta mig för ändå? Tänker att jag har på mig en P3-mask. Det är inte svinbra ventilation i utrymmet och öppnar jag ytterdörren så kommer det dra upp i huset.
 
E erik8308 skrev:
Hur menar du? Är det något jag borde akta mig för ändå? Tänker att jag har på mig en P3-mask. Det är inte svinbra ventilation i utrymmet och öppnar jag ytterdörren så kommer det dra upp i huset.
Nej glasull som du har där (de gula fiberna) är inte farligare än annat damm så med mask är du ju extra skyddad mot obehaget om inte annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.