Hej!

Jag har ett gammalt aggregat, Tylö Typ 5S, med manöverpanel TS 16, Jag vet inte hur jag ska koppla ihop dessa två. Är det någon som kan hjälpa mig?
 
  • Elektronisk kopplingsbox med flera vita kablar anslutna, placerad på en galvaniserad metallyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla aggregatet Tylö Typ 5S med synliga värmeelement och en hög med bastusten på en träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två elkablar hänger från ett trätak och är anslutna till ett metallföremål, sannolikt en sensor eller komponent till ett gammalt Tylö Typ 5S aggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manöverpanel TS 16 till ett Tylö-bastuaggregat, med två cirkelformade reglage och en röd rektangulär indikator i mitten, fäst på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Vad vill du göra, det framgår inte på något tydligt sätt.

Saken på bild 2 och 3 är känselkroppen för termostaten så att kontrolldosan kan hålla den temperatur du ställer in. Precis samma pryl som finns i gamla kyl och frysar t ex. Tråden är ett tunt ihåligt rör, så böj den inte för skarpt.
 
  • Gilla
mikemakdesi och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad vill du göra, det framgår inte på något tydligt sätt.

Saken på bild 2 och 3 är känselkroppen för termostaten så att kontrolldosan kan hålla den temperatur du ställer in. Precis samma pryl som finns i gamla kyl och frysar t ex. Tråden är ett tunt ihåligt rör, så böj den inte för skarpt.
Okej, ska känselkroppen inte vara kopplad till något, eller ska den helt enkelt lämnas hängande i luften?
 
MultiMan
Nej, ingen inkoppling annat är till termostaten i styrdonet.Den ska fästas någonstans på ett bra sätt så inte kapillärröret eller bulben skadas. Höjden påverkar kalibreringen, så har du instruktioner lär det stå vilket som är den lämpligaste placeringen, annars får du prova dig fram.

Är röret skadat så att vätskan försvunnit kommer troligen inte termostaten slå till och du får ingen värme. Då måste den bytas. Precis som ett kylskåp i funktion som jag beskrev tidigare.
 
  • Gilla
  • Haha
mikemakdesi och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, ingen inkoppling annat är till termostaten i styrdonet.Den ska fästas någonstans på ett bra sätt så inte kapillärröret eller bulben skadas. Höjden påverkar kalibreringen, så har du instruktioner lär det stå vilket som är den lämpligaste placeringen, annars får du prova dig fram.

Är röret skadat så att vätskan försvunnit kommer troligen inte termostaten slå till och du får ingen värme. Då måste den bytas. Precis som ett kylskåp i funktion som jag beskrev tidigare.
Tack så mycket för hjälpen 🙌😆
 
MultiMan
Det finns tydligen olika varianter, här är ett exempel från detta forum: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-installera-kontrollpanel-tyloe.507025/

Ena bulben är termostaten, den andra överhettningsskydd och ska troligen monteras någonstans i aggregatet eller dess direkta närhet.

Kontrollera om du har dubbla rör och var det andra i så fall sitter.

Edit: Du har samma panel, så det måste fastställas om den långa känselkroppen är överhettningsskyddet, för då kanske du måste fästa den i aggregatet, enligt tråden jag länkade.

@jonaserik verkar ju ha meckat med dessa och kan hjälpa till mer exakt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.