Hej

Jag planerar att byta ut mitt oljevärmesystem till ett luft-vatten-system. Jag har fått följande erbjudanden, men jag vet inte vilket jag ska välja.
Huset är byggt 1970 och pannrummet är mycket lättillgängligt.
Vi behöver värma 311 m² fördelat på två våningar, var och en med separata badrum, tvättstugor och kök, för en kapacitet på 7 personer.

Vänligen låt mig veta vad ni tycker om värmesystemen och vilken tankkapacitet som behövs.

Tack.

162 000
MODELL
Panasonic Monobloc 16kw T-CAP J-Gen (wh-mxc16j9e8)
VARMVATTENBEREDARE
Panasonic Rostfri Rektangulär Varmvattentank 230L Integrerad Bufferttank 60L

182 000

MODELL
Panasonic Monobloc 16kw T-CAP J-Gen (wh-mxc16j9e8)
VARMVATTENBEREDARE
Panasonic Rostfri Cylindrisk Varmvattentank ca 200L (PAW-TD20C1E5)

140 000
Mitsubishi Electric PUD-SHWM120YAA med Ecodantank 200 liter (varmvatten)


181 000
värmepump.
1 st Nibe 2122-20
1 st Nibe VVM S320
 
Har en lillebror (WH-MXC09J3E8) till en av de du listat och är löjligt nöjd med prestandan.
Kör den mot en 500L acktank på fast kondensering och får ändå riktigt bra COP värden.

Så av de du listade där skulle jag nog ta den med buffer tank.
Fast tycker det verkar lite med 200L vattentank för 7 pers ... speciellt om nån av dem är tonåring som gillar att duscha
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Precis, till varmvatten för 7 pers behöver man t.ex. stora NIBE VVM500 eller motsvarande modell från CTC. Passar bra till t.ex. NIBE F2120-20. Det går annars alltid att sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter den ordinarie så den elektriska fylls på från värmepumpen med normalt redan varmt vatten men det går ändå åt mer el jämfört med en extra stor varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte var du bor men du har inte tänkt på bergvärme.... många kvm som det ska värmas
 
V Vector skrev:
Nu vet jag inte var du bor men du har inte tänkt på bergvärme.... många kvm som det ska värmas
Goteborg, det blir minst 100k dyrare
 
Oj.... minst 280 tusen för ex nibe 1256 18kw med 250m borrhål. Vi satte in en här om veckan. Kund fick betala 255 tusen. Tänkte bara att det förmodligen blir kanske lite mindre elpatron då effekten minskar fort med minusgrader å att man kanske kan ha en mindre huvudsäkring med bergvärme.
 
Räknade lite och uppskattar att man kan spara mindre än 1000 kWh med bergvärme jämfört med luftvattenvärmepump. Tar en halv evighet att tjäna igen bergvärme om man tycker en luftvatten utedel vid husknuten är okej. Göteborg har ett milt klimat. DVUT bara -10,1 °C enligt senaste tabellen från Boverket.

Men en helt annan sak man behöver kolla när man funderar på att byta från oljepanna till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs när det är som allra kallast. 1970 fanns det dessvärre mycket knepiga ettrörssystem och högtemperatursystem som kunde kräva enormt höga temperaturer för att ge tillräckligt med värme från radiatorn. Hoppas det inte är något sådant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Räknade lite och uppskattar att man kan spara mindre än 1000 kWh med bergvärme jämfört med luftvattenvärmepump. Tar en halv evighet att tjäna igen bergvärme om man tycker en luftvatten utedel vid husknuten är okej. Göteborg har ett milt klimat. DVUT bara -10,1 °C enligt senaste tabellen från Boverket.

Men en helt annan sak man behöver kolla när man funderar på att byta från oljepanna till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs när det är som allra kallast. 1970 fanns det dessvärre mycket knepiga ettrörssystem och högtemperatursystem som kunde kräva enormt höga temperaturer för att ge tillräckligt med värme från radiatorn. Hoppas det inte är något sådant.
Är det ett gammalt, dåligt isolerat (framförallt ej vindtätt) hus i en lite kallare klimatzon så har jag förstått att bergvärme kan göra stor skillnad. Under en viss temp så är luftvatten rätt ineffektivt, även om de väl har blivit mkt bättre på senare tid...
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Jag har fått följande förslag:

Mitsubishi Electric PUD-SHWM120YAA med Ecodantank 200 liter (varmvatten)

Denna modell är lämplig för hus upp till 350 kvm.

När det gäller varmvatten spelar det ingen roll om man är 4 eller 10 personer i ett mindre hyreshus. Denna modell är den snabbaste värmepumpen på marknaden när det gäller att värma upp varmvatten snabbt. Det tar bara 23 minuter för den att höja temperaturen i tanken från 15 till 54 grader.

Vad tycker ni om detta? Om det är rätt val och samtidigt har det lägsta priset.
 
Skulle inte tro det om man pratar om själva värmepumpen!! För att höja temperaturen 39 grader med 200 liter vatten på 23 minuter så krävs nästan 24 kW! Förutom värmepumpen alltså en minst lika kraftig el-patron på mer än 12 kW. Haltande jämförelse.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Röstar helt klart på nibe 2120 med vvm500 istället - beprövad maskin som levererar. Finns många som är missnöjda med ecodan.

Mvh
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
NIBE S2125 som har propan (R290) som köldmedium verkar som störst finnas med 7,23 kW vid utomhustemperatur -7 oC och 35 oC framledningstemperatur, och heter då NIBE S2125-12.

Köldmediumet R410A skulle det inte förbjudas om ett par år? Kommer NIBE inte att ha någon större luftvattenvärmepump än lilla S2125-12 att erbjuda då?
 
D Dortmunder DAB skrev:
Röstar helt klart på nibe 2120 med vvm500 istället - beprövad maskin som levererar. Finns många som är missnöjda med ecodan.
Aha , jag hörde att Mitsubishi är riktigt bra!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Oj, glömde denna tråd. Hittade lite läsvärt…:

https://www.byggahus.se/forum/threa...odan-lag-cop-och-massor-av-start-stop.481526/

https://www.varmepumpsforum.com/vpf...1976ae3f7cd724eb6eb35a3f85abdfd&topic=68415.0

https://www.google.com/search?q=eco...SvEDHSbgAJYQrQJ6BAgREAo&biw=430&bih=821&dpr=3

https://www.google.com/search?q=eco...SvEDHSbgAJYQrQJ6BAgdEAo&biw=430&bih=736&dpr=3

Menar inte att ecodan är totalt värdelösa men skulle verkligen rekommendera att istället bjuda in flera lokala firmor att titta på ditt hus och på så sätt hitta den bästa lokala installatören och lita på dennes erfarenhet.

Mvh
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Oj, glömde denna tråd. Hittade lite läsvärt…:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Menar inte att ecodan är totalt värdelösa men skulle verkligen rekommendera att istället bjuda in flera lokala firmor att titta på ditt hus och på så sätt hitta den bästa lokala installatören och lita på dennes erfarenhet.

Mvh
Tack så mycket. Jag har gjord det men de flesta har kommit med Mitsubishi som förslag .
Vad har du för förslag?
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.