Har ett uterum med en liten köksdel, har köket på nedervåningen så skönt att slippa springa in i huset för att fixa mat ute, gör det mesta så som fixar sallad, sås och tvättar potatis mm, sen har jag grillen på uteplatsen så där grillar och kokar potatis mm.

Nu är det ju som i alla uterum att det kan bli väldigt varmt under dagarna när allt är stängt, säkert+45 grader.
Så frågan är kan jag ligga dåligt till med att ha vatten dragit ut till uterummet när det kan bli såpass varmt, tänker då mest på legionella riskerna?

Liten köksdel i uterum med vit skåpsinredning, svart bänkskiva, ho med kran, kaffebryggare, burkar och en rödvit kökshandduk som hänger på skåpssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under skåp med avloppsrör, vattenledningar och elektrisk anslutning för köksdel i uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det risk att jag sprider legionella i hela husets vatten och finns det något jag kan göra för att förebygga detta?
 
Nej sprider inte på det viset, sätt en backventil på insidan väggen och bara spola ur i 10 sekunder så finns inget kvar, när du ska använda uteköket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Va bra, ja spola gör jag alltid några liter innan jag använder vatten, backventil har jag ingen... Tror du jag måste ha en? De är väl alltid öppna så länge det inte blir backflöde?!
 
Legionella (en lungsjukdom) är bara farligt om man andas in vattendimma/ånga med bakterien i.

1177:
Du kan bli smittad genom att andas in legionellabakterier, genom finfördelade vattendroppar i luften. Det kan vara till exempel när du duschar, sitter i en bubbelpool eller badtunna. Du behöver få ner bakterierna i lungorna för att bli smittad. Du blir inte smittad genom att dricka vattnet eftersom bakterierna inte kan överleva i magen.

En bra backventil är bara öppen när du har ett flöde, normalt är den stängd (fjäderbelastad).
 
O ollo skrev:
Va bra, ja spola gör jag alltid några liter innan jag använder vatten, backventil har jag ingen... Tror du jag måste ha en? De är väl alltid öppna så länge det inte blir backflöde?!
Som sägs i föregående inlägg. Alltid stängd, men eftersom du frågar och är lite orolig, sätt en på insidan, så kan inget gå baklänges från utsidan. Du har säkert en kran att stänga där och en för urtappning av utsidan.
 
Ja legionella sprids ju bara via vatten i luft typ duschen så därav min fråga om det kan spridas till ev duschar i hemmet, men troligen inte enligt er så där känner jag mig trygg.

Jag har avstängning och tappar av vattnet på hösten inför vintern, kan bli att jag installerar backventiler i höst så har jag säkrat så mycket jag kan.

Tack för svar 😀👍
 
Bilden visar kopplingar av vattenrör, med både kopparrör och vita plaströr fästa vid väggen med golvbrunnen under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O ollo skrev:
Ja legionella sprids ju bara via vatten i luft typ duschen så därav min fråga om det kan spridas till ev duschar i hemmet, men troligen inte enligt er så där känner jag mig trygg.

Jag har avstängning och tappar av vattnet på hösten inför vintern, kan bli att jag installerar backventiler i höst så har jag säkrat så mycket jag kan.

Tack för svar 😀👍
Dom ska då sitta före alla dina ventiler, före avtappning, men det kanske du redan vet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom ska då sitta före alla dina ventiler, före avtappning, men det kanske du redan vet
Va bra, tack för svar 😀
 
O ollo skrev:
[bild]
Du kan sätta vanliga backventiler med fjäder i på rören som går ner till höger, dom är oberoende av hur dom placeras. Lite tajt då rören är böjda strax före ventilerna.
 
J jonaserik skrev:
Du kan sätta vanliga backventiler med fjäder i på rören som går ner till höger, dom är oberoende av hur dom placeras. Lite tajt då rören är böjda strax före ventilerna.
Jag tror jag får plats i andra änden där jag har en fördelare som jag har gått på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.