J jonaserik skrev:
Gammal plastjordkabel in , troligtvis en EKKJ 3 X 6 mm2 + mantel 6 mm2 och TN-C .
Säkert inte i kabelrör, utan direkt rakt ner i backen. Nätägaren vill nog inte ha en mätare där.

En del nätägare, vilka då som håller med allt om mätaren flyttas ut, jag vet då ingen
Och det beror troligen på din begränsade erfarenhet 😉
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En del nätägare, vilka då som håller med allt om mätaren flyttas ut, jag vet då ingen
Nej men att det inte är så ovanligt att de fritt ordnar sin sida dvs förändring, omläggning av servisen stämmer.
 
E elmont skrev:
Och det beror troligen på din begränsade erfarenhet 😉
Det med erfarenhet ska du nog vara tyst om och inte framföra på ett sådant sätt som du gör. Verkar i din text att du vet vad mitt CV är, men det vet du NADA om. Och att på avgiven skrift tro sig veta är inte bra och är inte med verkligheten av någons erfarenhet.
 
B Bengt65 skrev:
TN-C betyder då att man skall ha en jordfelsbrytare i centralen som "ger en noll" som kopplas till noll skenan. Idag är det knas ingen jordfelsbrytare. Tror idag nollskena och jordskena är byglad svårt att se vill inte rota är inte elektriker bara tittar. Sedan finns en massa dvärgbrytare som ej är i bruk men inkopplade. Tar en elektriker som byter plattan under elmätare och sätter en ny central. Säkringarna i källaren får bara vara kvar? Eller blir det problem att ha "dubbla" huvudsäkringar?
Det är bättre att du helt låter bli att kludda med din gamla uppställning det är riktigt dåligt och inte lönt att kosta på ev lappning. Det du ser är följden av att innehavaren ansvarar för sin utrustning förutom elmätare och anslutningen från nätet i ditt fall lådan i källaren.

Din trätavla ligger redan två upprustningar efter sen den installerades och textil/gummiisolerade ledarna och den gamla nollskenan som sitter kvar inkarvad i nya centralkapslingen är verkligen inte bra att köra vidare med. Om du tänker dig inkoppling av solel bör du verkligen se till att du har de här grunderna ordnade först.

Det är inget stort jobb att flytta ut mätaren och det som oavsett ska till inomhus är samma skillnaden är skåpet och om du som elmont skriver tar rätt väg in mot elnätsägaren bör du få åtminstone deras jobb rabatterat.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En del nätägare, vilka då som håller med allt om mätaren flyttas ut, jag vet då ingen
I det elnätet i Blekinge jag jobbar i står vi för arbete, markmätarskåp och ny stigare till elcentral om fastighetsägaren väljer att flytta ut sin mätare när vi gör förstärkningsarbeten.
 
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 4 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
I det elnätet i Blekinge jag jobbar i står vi för arbete, markmätarskåp och ny stigare till elcentral om fastighetsägaren väljer att flytta ut sin mätare när vi gör förstärkningsarbeten.
OK. I samband med ert arbete på linjen, för att få det lite modernt och nytt, men inte i samband med abn:s villja/bör att flytta ut mätaren kanske, , Ny stigare ? , gräver ni på abn mark och lägger rör/slang in till mätaren även då.
 
J jonaserik skrev:
Det med erfarenhet ska du nog vara tyst om och inte framföra på ett sådant sätt som du gör. Verkar i din text att du vet vad mitt CV är, men det vet du NADA om. Och att på avgiven skrift tro sig veta är inte bra och är inte med verkligheten av någons erfarenhet.
Men snälla, att du inte har koll på att vissa nätägare betalar utflytt av mätare har väl knappast nått att göra med vare sig ditt eller mitt CV
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK. I samband med ert arbete på linjen, för att få det lite modernt och nytt, men inte i samband med abn:s villja/bör att flytta ut mätaren kanske, , Ny stigare ? , gräver ni på abn mark och lägger rör/slang in till mätaren även då.
Jag jobbar mest med nätförstärkning och utbyggnad och är sällan involverad i rena mätarflyttar.
Kan inte svara på om vi alltid erbjuder det, tex om kunden själv hör av sig och vill flytta mätaren men det är inte omöjligt.

De projekt jag har varit involverad i så sätter vi markmätsaskåp i tomtgräns och gräver sen ner rör med ny stigare som vår anlitade elfirma kopplar in i kundens elcentral.

Det är win/win för oss.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är bättre att du helt låter bli att kludda med din gamla uppställning det är riktigt dåligt och inte lönt att kosta på ev lappning. Det du ser är följden av att innehavaren ansvarar för sin utrustning förutom elmätare och anslutningen från nätet i ditt fall lådan i källaren.

Din trätavla ligger redan två upprustningar efter sen den installerades och textil/gummiisolerade ledarna och den gamla nollskenan som sitter kvar inkarvad i nya centralkapslingen är verkligen inte bra att köra vidare med. Om du tänker dig inkoppling av solel bör du verkligen se till att du har de här grunderna ordnade först.

Det är inget stort jobb att flytta ut mätaren och det som oavsett ska till inomhus är samma skillnaden är skåpet och om du som elmont skriver tar rätt väg in mot elnätsägaren bör du få åtminstone deras jobb rabatterat.
Precis jag vill ha en säker anläggning som kan byggas ut med sol el eller batteri i framtiden. Som det ser ut nu vill jag inte ha det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
I det elnätet i Blekinge jag jobbar i står vi för arbete, markmätarskåp och ny stigare till elcentral om fastighetsägaren väljer att flytta ut sin mätare när vi gör förstärkningsarbeten.
Här i norr är det tvärtom. Kund bekostar detta fick vi besked om.
 
A avh67f skrev:
Här i norr är det tvärtom. Kund bekostar detta fick vi besked om.
Det är ju upp till varje nätägare hur man vill göra.
Vårt sätt är nytt, tror vi började erbjuda det vid årsskiftet men det underlättar mycket för oss att mätarna är utomhus.
 
altaxis,
du jobbar kanske på kundvänligt kommunalt elnätsbolag och de är ju ofta måna om sina väljare tillika skattebetalare i kommunen, till skillnad från de giriga stora drakarna till elnätsbolag.
 
A Arnodt skrev:
altaxis,
du jobbar kanske på kundvänligt kommunalt elnätsbolag och de är ju ofta måna om sina väljare tillika skattebetalare i kommunen, till skillnad från de giriga stora drakarna till elnätsbolag.
Jo det stämmer att jag är på ett kommunalt bolag. Det har sina fördelar gentemot de stora jättarna.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Och det förekommer "lokala avsteg" även hos dom stora, lite beroende på den "lokala organisationen". Allt fungerar inte alltid som det ser ut på hemsidan.
 
Hur ser elen ut i huset, gamla el resten.
Då bör du byta ALLT om du ska säker el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.