Hej
Jag har ett litet bekymmer med placering av vattenutkastare.
Jag vill sätta en på framsidan av huset som då kommer matas från pannrummet. Problemet är att det är 3m däremellan!
Dessa 3m består av ett inmurat utrymme under en altan (se bild)
Lyckligtvis finns ett gammal rör (40mm dia) som tidigare var för oljepåfyllning till den sedan länge borttagna oljepannan.

Någon frostsäker vattenutkastare på 3m verkar inte finnas, så jag tänkte först att man kanske kan isolera röret och stoppa in ett kopparrör där, men tror nog att även det riskerar att frysa.

Sen kom jag på att kanske bara ska lägga in en slang i röret under våren som jag tar bort på hösten. Som jag sedan ansluter till en kran.

Ett alternativ är ju att ansluta en värmeslinga som frostskydd, men det vill jag helst inte göra.

Har någon stått in för liknande problematik och hur har ni löst isf?
 
  • Handritad skiss över placeringen av en vattenutkastare, där avståndet (3m) och ett gammalt oljerör mellan pannrum och ett inmurat utrymme under altanen visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det uppenbara alternativet är att sätta dit en icke-frostsäker utkastare och sätta en ventil i pannrummet så att ledningen kan dräneras manuellt inför vintersäsongen.

Den lika uppenbara nackdelen är att det i princip bara är en tidsfråga innan man glömmer bort att dränera den innan kylan infinner sig.
 
C cpalm skrev:
Det uppenbara alternativet är att sätta dit en icke-frostsäker utkastare och sätta en ventil i pannrummet så att ledningen kan dräneras manuellt inför vintersäsongen.

Den lika uppenbara nackdelen är att det i princip bara är en tidsfråga innan man glömmer bort att dränera den innan kylan infinner sig.
Det positiva är att det isf springer läck i pannrummet som har golvbrunn. Sen har jag faktiskt en läckagevarnare (Grohe) kopplat på inkommande vatten.

I skrivande stund så vore det nog enklast med din linje, men jag skulle vilja ha en självdränerande ventil, som vid stängt läge dränerar utgående vatten via en utgång. Vi har sånna för tryckluft på jobbet, men ska bara hitta en passade till vatten.
 
C
S skorpion_ skrev:
I skrivande stund så vore det nog enklast med din linje, men jag skulle vilja ha en självdränerande ventil, som vid stängt läge dränerar utgående vatten via en utgång. Vi har sånna för tryckluft på jobbet, men ska bara hitta en passade till vatten.
Jadå, det finns, har själv en sådan på sommarvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.